ITD - International Transport Danmark

Tysk satsning på udvidelse af rastepladser bør inspirere transportministeren

Det tyske trafikministerium tager udfordringen med mangel på rastepladser for lastbiler alvorligt og har netop offentliggjort en plan, der skal sikre flere rastepladser langs det tyske motorvejsnet. I Danmark er der også udtalt mangel på rastepladser, og de kommende forhandlinger om infrastrukturinvesteringer er en oplagt mulighed for regeringen til at gøre noget ved problemet, mener ITD.

Lastbilernes vitale rolle i at sikre forsyninger under corona-krisen er også blevet bemærket af den tyske trafikminister, Andreas Scheuer. Han nøjes dog ikke med at rose indsatsen, men tager også erhvervets udfordringer med mangel på ordnede hvileforhold alvorligt. Derfor har han netop på vegne af den tyske forbundsregering præsenteret en plan, der skal sikre udvidelse af rastepladskapacitet langs det tyske motorvejsnet.

- Man bliver helt misundelig, når man ser, hvor alvorligt den tyske trafikminister og regering tager manglen på rastepladser. I Danmark har vi hver eneste dag chauffører, der kører desperate rundt i jagten på en egnet rasteplads langs det danske motorvejsnet, og selvom problemet er velbeskrevet, og løsningen ligger lige for, har vi indtil videre ikke set meget handling fra den danske regering på den sag. Det kan man jo håbe ændrer sig i forbindelse med forhandlingerne om infrastrukturplanen, siger Henriette Kjær, der er politisk chef i ITD, Brancheorganisation for den danske vejgodstransport.

I Tyskland har man siden 2008 investeret knap 9 milliarder kroner i udvidelsen af rastepladskapaciteten, så der i perioden 2008-2018 blev skabt 31 procent flere pladser til i alt knap 71.000 pladser. Trods denne massive investering er der fortsat behov for flere pladser, og det skal den ny plan hjælpe på vej.

Planen vil fremme investeringer i både nye anlæg og udvidelser af eksisterende, ligesom andre arealer kan omdannes til rastepladser. Det kan eksempelvis være parkeringsområder i forbindelse med messehaller og lignende. Fælles for alle arealer gælder, at de blandt andet skal tilbyde ordnede toilet- og badefaciliteter og levere real-time opdatering på kapacitetsudnyttelsen og dermed reducere forgæves kørsel efter pladser.

- Tyskland viser vejen, også når det drejer sig om at tilbyde ordnede forhold til lastbiler, der holder stille. I Danmark stiller vi til gengæld chauffører over for et valg mellem at få en parkeringsbøde eller overtræde køre- og hviletiderne. Det er ikke rimeligt, og derfor er det på høje tid, politikerne tager ansvaret på sig og afhjælper problemet ved at skaffe flere pladser langs de danske motorveje, siger Henriette Kjær.

ITD arbejder derfor aktivt på, at den kommende infrastrukturplan indeholder konkrete initiativer til udvidelsen af rastepladskapaciteten. Vejdirektoratet vurderede i 2018, at kapaciteten på 21 rastepladser langs motorvejsnettet, hvor manglen er særlig udtalt, kan mere end fordobles til i alt 825 parkeringspladser med en investering på cirka 180 mio. kroner.

Læs mere om den tyske satsning på udvidelse af rastepladskapaciteten på det tyske trafikministeriums hjemmeside her: https://www.bmvi.de/SharedDocs/DE/Artikel/StB/neue-foerderung-lkw-parkplaetze.html

Information om ITD - International Transport Danmark

ITD - International Transport Danmark

Følg pressemeddelelser fra ITD - International Transport Danmark