Udenrigsministre: ”Mission Øst gør udviklingsbistanden effektiv”

”Mission Øst er med til at gøre dansk udviklingsbistand mere effektiv, end vi kunne alene,” sagde Kristian Jensen (V) ved hjælpeorganisationens jubilæum fredag. Forhenværende udenrigsminister Per Stig Møller tilføjede, at hjælpeorganisationens udviklingsarbejde også stabiliserer skrøbelige lande.

Forhenværende udenrigsminiser Per Stig Møller roste Mission Østs udviklingsarbejde for at bidrage med stabilitet i skrøbelige lande. Foto: Kennet Havgaard for Mission Øst.

To udenrigsministre – en nuværende og en forhenværende – hyldede fredag Mission Øst som en anerkendt og effektiv samarbejdspartner ved organisationens 25-års jubilæumsreception i København. De erklærede samstemmende, at det er guld værd for danske myndigheder at samarbejde med private hjælpeorganisationer.

Udenrigsminister Kristian Jensens (V) og en af hans forgængere, Per Stig Møllers (K), lykønskninger gjorde stort indtryk på de omkring 400 deltagere som dukkede op i løbet af dagen. Ved jubilæet deltog ambassadører, journalister, præster og andre, som har støttet Mission Øst gennem mange år. Her kom repræsentanter for andre hjælpeorganisationer og samarbejdspartnere for at lykønske. Og her mødtes bestyrelse og medarbejdere fra Mission Østs kontorer i København, Berlin og Bruxelles og ledere for hjælpearbejdet ude i felten i Armenien, Tadsjikistan, Irak, Afghanistan og Nepal.

Anerkendt hjælpeorganisation

- I har gennemgået en rivende udvikling fra den ydmyge start i en garage i Birkerød, til i dag, hvor I er en anerkendt hjælpeorganisation, der yder humanitær hjælp over hele verden, sagde udenrigsminister Kristian Jensen (V) i en videohilsen. Han fortsatte:

- Danida har haft et godt og tæt partnerskab med Mission Øst rigtig mange steder rundt omkring i verden. Mission Øst er med til at gøre dansk udviklingsbistand mere effektiv, end vi kunne alene.

Udenrigsministeren understregede det katastrofale i, at så mange mennesker rundt omkring i verden er nødt til at have humanitær assistance for at kunne overleve.

- På grund af konflikter, klimaændringer, krig og naturkatastrofer er der desværre rigtig mange mennesker ud over verden, der er afhængige af vores hjælp. Derfor er jeg glad for at have Mission Øst som en tæt og kendt og anerkendt partner. Det har det været de første 25 år, og det ser jeg frem til skal være i lang tid endnu, sagde han.

Skaber stabilitet i glemte lande

Tidligere udenrigsminister Per Stig Møller tænkte tilbage på sin egen tid som udenrigsminister fra 2001 til 2010:

- Når man er udenrigsminister, er man det jo ikke for sig selv, men for de mennesker, der er ude i verden. Derfor er samarbejdet med hjælpeorganisationer så vigtigt. Og det, jeg beundrer mest, er jeres engagement, for jeg har selv som udenrigsminister været mange af de steder, og det kan være hamrende ubehageligt! Der skal god fysik og råstyrke til. Og det har medarbejderne i hjælpeorganisationer som Mission Øst.

Han roste Mission Øst som en hjælpeorganisation med mange kompetencer:

- Jeg synes, at Mission Øst har en meget bred agenda, fordi det både er akut nødhjælp og langsigtet hjælp. Det er betydningsfuldt at have en hjælpeorganisation som Mission Øst, som både kan være der i fredelige tider, hvor der skal bygges stille og roligt op, og som også kan komme, når der lige pludselig er brug for nødhjælp, det være sig ved naturkatastrofer eller krig.

Og Per Stig Møller havde bemærket noget særligt ved Mission Øst:

- Jeg har bemærket mig, at man er ude i områder, som efter min vurdering kommer til at spille en stadig større rolle. Jeg tænker bl.a. på Armenien og Tadsjikistan, som normalt ikke kommer på nethinden som lande med borgerkrig, men som i fremtiden kan komme ud for noget. Det er lande som verden – og CNN – ikke er opmærksomme på.  Det er enormt vigtigt med en stabil udvikling i de lande, ellers går det galt der også.

”We are Mission East”

Ved receptionen medvirkede også Armeniens ambassadør Hrachya Aghajanyan, lederen af Mission Østs samarbejdspartner Bridge of Hope i Armenien, Susanna Tadevosyan, og Madhab Raj Neupane fra den nepalesiske partnerorganisation KIRDARC.

Mission Østs stifter René Hartzner fortalte om hjælpeorganisationens spæde start i privatboligen i Birkerød, og sønnen Kim Hartzner, som var med fra starten, og som gennem mange år har været organisationens generalsekretær, mindede hele tiden forsamlingen om, at alle – helt fra bestyrelse og medarbejdere og ud til hver enkelt modtager af nødhjælp og udviklingshjælp er en del af Mission Øst.

Ordene ”We are ME” (dvs. Mission East) klingede igen og igen. For uden samarbejde på kryds og tværs var der slet ikke noget Mission Øst.

Svend Løbner | Press Coordinator | Mission East
Skt. Lukas vej 13 | 2900 Hellerup | Denmark
Tlf: +45 28 707 703 | svend.lobner@missioneast.org
www.miseast.org | www.facebook/missionoest

Forhenværende udenrigsminiser Per Stig Møller ønsker Mission Østs generalsekretær Kim Hartzner tillykke med 25 års jubilæet. Foto: Kennet Havgaard for Mission Øst.
We are ME - Mission East. Det kunne mærkes i begejstringen omkring bordene ved Mission Østs reception. Foto: Kennet Havgaard for Mission Øst.

Mission Øst er en international hjælpeorganisation, der yder akut nødhjælp og langsigtet udviklingsstøtte i Østeuropa og Asien. Vi hjælper mennesker i nød uanset race, religion og politisk ståsted. Mission Øst er grundlagt i Danmark og gennemfører projekter direkte eller sammen med lokale partnere i Afghanistan, Armenien, Burma, Irak, Nepal, Nordkorea, Syrien og Tadsjikistan. Mission Øst er støttet af Danida, de norske og tyske Udenrigsministerier samt EU og FN.