Uanstændigt og udansk – 3F i aktion mod ulighed

Når antallet af fattige børn kan eksplodere på samme tid, som antallet af millionærer får vokseværk, er det tegn på en udansk udvikling, advarer 3F-formand i landsdækkende kampagne.

De seneste årtier er der blevet længere mellem direktøren, skolelæreren, mureren og rengøringsassistenten. På samme tid har vi fået flere fattige børn og flere millionærer.

Børns chancer i livet afhænger i stigende grad af forældrenes uddannelse. Hende, der mister sit job, og ham, hvor ryggen siger stop, har fået sværere ved at klare tilværelsen.

Det er det faktuelle bagtæppe til en ny kampagne anført af landets største fagforening, 3F. Vi gør opmærksom på den stigende ulighed, der truer det danske samfund, siger forbundsformand Per Christensen, 3F:

- Vi har talt om ’danskhed’ siden 90’erne, men vi har ikke talt om det, der er allermest dansk ved danskheden: At der er meget lidt ulighed i Danmark. Det er under pres. Uligheden er blevet uanstændig.

- De historier, vi elsker at fortælle os selv om Danmark som et lige samfund, hvor direktørens og skiltemalerens dreng har ens muligheder for fx at tage en uddannelse, få samme behandling når de bliver syge osv. De historier holder ikke. Uligheden vokser på en række helt afgørende områder.

Under overskriften ’Og det er Daaanmark’ skrider fagforeningen 3F derfor til handling mod den stigende ulighed.

- Vi skal væk fra den kynisme, hvor man prioriterer skattelettelser til de rigeste fremfor hjælp til den enlige mor, tryghed for dagpengemodtageren og værdighed for de nedslidte. Det mest danske, jeg kan komme i tanke om, det er lighed. Det er fundamentalt, og det skal vi værne om, siger Per Christensen.

Læs mere på www.ogdeter.dk

3Fs pressetelefon 88 92 88 92

3F opruster – åbner kontor i Bruxelles4.2.2019 12:21:06Pressemeddelelse

Op mod 80 procent af dansk lovgivning er direkte påvirket af EU og har stor betydning for 3F’ernes arbejdsliv. Derfor skruer Danmarks største fagforbund 3F gevaldigt op for interessevaretagelsen i Bruxelles med et nyt kontor i byen. Her skal tre ansatte kæmpe for at rette op på balancen i forhold til de danske arbejdsgiveres mange EU-lobbyister. - Nu må det være lønmodtagernes tur. Vi skal sikre at vores medlemmer bliver hørt, når EU vedtager lovgivning, der har direkte betydning for 3F’erne. Det kan vi meget bedre gøre, når vi er til stede i Bruxelles, siger Tina Christensen, næstformand i 3F. - Beslutninger i EU har ofte direkte betydning for vores medlemmer, også for deres løn- og arbejdsvilkår. - Danmark er blevet et rigere land med et tæt samarbejde med vores nabolande pga. vores EU-medlemskab. Men samtidigt slås vi ikke mindst med mange sager om social dumping, hvor den frie bevægelighed resulterer i pres på løn- og arbejdsvilkår på bl.a. danske byggepladser, landevejstransporter