Tvilum har halveret sit plastfolie-forbrug med bæredygtig maskinoptimering

Tvilum har halveret sit plastfolie-forbrug med bæredygtig maskinoptimering. Her viser projektleder Sabahudin Nukovic, hvor stor en ressourcebesparelse, det giver per palle.

Hver dag kører 20 lastbiler afsted fra lageret på møbelfabrikken i Fårvang med 800 paller pakket med møbler til internationale butikskæder som bl.a. JYSK og IKEA med flere. Hver palle er nu omviklet med en stærk, men tynd strækfolie, som sikrer, at møblerne når uskadte frem til butikkerne rundt omkring i Europa og resten af verden. Kvaliteten i pakningen er blevet øget betydeligt, selvom den anvendte strækfolie er halvt så kraftig som før.

I alt 8 folieringsmaskiner er blevet opgraderet med ny styring og ny folieslæde med dobbeltmotoriseret forstræk fra REO-PACK, der er en del af automationskoncernen BILA. Det økonomiske grundlag for denne optimering har vist sig at holde vand: Investeringen er tjent hjem i sparet folieudgift. Folieforbruget per palle er reduceret fra 240 gram til 146 gram.

Samtidig er levetiden på strækviklerne, som ellers allerede har 20 år på bagen, forlænget yderligere. De fejlede nemlig ingenting, men manglede blot funktionalitet.

Det oplyser projektleder Sabahudin Nukovic, der bl.a. arbejder med optimering af processer hos Tvilum. Det handler både om at skabe en bedre, sundere og grønnere arbejdsplads og forretning.

Retrofit frem for skrot af maskiner

Ifølge Sabahudin Nukovic er der kun positiv respons på den nye folieløsning. Den kommer både fra de operatører, der arbejder med vikling samt fra truckførere og lagerchef.

REO-PACK har været med til at løse flere udfordringer for os. Vi har opnået en højere oppetid, lavere driftsomkostninger og maskiner, der er nemme at betjene for vores folk. Forstræk var ikke en funktion på de gamle maskiner fra REO-PACK. Det var en stor fordel at kunne tilføje ny teknologi til de gamle maskiner, som muliggør forstræk. Vi bruger faktisk 50-60% mindre strækfolie nu, også fordi vi kan anvende en tyndere folie på de optimerede maskiner. Denne folie står og arbejder sig tilbage og krymper sig omkring kolli, efter den er blevet viklet, og det giver en endnu bedre stabilitet og endnu højere sikkerhed under transporten, fortæller Sabahudin Nukovic, Tvilum.

Smører tilpas tyndt ud

Tvilum har også fået optimeret på kunsten at ramme balancen mellem tilpas robust foliering og tilpas tynd foliering. REO-PACK har bidraget med at udvikle standardprogrammer for forskellige pallestørrelser og parametre, så operatørerne kan føle sig trygge ved, at folien om pallerne ikke springer.

Bæredygtighed har høj prioriteret for os her i Tvilum, og vi har fokus på at reducere mængden af plast i alle de kolli, vi sender afsted, og det gælder både flamingo, strækfolie mv. Hvis parametrene er de rette, så springer folien ikke.

Sabahudin Nukovic forklarer desuden, at valget faldt på REO-PACK som viklerleverandør, fordi han oplever samarbejdet gennem mange årtier som godt, effektivt og meget dynamisk.

Vi er tilfredse med REO-PACK og samarbejdet, vi har med dem. Det betyder noget for os, at det er en lokal dansk leverandør, der giver god support og har gode produkter med høj stabilitet og lang levetid. Prismæssigt matchede deres løsning godt med vores budget og kriterier, konstaterer Sabahudin Nukovic.

Potentiale for flere gevinster forude

Som det næste ser Tvilum nu på optimering af flere andre strækviklere på sine fabrikker. De gode erfaringer med opgradering har inspireret til at høste endnu flere gevinster med målrettede teknologiinvesteringer.

