Tyske politikere og embedsmænd på inspirationsbesøg på dansk produktionsskole

Mens vi venter på regeringens udspil om, hvordan overgangene til uddannelse, herunder produktionsskolernes placering, skal organiseres i fremtiden, valfarter repræsentanter fra andre landes skolesystemer og sociale sektorer til Danmark for at blive inspireret af produktionsskolerne.

Netop i disse dage er en delegation af politikere og embedsmænd fra Nordrhein-Westphalen på inspirationsbesøg i Danmark. De besøgende politikere og embedsmænd arbejder alle med ungeområdet og strategier til bekæmpelse af bl.a. ungdomsarbejdsløshed.

I Nordrhein-Westphalen har man de sidste 3 år forsøgt at opbygge flere produktionsskoler som en del af ungeindsatsen og vil nu intensivere dette initiativ. Den tyske delegation er derfor specielt interesseret i at høre nærmere om de danske produktionsskoler – deres pædagogiske koncept og den måde, hvorpå de er organiseret og finansieret.

Onsdag besøger de Korsør ProduktionsHøjskole for at se produktionsskolepædagogik i praksis på de forskellige værksteder. Senere på dagen går turen til Christiansborg, hvor de skal mødes med Lennart Damsbo-Andersen, medlem af Folketinget for Socialdemokratiet og formand for Produktionsskoleforeningen.

Den tyske delegation besøger desuden Roskilde Kommune for at mødes med repræsentanter for jobcenteret og UU. Bl.a. for at høre om, hvordan produktionsskolerne er en del af det tilbud, der stilles til rådighed for unge, der ikke er umiddelbar klare til at gå videre i uddannelse eller job.

Det er tankevækkende, at netop i en tid, hvor de danske politikere ønsker at reformere det forberedende område, er man mange steder i udlandet optaget af de danske produktionsskoler og deres resultater.

Den store interesse gælder ikke mindst det helhedssyn, der præger produktionsskolerne, og som betyder, at der bliver taget hensyn til den enkelte unge og til alle de problematikker, der er på spil for ham eller hende. Her er nærhed og overskuelighed en vigtig faktor, hvis den unge skal få lyst og mod til uddannelse og arbejdsliv.

Kontakt sekretariatsleder Axel Hoppe på axel@psf.nu eller mob. 28952120 eller vicesekretariatsleder Michael Bjergsø på michael@psf.nu eller mob. 29841019.