Tusindvis af unge dystede til Danmarks største iværksætterevent

Entusiasmen, engagementet og de innovative ideer boblede om kap, da næsten 7000 innovative elever og studerende torsdag var samlet til Danish Entrepreneurship Award i Fredericia. De mange unge skulle overbevise de knivskarpe dommere fra erhvervslivet om, at deres idé var den bedste, og hele 13 priser blev uddelt til mest innovative ideer og iværksætterprojekter.

Tusindvis af unge iværksætterspirer fra 6. klasse og op til universitetsniveau var torsdag den 21. november samlet til Danish Entrepreneurship Award 2019 i Fredericia. Her kunne de unge pitche deres idéer foran erfarne erhvervsfolk, få sparring og teste sig selv af som iværksættere på en dag, der satte fuldt fokus på entreprenørskab i Danmark.

”Vi har i dag set en masse engagerede elever og studerende, som har præsenteret nogle rigtig innovative ideer. Mange af ideerne har i år haft fokus på bæredygtighed, grøn omstilling eller verdensmålene, og det viser, at de unge har nogle nytænkende ideer til vores fælles globale udfordringer, og det er virkelig skønt at opleve” siger Christian Vintergaard, adm. direktør i Fonden for Entreprenørskab, der står bag Danish Entrepreneurship Award.

Bæredygtig engangssæbe og genbrugelige betonklodser
Der var mange kreative og originale idéer til Danish Entrepreneurship Award 2019, og mange af ideerne havde bæredygtighed, genanvendelse eller sociale fællesskaber som udgangspunkt. Blandt vinderidéerne var både et digitalt pantsystem, grønne fællesskaber der bekæmper ensomhed og modulopbyggede biler.

Selv om de fleste unge deltager i en konkurrence, så handler Danish Entrepreneurship Award om meget mere end det. På dagen kunne de unge suge til sig af viden fra inspirerende foredrag, spændende workshops og rådgivning fra etablerede virksomheder, som hjalp de unge videre med deres idé. Alle deltagerne har også inden Danish Entrepreneurship Award arbejdet med innovation og entreprenørskab i undervisningen.

Dagen sluttede med et stort awardshow, hvor der blev fundet vindere i de fem konkurrencer, og vinderne kommer fra det meste af landet - fra Aalborg til København. Danish Entrepreneurship Award er arrangeret af Fonden for Entreprenørskab i samarbejde med Fredericia Kommune.

Se alle vinderne her.

Glade elever venter på at pitche deres ide til Danish Entrepreneurship Award 2019
Elever pitcher foran dommer
Velkomst til Danish Entrepreneurship Award

Fonden for Entreprenørskab vil inspirere børn og unge og give dem evnen til at tænke og agere entreprenant og innovativt, så de kan lykkes i en global og omskiftelig verden. Det gør Fonden ved at hjælpe skoler og uddannelser med at fremme entreprenante og innovative evner hos elever og studerende. Fonden fungerer desuden som nationalt videncenter for opsamling, udvikling og udbredelse af viden om entreprenørskabsundervisning på alle niveauer af uddannelsessystemet.