Tyskerne skal spise mere dansk økologi

Der er et stort potentiale for salg af dansk økologi til foodservice-markedet i Tyskland. Derfor er 12 danske virksomheder sammen med Landbrug & Fødevarer lige nu på eksportfremstød i Hamborg.

I dag er den økologiske andel af foodservice-markedet (dvs. cafeer, restauranter og storkøkkener, red.) i Tyskland på blot 0,5%, hvilket svarer til ca. 350 millioner euro. Det viser tal fra det tyske Miljø- og Landbrugsministerie for Nordrhein-Westfalen.

Sammenlignet med Danmark er det en relativ lille andel, og Landbrug & Fødevarer ser et stort potentiale for at øge andelen. Derfor er erhvervsorganisationen sammen med 12 danske virksomheder taget til Hamborg for at fremme kendskabet til dansk økologi på foodservice-markedet.

Sarah C. S. Fuglsig, der er markedskonsulent hos Landbrug & Fødevarer, siger:

“Vi ser et rigtig stort potentiale for at eksportere mere dansk økologi til det tyske foodservice-marked. Hvis den begrænsede markedsandel, de har i dag, nærmer sig øko-andelen i tysk detail, taler vi om op til 3,6 milliarder euro.”

Hamborg er en Bio-Stadt
Eksportfremstødet foregår i Hamborg, der i december sidste år blev en del af det tyske såkaldte ‘Bio-Stadt’-netværk. Netværket arbejder med at fremme økologisk produktion og forbrug og blev grundlagt i 2010.

“Som Bio-Stadt arbejdes der fra politisk hold på at øge den økologiske andel i de offentlige køkkener; herunder børnehaver, skoler, offentlige kantiner og catering til offentlige arrangementer. I kraft af sin størrelse har Hamborg mulighed for at fastsætte sine egne økologiske standarder og mål i offentlige institutioner og har derfor mulighed for at sætte dagsordenen inden for økologi i den tyske offentlige bespisning. Det er en af årsagerne til, at vi har valgt at mødes her,” siger Sarah C. S. Fuglsig.

I Hamborg mødes de 12 danske virksomheder med tyske storkøkkener og grossister. Der bliver i løbet af dagen blandt andet holdt inspirationsoplæg fra både danske og tyske storkøkkener, der med succes har omlagt til økologi.

Kim Glintborg, der er Frilands repræsentant i Tyskland, siger:

”Hos Friland J. Hansen introducerede vi i foråret en række nye produkter, der er målrettet foodservice- og cateringsegmentet i Europa. Vi forventer at skabe nye kontakter til grossister og forhandlere på det tyske foodservice-marked indenfor økologi, og det er oplagt for os at deltage på en dag, hvor hele kæden mødes.”

De 12 deltagende danske virksomheder spænder vidt fra kød, ost og grøntsager til saft, snacks og is. De er:

Bornholms Mosteri

Danish BiOrganic, Hinnerup

DAVA Foods, Hadsund

Friland, Randers

Gasa Odense

HK Scan, Vinderup

Northern Greens, Horsens

Osterberg International, Rynkeby

Rawbite, Lyngby

Skarø Is, Svendborg

Raw Snacks, Aarhus