Udforsk naturens spisekammer – tre ting du skal huske på sanketuren

Danskerne er blevet vilde med naturen, og lige nu er det sæson for at finde både bær, frugter og svampe. Her er tre ting, du skal huske, når du skal ud at sanke.

Kurv og kniv er essentielle at medbringe, hvis man skal ud at sanke og gerne vil have sine svampe hele og flotte med hjem. Foto: PR.

Det seneste år har hele 40 procent af danskerne brugt naturen oftere, end de plejer. Og fire ud af fem regner med fortsat at dyrke udelivet mere fremover. Det viser en undersøgelse, Kantar Gallup har lavet for Friluftsrådet.

Interessen for at udforske naturens vilde køkkenhave vokser derfor også, og hos detailkæden Biltema, der forhandler udstyr til friluftsliv, oplever man en stigende efterspørgsel på netop udstyr til at plukke, samle eller sanke i det fri.

– Mange har været mere ude i naturen det seneste år, og nu hvor høsttiden nærmer sig, søger en stigende del af vores kunder udstyr og gode råd til at sanke. Her er det vigtigt at have styr på, hvad man må tage med hjem og hvorfra, samt hvad man skal have med på turen, sigerPer Normann, der rådgiver kunderne om køb af udstyr til friluftsliv i Biltema. Han har følgende råd til, hvad du skal have styr på, inden du tager afsted.

1. Hvad skal du tage med hjem

Uanset hvor du går på opdagelse, bør du være sikker i din sag, før du plukker og putter i kurven. Naturen gemmer nemlig også fælder, der ligner spiselige godter, men kan være decideret giftige. Derfor er det altid en god idé at læse op på sagerne hjemmefra, så man ved, hvad man går efter – og hvad man skal undgå.

Strandkål, hyben og havtorn er nogle af de ting, du oftest kan finde på stranden, og som kan bruges til alt fra salat til marmelade. Mens brombær, blåbær, timian og kantareller er nogle af de lækkerier, skoven typisk kan byde på. Især svampe kan være svære at vurdere, og derfor er det en god idé at have en svampebog med, hvis man kommer i tvivl.

2. Hvor må du sanke

Til eget brug, må man samle det, der kan være i en pose. Det er dog en fordel at bruge en kurv, som sørger for, at høsten ikke bliver mast. Samtidig er det også lettere at holde tingene adskilt, hvis man er så heldig at finde flere forskellige råvarer på turen.

Det er tilladt at samle både bær, frugter og svampe til eget brug i statens skove og naturområder, mens det ved private områder kun er det, der vokser direkte ud til vejen eller stien og kan nås derfra, som man kan snuppe med hjem.

3. Hvordan får du mest muligt ud af turen

Som ved alle andre udfoldelser i det fri, er det også vigtigt at have orden i udstyret, når man skal ud at sanke. Praktisk tøj, der skærmer ben og arme fra at få rifter fra grene og krat, samt ordentligt fodtøj, er nødvendigt. Jagttøj er faktisk glimrende påklædning – også når det er bær og svampe, der skal jagtes.

En havesaks eller grensaks er god at have med, hvis man for eksempel vil klippe hyldebærskærme eller havtorn af i hele grene. Skal man på svampejagt er en ordentlig svampekniv uundværlig og gør det nemmere at høste svampene, uden at de bliver mast, hvilket man let kan komme til, hvis man plukker dem. Den lille børste i den anden ende af kniven bruges til at rense svampene med det samme, så de holder sig bedre.

Er det bær, du er på ude efter, kan en bærplukker gøre plukkeriet meget hurtigere og nemmere.  Ligesom en si eller bærrenser gør det lettere at rense bærrene under vandhanen derhjemme, uden de går i stykker.

Per Normann
Fritidsekspert, Biltema Hjørring
Sales.aalborg@biltema.com

Skal man på svampejagt er en ordentlig svampekniv uundværlig og gør det nemmere at høste svampene, uden at de bliver mast. Foto: PR.
Lige nu bugner skov og krat med bær, som er lette at snuppe med en bærplukker, der nænsomt høster bærrene fra buskens grene. Foto: PR.
Før man tager afsted på sanketur, er det en god idé at læse op på de planter og svampe, man går efter. Naturen gemmer nemlig også fælder, der ligner spiselige godter, men kan være livsfarlige. Druehyld og sommerhyld ligner almindelig hyld til forveksling, men er begge giftige. Foto: PR.
Med bærplukker og bærrenser er det nemt både at plukke og rense bærrene. Foto: PR.

Japanvej 18
4200 Slagelse

Biltema er en af Nordens største kæder af detailforretninger med mere end 150 varehuse i Norden. I dag findes mere end 19.000 produkter inden for kategorierne bil og motorcykel, cykler og elcykler, båd, fritid, hjem, kontor og teknik, byggeri, bilpleje og værktøj. Læs mere på biltema.dk