Udenlandske studerende skal fastholdes – ikke holdes ude

Regeringens planer om at reducere tilgangen af udenlandske studerende med 1.000 - 1.200 pladser fordelt jævnt over landets uddannelsesinstitutioner minder mest om en ærgerlig skrivebordsbeslutning

Formanden for Ingeniørforeningens Uddannelses- og forskningsudvalg Sara Grex, forstår ikke udmeldingen fra regeringen om at begrænse adgangen for udenlandske studerende, og havde  hellere set en politisk handlingsplan for, hvordan vi Danmark kan fastholde flere af dem.

”De udenlandske studerende spiller en nøglerolle i bestræbelserne på at få bugt med manglen på vidensarbejdere. Den seneste prognose fra den teknologiske alliance Engineer the future viser, at vi vil mangle op mod 10.000 ingeniører og naturvidenskabelige kandidater allerede i 2025. Hvis vi ikke havde de mange udenlandske studerende på de videregående naturvidenskabelige og tekniske uddannelser, hvoraf mange heldigvis vælger at blive i Danmark efter endt uddannelse, ville vi stå med en langt mere dyster prognose,” siger hun.

Beregninger fra Ingeniørforeningen, IDA viser, at vi Danmark så snarere ville mangle op mod 15.000 ingeniører og naturvidenskabelige kandidater i 2025, og derfor er Sara Grex uforstående overfor, at også de tekniske og naturvidenskabelige uddannelser bliver barberet.

”Det virker kontraproduktivt at lægge barrierer og forhindringer ud for udenlandske studerende. Vi skal i stedet blive langt mere internationalt orienterede og omfavne de udlændinge, som eksempelvis læser deres kandidatuddannelse her i landet og få flest muligt af dem til at slå sig ned permanent, når de har eksamensbeviset i hånden.

Som en ekstra gevinst er de udenlandske dimittender en god forretning for Danmark. Damvad Analytics har dokumenteret, at det samfundsøkonomiske bidrag for hver eneste internationale dimittend fra de tekniske og naturvidenskabelige uddannelser i gennemsnit løber op i en lille million kroner i perioden fra de starter med at studere til otte år efter endt uddannelse – uagtet at ikke alle bliver i Danmark. Hvis flere blev, ville tallet være endnu højere. Der er derfor behov for at flytte fokus fra at holde internationale studerende ude til at fastholde dem efter endt uddannelse – det er en god forretning.

Damvad Analytics har desuden dokumenteret, at det samfundsøkonomiske bidrag for hver eneste internationale dimittend fra de tekniske og naturvidenskabelige uddannelser i gennemsnit løber op i en lille million kroner i perioden fra de starter med at studere til otte år efter endt uddannelse – uagtet at ikke alle bliver i Danmark.

”Hvis flere blev, ville tallet være endnu højere. Der er derfor behov for at flytte både det politiske og økonomiske fokus fra at holde internationale studerende ude til at fastholde dem efter endt uddannelse – det er en god forretning,” siger Sara Grex.