Uddannelsesbesparelser svækker kvaliteten

Både underviserne og de studerende på de tekniske og naturvidenskabelige uddannelser melder om forringede vilkår

Der er de seneste år blevet mere trængsel på studiestederne, færre undervisere pr. studerende og mindre feedback på de tekniske og naturfaglige uddannelser. Sådan lyder det samstemmende fra både de studerende og underviserne i to uafhængige undersøgelser fra Ingeniørforeningen, IDA.

Flere end hver anden af de studerende oplever, at der er blevet mere trængsel på studiestedet, så det for eksempel er blevet vanskeligere at finde et sted at læse, eller mødes med studiegruppen, og den oplevelse deles af underviserne.

Flere studerende og mindre tid til feedback er ifølge underviserne blandt de mest markante ændringer, hvilket bakkes op af de studerende. Og det samlede billede for formand i IDA Thomas Damkjær Petersen til at efterlyse en politisk opbremsning af de årlige besparelser på landets uddannelsesinstitutioner.

”Vores uddannelsessystem skal ikke være en økonomisk malkeko. Uddannelse er ganske enkelt det råstof, som vi skal leve af. Det er et af de absolut vigtigste parametre, hvis vi fortsat skal være en seriøs spiller i en verden, hvor den teknologiske udvikling buldrer afsted. Omprioriteringsbidraget er en kæp i hjulet på fremtidssikringen af vores velfærdssamfund,” siger han.

Udsigten til at uddannelserne fortsat skal barberes i budgettet for at statens husholdningsbudget hænger sammen næste tre år, er ifølge Thomas Damkjær Petersen udtryk for dårligt købmandskab.

”Det er kortsigtet og uambitiøst, når bogholderiet har mere at skulle have sagt end udviklingsafdelingen i en forretning på Danmarks størrelse,” siger han.

IDAs formand mener, at smertegrænsen for besparelser på uddannelsesområdet for længst er overskredet, og at Danmark ikke kan være tilfreds med en OECD-placering lige over gennemsnittet, når det drejer sig om investeringer i uddannelse og forskning set i forhold til landenes BNP.

”To procent lyder umiddelbart ikke af meget, men når besparelserne rammer år efter år, gør det ondt. Det ender i milliarder, der skal spares, og hvad der startede som en måske harmløs en lille rift er nu på vej mod et stort åbent sår,” siger Thomas Damkjær Petersen.

Har du inden for de seneste semestre oplevet følgende på din uddannelse?

Nej

Ved ikke

I alt

Mindre feedback fra underviserne

37%

46%

Færre øvelsestimer

23%

62%

100%

Vanskeligere at få plads på laboratorier mv.

55%

30%

100%

Mere trængsel på studiestedet, så det fx. er vanskeligere at finde et sted at læse, eller mødes med læsegruppen/studiegruppen mv.

56%

36%

8%

100%

Færre undervisere pr. studerende (større hold mv.)

29%

56%

100%

Kilde: IDA’s studenterundersøgelse 2018. 1.505 har svaret. Ovenstående tabel bygger på svar 1.062 studerende, der mindst er i gang med 3. semester.

Slet ikke

I mindre grad

I nogen grad

I høj grad

Ved ikke

I alt

Blevet færre undervisere pr. studerende (større hold mv.)

10%

14%

29%

24%

23%

100%

Blevet mere trængsel på studiestedet, så det fx. er vanskeligere for de studerende at finde et sted at læse, eller mødes med deres læsegruppe/studiegruppe mv.

12%

13%

25%

22%

28%

100%

Blevet flere problemer med at få plads til alle på laboratorier mv.

14%

12%

24%

33%

100%

Blevet dårligere tid til at give de studerende feedback

19%

32%

13%

19%

100%

Kilde: IDAs undersøgelse blandt de universitetsansatte. 1.093 har svaret. Ovenstående tabel bygger på svar fra 595 undervisere.