Dansk Pilotforening

Udflagning i SAS

Del

SAS vil udflage produktionen til andre lande og skylder skylden på lønomkostningerne i Skandinavien. Imens prøver SAS piloterne at bevare de skandinaviske arbejdspladser.

SAS har senest kommunikeret, at en udflagning af et antal nyindkøbte Airbus 320 NEO, med base i henholdsvis London og Spanien, vil have en omkostningsstruktur der er mellem 20 og 30% mindre end tilsvarende operationer med base i Skandinavien. Det lyder flot og har formentlig skabt fornyet håb i aktionærkredse om fremtidig rentabilitet.

Dansk Pilotforening (DPF) mener at disse sammenligninger på omkostninger, som kommer frem blandt andet på dialogmøder, som SAS afholder for deres personale, er misvisende. Det viser sig nemlig, at SAS foruden at regne med mindre lønomkostninger også har medregnet effekten af færre omkostninger til vedligeholdelse, idet flyene der tilføres er helt nye. Derudover regner SAS med mindre omkostninger til administration og planlægning, herunder IT systemer, samlet betegnet "effekten af at simplificere operationer og drift."

Det flyvende personale har de seneste år givet SAS en stribe indrømmelser, størst i 2012, hvor SAS kommunikerede til markedet, at SAS var i fare for ikke at overleve. Disse indrømmelser, sammen med fokusering på "Core SAS," har medført, at SAS de seneste år er kommet ud med et overskud i milliardklassen og siden 2012 har genereret intet mindre end 11,4 milliarder SEK i positiv likviditet. Det betyder samtidigt, at en nyansat pilot er lønmæssigt på niveau og endog lavere end flere af de nærmeste konkurrenter, inklusiv ”low-cost carriers.” Dette samtidigt med at pilotlønningerne i Asien og USA tordner opad og nærmer sig det dobbelte af, hvad SAS i dag tilbyder.

Det er således et tvivlsomt argument, når SAS blandt andet skyder skylden på lønomkostninger i Skandinavien for at udflage produktionen til andre lande. DPF anerkender, at registrering af et selskab i Irland naturligvis kan have en positiv skatteeffekt for firmaet, men det betyder samtidig en mistet skatteindtægt i som de skandinaviske lande. Effekten af udflagning er derudover, at de samlede omkostninger for SAS’ resterende flyoperationer i Skandinavien ikke forbedres som følge af tilgang af nye og mere rentable fly. Ligesom de skandinaviske enheder ikke høster frugten af nyansatte og billigere personale. De tårnhøje administrationsomkostninger skal fremover bæres af et mindre antal skandinavisk baserede flyoperationer. Manøvren har været forsøgt mange gange før i SAS i form af Spanair, air Baltic, Estonian Air, Blue 1, British Midland, Snowflake og senest Cimber. I samtlige tilfælde blev disse selskaber lukket eller solgt efter at have leveret massive underskud eller var på randen af konkurs. Dette til trods for at moderselskaberne afholdt udgifter til salg, marketing og andre administrative funktioner. Først efter 2012, hvor SAS fokuserede på sine skandinaviske operationer, blev selskabet atter rentabelt.

Det er relativt simpelt at beregne, hvor denne manøvre fører hen. De resterende skandinaviske fly får sværere og sværere ved at betale for den tunge administration, og argumentet for yderligere udflagning bliver således en selvopfyldende profeti. SAS ledelsen vil med stor sandsynlighed forsøge at presse de faglige organisationer i Skandinavien til yderligere indrømmelser. Dette er for at imødegå en ubalance, som de selv er i færd med at konstruere. Muligvis indtil det punkt hvor der ikke sidder en eneste skandinavisk pilot i SAS’ fly, og ikke en eneste stewardesse som taler dansk, svensk eller norsk ombord.
Det er denne virkelighed, som vores regering nu vender det blinde øje til. De skandinaviske lande har en imponerende tradition for flyvning, og et flypersonale hvis professionalisme og kultur har sikret et enestående højt sikkerhedsniveau. Dette er med til at sikre, at passagererne har kunnet føle sig trygge, når de sætter sig til rette i et skandinavisk registreret SAS fly. Det er hele denne arv, som nu står for fald. På sigt vil det medføre massive omkostninger for samfundet, når ikke kun de skandinaviske besætninger forsvinder fra flyene, men også teknisk vedligehold, uddannelse og sikkerhedsorganisationer flytter til lande med mindre beskatning.

SAS piloter vil bevare skandinaviske arbejdspladser


Dansk Pilotforening har eksisteret siden 1962 og repræsenterer ca. 90 % af SAS piloterne på base København. Dansk Pilotforening har forhandlingsretten overfor SAS.

Vedhæftede filer

Information om Dansk Pilotforening

Dansk Pilotforening
Dansk Pilotforening
Kastruplundsgade 13
2770 Kastrup

32505322http://dpu.nu/

Følg pressemeddelelser fra Dansk Pilotforening

Ved at skrive dig op her, vil du modtage pressemeddelelser på mail når de udsendes. Indtast din mail og følg instruktionerne. Det er ligeså let at melde sig fra igen.