Udsatte kvinder kan selv – og får million-indsprøjtning til at starte egen designvirksomhed

Arbejdet med at lave eget design til et voksende publikum giver selvtillid, sammenhold og et sikrere fodfæste i samfundet. Under navnet LivaCreation starter LivaRehab – Center for rehabilitering af mennesker med skadevirkninger fra prostitution, vold og incest - en socioøkonomisk designvirksomhed med økonomisk støtte fra OAK Foundation Denmark.

”De kvinder, der kommer på LivaRehab, har haft en hård tilværelse på grund af prostitution, vold og seksuelle overgreb. Det har betydet at de har haft svært ved at få fodfæste på arbejdsmarkedet. Men det her projekt er med til give dem en bevidsthed om deres værd” siger Flora Ghosh, centerleder på LivaRehab,

”LivaCreation skal være styret af kvinderne selv, for det kan de sagtens. De kan meget mere, end både de selv og samfundet tror”, fortsætter hun.

Projektet har fået millionstøtte fra OAK Foundation Denmark.

”Med projektet styrker vi udsatte kvinders mulighed for at blive herrer over eget liv. Nok så væsentligt er det, at arbejdet i LivaCreation giver kvinderne mulighed for at arbejde med andre sider af sig selv. Det ved vi fra andre sammenhænge har en vigtig terapeutisk funktion, i arbejdet med at finde frem til og anerkende egne kompetencer", siger Esther Nørregård-Nielsen, der er direktør i OAK Foundation Denmark.

”Støtten giver os blandt andet mulighed for at ansætte en designer til at sparke projektet i gang. Nu glæder vi os til at sælge kvindernes flotte design til verden”, slutter Flora Ghosh

LivaRehab har eksisteret siden 2011 og har hjulpet mere end 500 mennesker videre i deres liv.