Eva - Danmarks Evalueringsinstitut

Uddannelser bakser med at få udbytte af undervisningsevalueringer

Del
Det er en udfordring for universiteter, professionshøjskoler og erhvervsakademier at få et værdifuldt udbytte af de evalueringer, de gennemfører af deres undervisning. Det viser en ny undersøgelse, som Danmarks Evalueringsinstitut offentliggør 15. april 2015. Undersøgelsen peger blandt andet på, at det ikke er alle undervisere, der tager ejerskab til undervisningsevalueringerne, og på at de studerende ofte ikke deltager i evalueringerne.

Alle videregående uddannelsesinstitutioner har pligt til systematisk at udvikle og sikre kvaliteten af deres uddannelser. Som en del af kvalitetsarbejdet skal de blandt andet evaluere den undervisning, der gennemføres på uddannelserne. Undersøgelsen ’Undervisningsevaluering på de videregående uddannelser’ har set på, hvad der kommer ud af undervisningsevalueringerne, på om bliver de brugt, og sidst men ikke mindst på, hvordan uddannelsesinstitutionerne kan få større nytte af de ressourcer, de bruger på at evaluere undervisningen.

Fire konkrete udfordringer går igen, når undervisningen evalueres

Undersøgelsen peger på det positive i, at undervisningsevalueringer giver anledning til helt konkrete tilpasninger og ændringer på uddannelserne og til at ledelse, undervisere og studerende løbende drøfter kvaliteten af undervisningen. Men samtidig er det en udfordring for institutionerne at få et værdifult udbytte af de anstrengelser, de gør sig med at evaluere undervisningen.

EVA har identificeret fire konkrete udfordringer, som institutionerne møder, når de gennemfører undervisningsevalueringer. Udfordringerne, der går på tværs af uddannelser og institutioner, er, at:

  1. nogle undervisere ikke tager ejerskab til evalueringerne
  2. de studerende ofte ikke deltager i evalueringerne
  3. underviserne kan være skeptiske over for evalueringernes brugbarhed og validitet
  4. nogle undervisere opfatter evalueringerne som meget ressourcekrævende.  

Udfordringerne skyldes ifølge specialkonsulent Tue Vinther-Jørgensen, som står bag undersøgelsen, at der ofte mangler sammenhæng i den lokale evalueringspraksis:

”Hvis der ikke er en meget tydelig sammenhæng mellem undervisningsevalueringernes formål og den måde evalueringerne gennemføres på og det indhold de har, så tillægger både studerende, undervisere og ledere evalueringerne mindre værdi. Og konsekvensen kan være, at evalueringerne opfattes som en belastning, der bare tager ressourcer og fokus fra kerneaktiviteten”.

Fire vigtige valg at træffe for at få et værdifult udbytte af evalueringerne

Når uddannelsesinstitutionerne skal fastlægge en model for undervisningsevaluering, er det vigtigt at de fokuserer på at håndtere fire helt centrale dilemmaer for at få et værdifuldt udbytte af evalueringerne:

  1. Balance mellem kontrol og udvikling – vægtningen skal afspejle evalueringernes formål.
  2. Balancen mellem central og decentral styring af evalueringerne – balancen skal sikre ensartethed på tværs og samtidig understøtte lokalt ejerskab
  3. Fokus på underviserne og undervisningen eller på de studerendes læring og indsats – fokus skal afspejle evalueringernes formål.
  4. Dialog om resultater – evalueringsresultaterne skal drøftes i de rette fora.

Minister og rektorer enige om at styrke undervisningsevalueringer

Forsknings- og uddannelsesminister Sofie Carsten Nielsen og rektorerne på landets erhvervsakademier, professionshøjskoler og universiteter er blevet enige om en række tiltag, der skal medvirke til at styrke kvalitet og relevans i uddannelserne, herunder udvikle brugen af undervisningsevalueringer som internt ledelsesredskab på institutionerne.

”Meget tyder på, at undervisningsevalueringer kommer til at spille en større rolle fremover. Set i det lys er det så meget desto vigtigere, at evalueringerne organiseres og gennemføres på en hensigtsmæssig og effektiv måde, og jeg håber, at undersøgelsen kan være med til at styrke værdien af evalueringerne fremover,” understreger Tue Vinther-Jørgensen.

Kontakt

For yderligere oplysninger kontakt pressechef Trine Borg Harrild, tb@eva.dk, 40910021.

Nøgleord

Kontakter

For yderligere oplysninger kontakt pressechef Trine Borg Harrild, tb@eva.dk, 4091 0021.

Links

Information om Eva - Danmarks Evalueringsinstitut

Eva - Danmarks Evalueringsinstitut
Eva - Danmarks Evalueringsinstitut
Tidemansvej 1
4300 Holbæk

35 55 01 01http://www.eva.dk/
Danmarks Evalueringsinstitut (EVA) gør uddannelser og dagtilbud bedre - gennem evalueringer, analyser og redskaber, som bidrager til at udvikle kvalitet. Vores viden bruges på alle niveauer - fra institutioner og skoler til kommuner og ministerier.

Følg pressemeddelelser fra Eva - Danmarks Evalueringsinstitut

Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.

Flere pressemeddelelser fra Eva - Danmarks Evalueringsinstitut

I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.

Besøg vores nyhedsrum
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye