Udmøntning af grøn transportpulje lille skridt på vejen
Et bredt flertal i Folketinget bestående af Regeringen, Venstre, Dansk Folkeparti, Socialistisk Folkeparti, Radikale Venstre, Enhedslisten, Det Konservative Folkeparti, Liberal Alliance og Alternativet er blevet enige om at anvende knap en halv milliard kroner til den grønne omstilling af transportsektoren. Det er et udmærket første skridt på vejen, som dog skal suppleres med yderligere initiativer og finansiering, hvis man skal i mål, mener ITD.
- Vi er glade for, at politikerne har øje for, at især den tunge vejtransport står et vanskeligt sted. De alternative drivmidler er enten ikke tilgængelige eller alt for dyre til at udgøre et reelt alternativ, og derfor er det godt, at der nu bliver iværksat tiltag til at understøtte den svære omstilling. For vi skal selvfølgelig også have omlagt den tunge transport i en mere klimavenlig retning. Så selv om vi langt fra kommer i mål med disse midler, så er retningen rigtig, siger chefkonsulent Lasse Kristoffersen, der arbejder med den grønne omstilling i ITD.
Af aftalen fremgår det blandt andet, at partierne vil afsætte 50 millioner kroner til dækning af en del af meromkostningen ved indkøb af grønne biler, samt at der skal investeres i ladestandere og drivmiddelinfrastruktur, der kan hjælpe omstillingen på vej.
- Nu handler det om at få skruet de konkrete ordninger sammen på en måde, så virksomhederne har mulighed for at søge dem uden at skulle bruge penge på eksterne konsulenter. Erfaringerne fra tidligere puljer har vist, at der har været en del bureaukrati forbundet med at søge puljerne, ligesom støtten har været længe undervejs. Vi har allerede givet vores input på den del til beslutningstagerne og myndighederne, men vi fortsætter naturligvis dette arbejde den kommende tid, siger Lasse Kristoffersen, der mener, aftalen generelt kommer godt omkring.
- Aftalen indeholder mange fornuftige elementer, for en ting er støtte til langt dyrere lastbiler, en anden er at sikre, at der faktisk er drivmidler eller opladning tilgængelig. Det er omfattet af aftalen, og det er positivt. Så kan man altid stille spørgsmålstegn ved, hvor langt man kommer med de specifikke beløb, men det er alt andet lige langt bedre end ingenting, siger Lasse Kristoffersen.
Anskaffelsen af en batteridrevet lastbil er en mulighed for de vognmænd, der kører korte distancer, men anskaffelsesprisen er i dagens marked tre-fire gange så høj som en konventionel diesellastbil. Derfor er økonomisk støtte helt afgørende i overgangsfasen, indtil batteridrevne lastbiler måtte blive kommercielt mere konkurrencedygtige. På samme måde vil brint- eller gasdrevne lastbiler, der kan anvendes på længere distancer, også være helt og aldeles afhængige af et tæt udrullet net af tankstationer, der gør det muligt i virkelighedens verden at skifte.
- Vi havde meget gerne set, at der var afsat flere midler til især lastbiltransporten, da det faktisk er den sektor, der står med de største udfordringer og færrest reelle alternativer til den nuværende dieselteknologi. Så hvis man for alvor mener noget med at støtte omstillingen af denne meget vigtige sektor, tror jeg, at man på sigt kommer til at skulle finde flere midler, og det vil vi selvfølgelig presse på for, siger Lasse Kristoffersen.
Læs hele aftalen her.
Information om ITD - International Transport Danmark
ITD er en privat brancheorganisation for de professionelle transport- og logistikvirksomheder. Vi rådgiver og skaber netværk for vores 700 medlemsvirksomheder. Vi varetager transport- og logistikbranchens interesser politisk nationalt og internationalt. Vi giver samtidig medlemsvirksomhederne målrettede værktøjer, som gør en positiv forskel i den travle transportørs hverdag.
Følg pressemeddelelser fra ITD - International Transport Danmark
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra ITD - International Transport Danmark
ITD klager over mørklægning af vejafgiftsdata25.6.2025 06:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Sund & Bælt nægter at give offentligheden indsigt i tallene bag transportministerens påstande om, at vejafgiften fungerer, som den skal – og vil heller ikke oplyse, hvordan det digitale kontrolsystem bag afgiften er blevet testet. Nu har ITD fået nok og indgivet en formel klage over den manglende transparens.
Inger Støjberg gæster ITD’s vognmandsarrangement21.3.2025 07:28:31 CET | Pressemeddelelse
Når ITD – International Transport Danmark – den 24. maj slår dørene op for årets første Åbent Vognmandsmøde, bliver det med prominent politisk deltagelse. Danmarksdemokraternes partiformand, Inger Støjberg, er hovedtaleren og vil adressere de udfordringer, transportbranchen står over for.
Vejafgift: ITD klager til EU-kommissionen over ulovlig bødepraksis18.3.2025 14:25:11 CET | Pressemeddelelse
Siden den nye kilometerbaserede vejafgift trådte i kraft, har staten spyttet uretmæssige bøder ud i hobetal. ITD – International Transport Danmark – kan nu offentliggøre, at praksissen bag bødeudstedelsen de facto er ulovlig. ITD’s direktør, Stefan K. Schou, kalder bruddet på EU-lovgivning for en skandale.
Vejafgift: Vognmænd oversvømmes af bøder12.2.2025 22:40:34 CET | Pressemeddelelse
En aktindsigt fra Færdselsstyrelsen viser, at der i perioden fra den 9. til 14. januar er udstedt 2.978 bødeforlæg for ikke korrekt betalt vejafgift i Danmark. ITD – International Transport Danmark – råber alarm og påpeger, at systemfejl kvæler vognmændene.
Få nu fjernet 11 kilo-reglen for varebilstransport3.7.2024 12:34:42 CEST | Pressemeddelelse
International Transport Danmark ønsker fair og lige vilkår på transportområdet. Brancheorganisationen opfordrer derfor Christiansborg-politikerne til enten at få ændret eller helt fjernet reglen, der placerer transport med varebiler i en gråzone, hvor chaufførerne konkurrerer med fragt- og vognmænd på ulige vilkår.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum