TV-indsamling skaffer varme i kolde flygtningetelte på Sinjar-bjerget

Mission Øst uddeler varmeapparater og brændstof til tusindvis af fordrevne yezidier på Sinjarbjerget med penge fra HjælpNu! indsamlingen på DR1 og TV2 i september. ”Det hjælper os meget. Nu kan vi holde varmen”, lyder det fra yezidierne på bjerget i Nordirak, som generalsekretær Kim Hartzner netop har besøgt.

Her modtager Kamal og hans familie varmeovne og brændstof fra Mission Øst. Her er Kim Hartzner og Kamals familie foran det slidte telt, som har været familiens hjem i 14 måneder. Foto: Peter Eilertsen.

I september søsatte DR og TV2 den storstilede HjælpNu! indsamling, hvor danskerne gav over 86 millioner kroner til krigsflygtninge i Syrien og Syriens nærområder.

Nu kan Mission Øst fortælle, at pengene fra gavmilde danske privatpersoner, foreninger og virksomheder gør stor gavn. Generalsekretær Kim Hartzner er netop kommet hjem fra en nødhjælpsuddeling blandt 25.000 fordrevne yezidier på Sinjar-bjerget i Nordirak.

Mission Øst er en af de 12 hjælpeorganisationer, som kanaliserer pengene fra tv-indsamlingen i september. Og selv med en beskeden andel på lidt over tre millioner kroner kan organisationen nu give ly og varme til 1.450 fordrevne familier og drive støttecentre for kvinder og børn, som er mærket af krigen. Da der oftest er mellem seks og ni personer i hver familie, kommer hjælpen omkring 8.700 personer på Sinjar-bjerget til gavn.

Ly og varme i vinter

Mission Øst skaffer husly til de mange fordrevne ved at uddele presenninger, træ og værktøj. Varmen får de fra varmeapparater, som de modtager sammen med 150 liter petroleum i sikre dunke.

- Det gør en kæmpe forskel for os, for vinteren er meget kold heroppe. Vi sætter stor pris på, at vi nu har mulighed for at opvarme vores telt, siger Kamal, der flygtede op på bjerget den 3. august sidste år, da terrorbevægelsen Islamisk Stat angreb Sinjar by og dræbte, voldtog eller kidnappede alle, der ikke nåede at flygte.

Kamal er gift med Kamela og parret har to børn, der nu har boet på det golde Sinjar-bjerg i 14 måneder.

- Jeg ved ikke, hvordan vi har klaret det. Gud har hjulpet os, siger Kamal.

Parrets to børn går i Mission Østs ”børnevenlige område” på bjerget. Drengen Rakan er fem år og pigen Rainja er to.

- Det får de rigtig meget ud af, fortæller Kamal. For eksempel kan de skrive mit navn og deres egne navne. De lærer både engelske og arabiske bogstaver, smiler han.

Det børnevenlige område er et af Mission Østs støttecentre på Sinjar-bjerget, hvor børn får et frirum til at lege som andre børn og indhente grundlæggende skolefærdigheder. Et kvindecenter giver desuden kvinder mulighed for at tale ud om deres traumer efter overgreb og lære noget om sundhed, hygiejne og almindelig husholdning. Mission Øst er ved at oprette endnu et ”børnevenligt område” på bjerget for HjælpNu!-pengene.

Fanget af Islamisk Stat

Generalsekretær Kim Hartzner er stolt af danskernes gavmildhed, men også dybt bevæget over de fordrevnes lidelser. Ved uddelingen på Sinjar-bjerget talte han bl.a. med Hadji, som var fange hos IS i 11 dage, og kunne fortælle de mest hårrejsende historier fra fangeskabet:

- IS-krigerne var monstre, der dræbte og halshuggede folk og gjorde alt muligt slemt ved kvinder og piger. Jeg så med egne øjne at de halshuggede folk. En mand fik en kugle i hovedet bare fordi han røg en cigaret. Jeg hørte kvinder og piger i et tilstødende værelse skrige, da IS-krigerne søgte at tvangsomvende dem, fortæller Hadji, der lykkedes at flygte i et ubevogtet øjeblik.

Nu bor Hadji med sin kone Alifa med deres syv børn på Sinjar-bjerget. Her har de boet i 14 måneder, og deres telt er hårdt medtaget. De modtog for et par måneder siden nye presenninger, byggematerialer og værktøj fra Mission Øst.

- Det har været til megen nytte for os. Vi har kunnet udvide teltet, så vi har fået mere plads, siger Hadji.

Mange flere har brug for vinterhjælp, fortæller Kim Hartzner:

- Vi hjælper så mange vi overhovedet kan nå, men mange har ikke fået hjælp endnu. Vi behøver al den støtte, vi kan få, for at kunne hjælpe alle disse stakkels mennesker.

Mission Øst fortsætter hjælpen til de mange nødstedte familier på Sinjar-bjerget og har netop modtaget seks millioner kroner fra Udenrigsministeriet til at uddele hygiejneartikler, drive støttecentre for kvinder og børn og hjælpe hjemvendte flygtninge med at genopbygge deres huse – alt sammen i regionerne Ninewe, Kirkuk og Dohuk i det nordlige Irak.

Pressekoordinator Svend Løbner, mobil 28 707 703, E-mail: svend.lobner@missioneast.org Web: www.missioneast.org.

Her går Kamal glad tilbage til familien i teltet efter at have modtaget varmeovn og brændstof til vinteren. Kim Hartzner følger med for at besøge ham. Foto: Peter Eilertsen.
Hjælpen fra tv-indsamlingen i september når frem. Her modtager Hadji brændstof og varmeovn, så hans familie kan holde varmen i vinter. Hadji var fange hos IS i 11 dage, inden det lykkedes ham at undslippe. Foto: Peter Eilertsen
Kim Hartzner sammen med Hadji og hans familie, som netop har modtaget varmeovn og brændstof fra Mission Øst. Hadji var fange hos IS i 11 dage, inden han formåede at flygte. Foto: Peter Eilertsen.

Mission Øst er en dansk hjælpeorganisation, der yder akut nødhjælp og langsigtet udviklingshjælp i Østeuropa og Asien. Mission Øst hjælper årligt flere hundrede tusinde nødlidende i Afghanistan, Armenien, Burma, Irak, Nepal, Nordkorea, Rumænien, Syrien og Tadsjikistan. Mission Øst er støttet af Danida, de norske og tyske Udenrigsministerier samt EU og FN.