Forsikring & Pension

Ud på motorcykel? Tjek din ansvarsforsikring

Nu, hvor foråret er kommet, og Bakken snart åbner (fredag den 31. marts), er sæsonen for de fleste motorcyklister skudt i gang. Lige så naturligt det er, at motorcyklen er trimmet og klar til at køre, lige så naturligt skal man sørge for, at navnlig ansvarsforsikringen er i orden, før man tænker på at starte og køre afsted, lyder rådet fra Forsikringsoplysningen.
Sæsonen er skudt i gang og motorcyklerne er igen på vejene

Mens en kaskoforsikring er frivillig og dækker skader på motorcyklen, herunder skader ved brand, hærværk og tyveri, er ansvarsforsikringen lovpligtig. Den dækker erstatningsansvar for skader på andre mennesker og deres ting.

I særligt uheldige situationer kan skaderne løbe op i millioner af kroner, så hvis man ikke har denne forsikring, kan man stå foran økonomisk ruin. Det også grunden til, at forsikringen er lovpligtig.

- Der er desværre mange, der ikke sørger for at tegne en ansvarsforsikring på sin motorcykel. Ifølge SKAT’s Motorregister og DFIM, der er en af forsikringsbranchens garantifonde, er der i dag ca. 685 motorcykler, der er indregistreret, men ikke ansvarsforsikret. Det er en uheldig kombination, man som ejer eller varig bruger af en motorcykel skal være særligt opmærksom på, siger forsikringsekspert Anne Garde Slothuus i Forsikringsoplysningen.

Husk at forsikre dig selv

- Kommer du ud for en ulykke, dækker kaskoforsikringen skaderne på din motorcykel. Men den dækker ikke, hvis du selv kommer til skade. Her skal du i stedet have en ulykkesforsikring eller en førerulykkesforsikring for at få erstatning.

- Vær samtidig opmærksom på, at du hos nogle forsikringsselskaber skal købe en ekstra dækning på din ulykkesforsikring for at få fuld erstatning, hvis du kommer til skade på motorcykel. Tjek din forsikring, og spørg dit forsikringsselskab, om du kan udvide den, siger Anne Garde Slothuus, og henviser til Forsikringsguiden.dk, hvor du kan finde den rigtige ulykkesforsikring.

Anne Garde Slothuus, Forsikringsekspert, Forsikringsoplysningen, F&P
Telefon: 41919101

Sæsonen er skudt i gang og motorcyklerne er igen på vejene

Information om Forsikring & Pension

Forsikring & Pension
Philip Heymans Allé 1

41919101http://www.forsikringogpension.dk

F&P er brancheorganisation for forsikrings- og pensionsselskaberne i Danmark.

Følg pressemeddelelser fra Forsikring & Pension

Flere pressemeddelelser fra Forsikring & Pension

F&P: Giv skattefradrag for klimasikring af private boliger18.4.2024 07:02:42 CEST | Pressemeddelelse

Klimaforandringernes voldsomme vejr har kostet danske boligejere oversvømmede boliger for milliarder. Nu foreslår F&P – forsikrings- og pensionsbranchen – at udvide bolig-job-ordningen til at gælde for forebyggende klimaforbedringer af private hjem. Forslaget er blot ét af mange i branchens netop offentliggjorte bud på en samlet plan for klimasikring på nationalt, kommunalt og privat niveau.

Brevkasse: Uvildige rådgivere fra Forsikringsoplysningen gør dine læsere klogere på forsikring15.4.2024 14:15:00 CEST | Pressemeddelelse

De fleste ved, at forsikringer er gode at have, men ved dine læsere, hvad der helt præcist gælder i enkeltsager? Har de fx styr på, om forsikringen dækker, hvis der er indbrud i bilen? Hvordan fritidshusforsikringen dækker, hvis man ikke kan oplyse en konkret skadedato? Og hvor lang tid ulykkesforsikringen dækker, hvis dit barn falder og slår sine tænder?