Tusindvis flere i job i industrien

Industribeskæftigelsen i Nordjylland og Midtjylland vokser mest, viser de seneste beskæftigelsestal fra Danmarks Statistik. Generelt er der stigning over hele landet fra første til andet kvartal i år.

Beskæftigelsen i industrien er vokset med 11.000 personer siden fjerde kvartal 2013, og de seneste beskæftigelsestal vidner om markant fremgang i beskæftigelsen i langt de fleste landsdele. Den landsdel med størst fremgang er Nordjylland, hvor beskæftigelsen i industrien fra første til andet kvartal er vokset med 1,7 procent eller 614 personer.

”Det har været en trend længe, at industrien er en væsentlig driver for væksten i Danmark, og det understreger de seneste beskæftigelsestal endnu en gang. Det er meget glædeligt, at vi har fået gang i Produktionsdanmark igen, men samtidig vigtigt at vi holder os for øje, at motoren kan gå i stå, hvis ikke vi hælder brændstof på i form af flere faglærte”, siger cheføkonom i Dansk Metal Thomas Søby.

Mens beskæftigelsen stiger i industrien, så falder ledigheden blandt medlemmer af Dansk Metal. I flere lokalafdelinger er det svært at opdrive ledige faglærte, og det kan få konsekvenser for fremtidens vækst i industrien.

”Industrivirksomhederne og politikerne kan spekulere nok så meget i vækst, men hvis ikke der er faglærte til at drive den vækst, så kommer det ikke til at ske. Derfor glæder det mig, at vi i trepartsaftalen mellem lønmodtagere, arbejdsgivere og regeringen netop har givet håndtryk på, at virksomhederne skal tage langt flere lærlinge. Vi er faktisk ret dygtige til at producere i Danmark, så hvis vi tænker os om, kan vi drive den danske industri endnu længere, end vi er i dag”, siger Thomas Søby.

Flere og flere virksomheder melder ifølge industriens konjunkturbarometer om produktionsbegrænsninger som følge af mangel på arbejdskraft. Denne tendens ses også af Dansk Metals ledighed, som har ligget under 3 pct. de seneste tre måneder, efter der er taget højde for sæsonudsving.

Læs mere om beskæftigelsen i industrien her

Yderligere info og kommentarer:

Thomas Søby, cheføkonom i Dansk Metal, telefon 30831071