Med hovedkvarter og to fabrikker i Danmark samt en fabrik i Polen er Tvilum en af verdens førende producenter af plademøbler. Årligt producerer Tvilum ca. 5 millioner møbler, som sælges og distribueres til hele verden. Tvilum blev grundlagt i 1965 og omsatte i 2020 for DKK 1,3 mia. og opnåede et resultat på DKK 71 mio. efter skat svarende til en stigning på 42% i forhold til året før.

REO-PACK, stiftet i 1988, er Danmarks største specialfabrik af strækfoliemaskiner. Kundelisten rummer blandt andre Nestlé, DHL, Rockwool, Carlsberg, Quaker Oats, Velux, Coca Cola, Arla Foods, Salling Group, Haribo, Procter & Gamble, CoRo Food, Pepsico, Glatfelter og Saint Gobain. REO-PACK blev i 2020 en del af Skandinaviens største automationshus BILA A/S med hovedkontor i Nykøbing Mors. BILA tilbyder industrikunder i ind- og udland en komplet automationsløsning fra pakning, palletering og til slutfoliering og etikettering af pallen.

To view this video from www.youtube.com, please give your consent at the top of this page.Video om Tvillums optimeringVideokanal

I alt 8 folieringsmaskiner er blevet opgraderet med teknologi fra REO-PACK, der er en del af automationskoncernen BILA. Det økonomiske grundlag for denne optimering har vist sig at holde vand: Investeringen er tjent hjem i sparet folieudgift.
Tvilum har også fået optimeret på kunsten at ramme balancen mellem tilpas robust foliering og tilpas tynd foliering. REO-PACK har bidraget med at udvikle standardprogrammer for forskellige pallestørrelser og parametre, så operatørerne kan føle sig trygge ved, at folien om pallerne ikke sprænger.
Årligt producerer Tvilum ca. 5 millioner møbler, som sælges og distribueres til hele verden. Projektleder Sabahudin Nukovic arbejder bl.a. med optimering hos Tvilum for at sikre en bedre, sundere og grønnere arbejdsplads og forretning.

REO-PACK, stiftet i 1988, er Danmarks største specialfabrik af strækfoliemaskiner. Kundelisten rummer blandt andre Nestlé, DHL, Rockwool, Carlsberg, Quaker Oats, Velux, Coca Cola, Arla Foods, Salling Group, Haribo, Procter & Gamble, CoRo Food, Pepsico, Glatfelter og Saint Gobain. REO-PACK blev i 2020 en del af Skandinaviens største automationshus BILA A/S med hovedkontor i Nykøbing Mors. BILA tilbyder industrikunder i ind- og udland en komplet automationsløsning fra pakning, palletering og til slutfoliering og etikettering af pallen.

Europapremiere: Danfoss har automatiseret montage med 3 toarmede cobots9.3.2021 08:24:52 CET | Pressemeddelelse

Arbejdsmiljøet har fået et markant løft, samtidig med at de ansatte kan arbejde endnu mere effektivt. Det er gevinsterne i en ny robotcelle, som Danfoss på rekordtid har designet og installeret sammen med automationshuset BILA. Operatørerne samarbejder med tre såkaldte duAro-robotter fra Kawasaki. Danfoss Climate Solutions er først i Europa til at optimere montageopgaver med den nye fleksible robotteknologi.

Danish robot palletising solution is top choice with Swedish gelatine manufacturer2.3.2021 06:03:00 CET | Press release

GELITA in Sweden is pleased to have chosen Danish automation from DAN Palletiser to ensure efficient and accurate palletising thousand tonnes of gelatine annually in small and large bags. The implementation was completed in 3-4 months and the pallet loading solution has since run impeccably. The investment has increased GELITA’s production capacity and optimised delivery time as the machine can load multiple pallets in less time.

Dansk palletering är favorit hos svensk gelatintillverkare2.3.2021 06:03:00 CET | Aktuelt

GELITA i Sverige är nöjda med att ha valt dansk automation från DAN Palletiser för att säkerställa effektiv och precis palletering av flera tusen ton gelatin årligen, fördelat på små och stora säckar. Implementeringen avklarades på 3–4 månader och pallastarlösningen har sedan dess fungerat smidigt. Investeringen har ökat GELITAs produktionskapacitet och optimerat leveranstiden eftersom maskinen kan lasta fler pallar på kortare tid.