HK Danmark

Ubehøvlede kunder er hverdag for mange butiksansatte

Del

Det er ikke ualmindeligt at blive talt grimt eller nedsættende til af kunderne, når man arbejder i butik. Det fremgår af en ny undersøgelse, der vækker bekymring hos HK Handel.

Nedladende bemærkninger, verbale trusler og i værste fald fysisk vold, er nogle af de ting, butiksansatte skal forholde sig til, når de går på arbejde. Det viser en ny undersøgelse, som Epinion har lavet for HK Handel, hvor i alt 2497 butiksansatte er blevet stillet en række spørgsmål om deres arbejdsmiljø og kundekontakt.

Undersøgelsen viser, at 68 procent af de butiksansatte har oplevet, at kunder har talt nedladende eller grimt til dem – og for godt hver femte, er det noget, de oplever på ugentlig basis. Hele 13 procent af de adspurgte har oplevet at blive truet verbalt af kunder, mens 5 procent har oplevet at blive udsat for fysisk vold.

Den dårlige tone er ikke uden konsekvenser for de ansatte, der i samme undersøgelse svarer, at manglende overskud, negative tanker, stress, søvnbesvær og angst er nogle af de symptomer, der opstår som følge af de ubehagelige oplevelser med kunderne.

Tallene vækker bekymring i HK Handel:

”Det er uacceptabelt, at så mange butiksansatte har haft ubehagelige oplevelser i deres kontakt med kunderne. Det viser, at der er en arbejdsmiljømæssig udfordring, der her skal tages hånd om. Vi ønsker klart at kunne forebygge disse episoder, frem for at de ansatte skal samles op, når skaden først er sket,” siger Per Tønnesen, formand i HK Handel.

Her opstår konflikterne

Det er ofte når den ansatte ikke kan efterleve kundens ønsker eller der er misforståelser, at konflikterne opstår. Det kan f.eks. dreje sig om udsolgte varer eller reklamationssager, hvor kunden ikke har sin dokumentation i orden.

”Devisen om at kunden altid har ret kan være med til at lægge et ekstra pres på de ansatte i butikkerne, da de jo er opdraget til at være serviceminded og opføre sig høfligt til hver en tid, og derfor kan det være svært at sige fra over for en kunde. Det vælger nogle kunder at udnytte – blandt andet ved at tale grimt, til de får deres vilje. Derfor vil vi gerne opfordre til at holde en god omgangstone, også selvom der er kø ved kassen,” siger Per Tønnesen.

I den kommende tid sætter HK Handel fokus på problemet med kampagnen ”Ha’ en god dag”, hvor kunderne bliver opfordret til at tænke sig om en ekstra gang og ikke stille urimelige krav eller lade dårligt humør gå ud over en tilfældig butiksansat.

”Vi håber, at vi med kampagnen får kunderne til at reflektere over de krav, de stiller til de ansatte og forhåbentligt er med til at gøre arbejdsdagen for de butiksansatte lidt rarere,” siger Per Tønnesen.

Kontakter

Formand for HK Handel Per Tønnesen, tlf. 3330 4801

Pressemedarbejder Line Jensen, tlf. 6081 9661.

Information om HK Danmark

HK Danmark
Weidekampsgade 8
0900 København C

3330 4343http://www.hk.dk/

Fakta

Det er HK Handel, der er initiativtager til kampagnen ”Ha' en god dag”, som kører i hele oktober måned 2019. Kampagnen har til formål at gøre arbejdsdagen rarere for landets mange butiksansatte ved at sætte fokus på god tone og opfordre kunderne til at vise hensyn.

I alt har 2492 butiksansatte fra forskellige brancher deltaget i undersøgelsen, hvor der er blevet stillet en række spørgsmål om deres arbejdsmiljø.

Flere kvinder end mænd har oplevet ubehagelig kundekontakt. Mens 61,5 procent af de adspurgte mænd har oplevet ubehagelig kundekontakt, er det 72,6 procent af kvinderne, der har oplevet det.

I alt har 7 procent svaret, at de dagligt har ubehagelige oplevelser med kundekontakt, og 22 procent har svaret, at de oplever det på ugentlig basis.

29 procent har svaret, at de enten dagligt eller ugentligt har ubehagelige oplevelser med kundekontakt.

HK Handel har tidligere på året lavet en mindre rundspørge blandt medlemmerne om samme emne, men blot i mindre skala, der indikerede lignende tendenser. Det er på baggrund af de tendenser, denne undersøgelse er blevet sat i søen.

Hyppige symptomer, de adspurgte har oplevet inden for det seneste år som følge af ubehagelige oplevelser med kundekontakt er f.eks. søvnbesvær, stress, følelsesmæssig eller fysisk udmattelse, negative tanker, manglende overskud og problemer med at være til stede.

HK Handel er fagforening for alle, der arbejder i butik, på kontor eller lager i handelsbranchen.

Se kampagnevideo: https://www.youtube.com/watch?v=bpR1l5c_pfM 

Følg pressemeddelelser fra HK Danmark

Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.

Flere pressemeddelelser fra HK Danmark

Aftale mellem IBM Danmark og HK løser sag om overenskomst1.10.2019 10:00:00 CESTPressemeddelelse

HK Privat og IBM Danmark bekræfter, at de har indgået en aftale, der fastlægger overenskomstdækningen hos IBM, herunder overenskomstdækningen hos IBM i Odense. IBM Danmark og HK Privat oplyser, at de er glade for, at forhandlingerne har ført til en aftale, som er tilfredsstillende for alle parter. Aftalen mellem CO-industri/HK Privat og Dansk Industri/ IBM Danmark betyder samtidig, at overenskomstdækningen på virksomheden er fremtidssikret. Prosas krav om overenskomst og konfliktvarsel er samtidig trukket tilbage.

I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.

Besøg vores nyhedsrum