Udkast påvirker ikke Dantaxis daglige drift

Nuværende ejerstruktur vil blive ændret, hvis et udkast fra Færdselsstyrelsen gøres endeligt - men får ingen betydning for den daglige drift.

Kommentar fra Dantaxi vedr. udkast fra Færdselsstyrelsen omtalt i flere medier den 27. november 2019.
Efter vedtagelsen af ny taxilov, blev Dantaxi i 2018 solgt til investeringsselskabet Triton. Ved salget var det af væsentlig betydning for både sælger og køber, at processen omkring ejerstrukturen skete efter vejledning fra Færdselsstyrelsen. Færdselsstyrelsen blev fuldt ud oplyst om den fremtidige ejerstruktur. Formålet var at sikre, at reglerne i taxiloven om bopælskrav for ejerkredsen var overholdt. Færdselsstyrelsen har nu efterfølgende udarbejdet et udkast til en afgørelse, der er modsatrettet den vejledning, der blev givet ved salget.

Dantaxi er overrasket over at erfare, at Færdselsstyrelsen omfortolker reglerne. Der er endnu kun tale om et udkast, og Dantaxi og vores ejere fortsætter den konstruktive dialog med myndighederne.

Dantaxi ændrede selskabsform efter intentionerne i taxiloven

Dantaxi var det første taxiselskab i Danmark, der efter intentionerne i den nye taxilov, ændrede selskabsform. Dantaxi blev solgt for at kunne imødekomme de udfordringer, som branchen stod overfor efter afskaffelsen af taximonopolet. Siden salget har Dantaxi investeret i en bred vifte af indsatsområder som produktudvikling, teknologi og undervisning. Mest synlig er investeringen i antallet af nul-emissions-taxier, hvor Dantaxi er markedsledende.

OPDATERING DEN 12. DECEMBER 2019:

Transportminister Benny Engelbrecht holdt onsdag den 11. december 2019 et møde med transportordførerne bag taxiloven, hvor det blev aftalt at droppe det krav, som taxiloven stiller til, at ejerkredsen af taxiselskaber skal have bopæl i EU eller EØS, idet kravet er i strid med EU-retten.

Færdselsstyrelsen undlader at håndhæve et bopælskrav til ejere af taxiselskaber, ligesom der nu vil blive udarbejdet et lovforslag til ændring af taxiloven, så bopælskravet udgår af loven.

Dantaxi tilbyder professionel, nem og hurtig adgang til individuel persontransport med transparent prissætning.

Rekordår for el-taxi'er trods mangel på ladestandere19.2.2020 14:40:36 CETPressemeddelelse

Den grønne omstilling i taxibranchen blev skudt i gang for et år siden. Startskuddet kom i vinteren 2019, hvor Dantaxi præsenterede 10 Tesla’er til taximarkedet i København. Et år efter kan selskabet fejre el-taxi nr. 100 - og 25 flere er på vej inden for den næste måned. Men omstillingen til en mere bæredygtig transportform i taxibranchen er ikke uden bump på vejen. Brancheforeningen Dansk PersonTransport advarer mod mangel på ladestandere. Det nuværende antal udgør allerede nu et problem for de stadig flere el-taxavognmænd.