Udbud af midlertidig erstatningshavn i København klar

Vejdirektoratet skal for Københavns Kommune bygge en 1,4 km lang tunnel under Svanemøllebugten, som forbinder Nordhavnsvejtunnelen med Kattegatvej i Nordhavn.
Bådene i havnen skal være flyttet, inden tunnelentreprenøren kan komme i gang i Svanemøllehavnen. Derfor kommer udbud og etablering af erstatningshavn forud for selve tunnelprojektet.
”Anlægsarbejderne vil samlet set stå på fra efteråret 2021 og frem til sommeren 2027, hvor vi forventer at kunne tage tunnelen i brug. Vi forventer, at den midlertidige erstatningshavn står klar sommeren 2022. Så er det planen, at bådene skal rykke ind i løbet af efteråret 2022,” siger Silas Nørager, senior projektleder i Vejdirektoratet og ansvarlig for dette projekt.
Udbudsmaterialet for den midlertidige erstatningshavn er tilgængelig fra den 12. april 2021 på Leverandørportalen.
Den midlertidige erstatningshavn
Den midlertidige erstatningshavn i Færgehavn Nord i Nordhavn vil have plads til omkring 600 både. Bådene, der flyttes fra Svanemøllehavnen, får fast plads i erstatningshavnen i anlægsperioden, mens den nye tunnel anlægges.
Entreprisen omfatteren beskyttende mole, bådbroer, samt klubfaciliteter og parkering på land til brugerne af lystbådehavnen.
”Vi søger virksomheder, der kan etablere en komplet lystbådehavn for os, så vi kan få skabt plads til tunnelarbejdet. Færgehavn Nord bliver det nye klubsted for omkring 600 lystsejlere, der tidligere har holdt til i Svanemøllehavnen. Med erstatningshavnen skal vi have skabt et sted, hvor sejlerne kan lide at komme i en årrække,” siger Silas Nørager.
Vejdirektoratet forventer, at erstatningshavnen står klar i sommeren 2022, så bådene kan flyttes i efteråret 2022.
”Vi ønsker at genere sejlerne mindst muligt, og derfor er etableringen af en erstatningshavn planlagt således, at sejlerne bliver længst muligt i Svanemøllehavnen og så flytter efter endt sejlsæson i 2022. Derfor bliver det reelt først fra sejlsæsonen 2023, at de vil opleve den store forandring,” siger Silas Nørager.
Indtil tunnelentreprenøren er valgt kan Vejdirektoratet ikke sige, hvor mange sæsoner sejlerne skal benytte Færgehavn Nord.
Den midlertidige erstatningshavn udbydes som en hovedentreprise. Udbuddet er et offentligt EU-udbud med tildelingskriteriet ”bedste forhold mellem pris og kvalitet”, og der bliver anvendt et såkaldt to-kuvertsystem. Udtrykket to-kuvertsystem stammer fra dengang tilbud blev afleveret på papir i kuverter, men udtrykket bruges stadig selvom tilbud nu afleveres digitalt. Den ene ”kuvert” indeholder en beskrivelse af, hvordan tilbudsgiveren planlægger at opfylde det kvalitative underkriterium, og den anden ”kuvert” indeholder prisen.
Se udbuddet på Leverandørportalen.
Nøgleord
Kontakter
Silas Christian NøragerSenior projektleder, Vejdirektoratet
Tlf:7244 7135Tlf:2962 1220scn@vd.dkAnne-Mette NyhuusKommunikationskonsulent
Tlf:72443078Tlf:22983078an6@vd.dkBilleder
Information om Vejdirektoratet

Carsten Niebuhrs Gade 43, 5. sal
1577 København V
+45 7244 3333https://www.vejdirektoratet.dk/
Faktaboks Nordhavnstunnelen
Anlægsloven for projektet blev vedtaget i Folketinget i december 2019.
Vejdirektoratet er bygherre på projektet. Efter anlæg bliver tunnelen overdraget til Københavns Kommune, og tunnelen bliver dermed en del af det kommunale vejnet.
Projektet finansieres af By & Havn I/S, der også står for den generelle byudvikling i Nordhavn, Københavns Kommune og det fremtidige selskab for Lynetteholm.
Samlede anlægsperiode er fra 2020-2027. Projektet er budgetteret til 3,4 mia. kr.
Nordhavnstunnelen er en forudsætning for den fortsatte byudvikling af Nordhavn, og den skal aflaste Sundkrogsgade betragteligt.
Læs mere på Nordhavnstunnel | Vejdirektoratet
Følg pressemeddelelser fra Vejdirektoratet
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Vejdirektoratet
Vejdirektoratet inviterer til markedsdialog om tunnelbyggeri i Aalborg10.7.2025 14:51:45 CEST | Pressemeddelelse
Vejdirektoratet indleder en dialog med markedet for at finde de bedste løsninger til byggeriet af en tunnel under Limfjorden med tilhørende veje og broer.
Ejer Bavnehøj rastepladser åbner og klar til sommerferiens kørepauser8.7.2025 09:17:05 CEST | Pressemeddelelse
Ombygningen af til- og frakørslerne ved <54> Ejer Bavnehøj på E45 Østjyske Motorvej er færdige. Dermed kan rastepladserne åbne til sommerens ferietrafik. Sneptrup-stien, der løber under til- og frakørslerne nord for rastepladserne, åbner også i denne uge.
Den gamle bro over E45 ved <58> Hedensted rives ned den 23. og 24. august – motorvejen spærres i aften- og nattetimerne4.7.2025 09:02:00 CEST | Pressemeddelelse
I forbindelse med udbygningen af E45 Østjyske Motorvej fra fire til seks spor, skal den gamle bro for Gesagervej over motorvejen ved <58> Hedensted rives ned. Både før, under og efter bronedrivningen vil der være gener og omkørsler for trafikanterne i området.
Ny asfalt på hovedvejen mellem Snoldelev og Solrød3.7.2025 12:56:43 CEST | Pressemeddelelse
Vejdirektoratet lægger ny asfalt på Roskildevej mellem Snoldelev og Solrød fra mandag 7. juli til torsdag 24. juli. Vejen er spærret i aften- og nattetimerne.
Spærringer ved kryds syd for Grindsted i sommer og efterår3.7.2025 08:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Vejdirektoratet er i gang med at ombygge krydset mellem Tingvejen og Søndre Ringvej/Vesterhedevej syd for Grindsted by ved Billund til en rundkørsel. I forbindelse med arbejdet er der behov for spærringer af bl.a. Søndre Ringvej, som spærres fra på mandag.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum