Udligning: Ingen aftale er bedre end smal aftale baseret på tilfældige justeringer

Ret de åbenlyse fejl i den nuværende udligningsordning og nedsæt en ny kommission, der skal se på området med helt nye øjne, lyder det fra landsforeningen Danmark på Vippen på baggrund af, at regeringen endnu ikke har været i stand til at lande en aftale om en ny udligningsordning

”Vi har hele tiden været fortalere for en gennemgribende reform af udligningsordningen, hvor udgangspunktet bør være, hvilket grundlag de enkelte kommuner har for at levere god og fair velfærd til borgerne. Desværre må vi konstatere, at partierne ikke kan blive enige, og det, der er på bordet, vil kun øge ubalancen i Danmark,” siger formand i Danmark på Vippen Kim Ruberg og fortsætter:

”Derfor opfordrer vi nu partierne til i første omgang at indgå en aftale om en ny udligningsordning, der retter de åbenlyse fejl i det nuværende system. Det gælder først og fremmest de to udlændingeordninger, som har betydet, at hovedstadskommunerne siden 2007 fejlagtigt har modtaget milliarder i tilskud. Dernæst skal der nedsættes en ny kommission, som de kommende år skal arbejde på et helt nyt og gennemsigtigt udligningssystem.”

Hovedstadskommunerne kan i dag levere en væsentlig bedre velfærd til sine borgere sammenlignet med kommuner i resten af Danmark. Samtidig er resten af Danmark med til at finansiere hovedstadens økonomi gennem den store overrepræsentation af statslige arbejdspladser, virksomheder og uddannelsespladser i hovedstaden. Det hænger ikke sammen, siger Kim Ruberg:

”Formålet med udligningsordningen er at sikre, at kommunerne kan levere nogenlunde samme service ved nogenlunde samme beskatningsniveau på tværs af landet. Det er ikke tilfældet i dag. Og det skal et nyt udligningssystem tage højde for. Andet vil være et kæmpe brud på sammenhængskraften i Danmark.”

Ifølge Danmark på Vippen er der desværre gået valgkamp og kammerateri i de nuværende forhandlinger om en ny udligningsordning. Også derfor er det bedre at udsætte den store reform og få en ny kommission til at kigge på ordningen først:

”Ingen aftale er bedre end en smal aftale baseret på tilfældige justeringer, der mest af alt tager højde for, hvilken partifarve de enkelte kommuner har. På den måde virker det, som om der allerede er gået valgtaktik i den. Og det er alt andet end sundt, når en så afgørende aftale skal forhandles,” siger Kim Ruberg.

Formand Danmark på Vippen