Udbud af midlertidig erstatningshavn i København klar

Vejdirektoratet skal for Københavns Kommune bygge en 1,4 km lang tunnel under Svanemøllebugten, som forbinder Nordhavnsvejtunnelen med Kattegatvej i Nordhavn.
Bådene i havnen skal være flyttet, inden tunnelentreprenøren kan komme i gang i Svanemøllehavnen. Derfor kommer udbud og etablering af erstatningshavn forud for selve tunnelprojektet.
”Anlægsarbejderne vil samlet set stå på fra efteråret 2021 og frem til sommeren 2027, hvor vi forventer at kunne tage tunnelen i brug. Vi forventer, at den midlertidige erstatningshavn står klar sommeren 2022. Så er det planen, at bådene skal rykke ind i løbet af efteråret 2022,” siger Silas Nørager, senior projektleder i Vejdirektoratet og ansvarlig for dette projekt.
Udbudsmaterialet for den midlertidige erstatningshavn er tilgængelig fra den 12. april 2021 på Leverandørportalen.
Den midlertidige erstatningshavn
Den midlertidige erstatningshavn i Færgehavn Nord i Nordhavn vil have plads til omkring 600 både. Bådene, der flyttes fra Svanemøllehavnen, får fast plads i erstatningshavnen i anlægsperioden, mens den nye tunnel anlægges.
Entreprisen omfatteren beskyttende mole, bådbroer, samt klubfaciliteter og parkering på land til brugerne af lystbådehavnen.
”Vi søger virksomheder, der kan etablere en komplet lystbådehavn for os, så vi kan få skabt plads til tunnelarbejdet. Færgehavn Nord bliver det nye klubsted for omkring 600 lystsejlere, der tidligere har holdt til i Svanemøllehavnen. Med erstatningshavnen skal vi have skabt et sted, hvor sejlerne kan lide at komme i en årrække,” siger Silas Nørager.
Vejdirektoratet forventer, at erstatningshavnen står klar i sommeren 2022, så bådene kan flyttes i efteråret 2022.
”Vi ønsker at genere sejlerne mindst muligt, og derfor er etableringen af en erstatningshavn planlagt således, at sejlerne bliver længst muligt i Svanemøllehavnen og så flytter efter endt sejlsæson i 2022. Derfor bliver det reelt først fra sejlsæsonen 2023, at de vil opleve den store forandring,” siger Silas Nørager.
Indtil tunnelentreprenøren er valgt kan Vejdirektoratet ikke sige, hvor mange sæsoner sejlerne skal benytte Færgehavn Nord.
Den midlertidige erstatningshavn udbydes som en hovedentreprise. Udbuddet er et offentligt EU-udbud med tildelingskriteriet ”bedste forhold mellem pris og kvalitet”, og der bliver anvendt et såkaldt to-kuvertsystem. Udtrykket to-kuvertsystem stammer fra dengang tilbud blev afleveret på papir i kuverter, men udtrykket bruges stadig selvom tilbud nu afleveres digitalt. Den ene ”kuvert” indeholder en beskrivelse af, hvordan tilbudsgiveren planlægger at opfylde det kvalitative underkriterium, og den anden ”kuvert” indeholder prisen.
Se udbuddet på Leverandørportalen.
Nøgleord
Kontakter
Silas Christian NøragerSenior projektleder, Vejdirektoratet
Tlf:7244 7135Tlf:2962 1220scn@vd.dkAnne-Mette NyhuusKommunikationskonsulent
Tlf:72443078Tlf:22983078an6@vd.dkBilleder
Information om Vejdirektoratet
VejdirektoratetCarsten Niebuhrs Gade 43, 5. sal
1577 København V
+45 7244 3333https://www.vejdirektoratet.dk/
Faktaboks Nordhavnstunnelen
Anlægsloven for projektet blev vedtaget i Folketinget i december 2019.
Vejdirektoratet er bygherre på projektet. Efter anlæg bliver tunnelen overdraget til Københavns Kommune, og tunnelen bliver dermed en del af det kommunale vejnet.
Projektet finansieres af By & Havn I/S, der også står for den generelle byudvikling i Nordhavn, Københavns Kommune og det fremtidige selskab for Lynetteholm.
Samlede anlægsperiode er fra 2020-2027. Projektet er budgetteret til 3,4 mia. kr.
Nordhavnstunnelen er en forudsætning for den fortsatte byudvikling af Nordhavn, og den skal aflaste Sundkrogsgade betragteligt.
Læs mere på Nordhavnstunnel | Vejdirektoratet
Følg pressemeddelelser fra Vejdirektoratet
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Vejdirektoratet
Kom til informationsmøde om Midtjyske Motorvej Klode Mølle - Løvel vest om Viborg18.12.2025 13:57:10 CET | Pressemeddelelse
Efter Folketingets vedtagelse af anlægsloven for Midtjyske Motorvej inviterer Vejdirektoratet til informationsmøde om den kommende strækning fra Klode Mølle til Løvel vest om Viborg torsdag den 29. januar 2026 klokken 13 og 17.
Sjældent specialkøretøj indtager Limfjorden18.12.2025 10:22:38 CET | Pressemeddelelse
Et helt særligt køretøj bliver i starten af 2026 taget i brug i Limfjorden. Vejdirektoratet gennemfører geotekniske undersøgelser på lavt vand med hjælp fra en avanceret amfibieboremaskine – et stykke specialudstyr, der kun findes ganske få af i verden.
Slutspurt på den nye Storstrømsbro18.12.2025 10:00:00 CET | Pressemeddelelse
Den nye Storstrømsbro ser færdig ud. Men der udestår endnu nogle væsentlige færdiggørelsesarbejder, inden broen kan åbne for trafik. Broen forventes ibrugtaget i februar 2026.
Midtjylland får et markant ladeboost18.12.2025 08:05:00 CET | Pressemeddelelse
Fra 1. januar 2026 kan elbilister i Midtjylland se frem til nemmere og hurtigere opladning. Vejdirektoratet åbner seks nye ladeparker ved rastepladserne Ejer Bavnehøj, Blankhøj/Pedersminde og Gudenå – alle placeret langs motorvejen, så elbilisterne slipper for besværlige omveje.
Stærkt løft til elbilister i Syd- og Sønderjylland18.12.2025 08:05:00 CET | Pressemeddelelse
I 2026 får både pendlere, turister og grænserejsende markant bedre muligheder for hurtig opladning – direkte ved motorvejen. Vejdirektoratet sætter strøm til otte nye ladeparker ved rastepladserne Frøslev, Ustrup, Harte og Skærup.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum


