GROHE

Tusindvis af danskere rejser på sommerferie uden at vandsikre deres hjem

Inden længe drager tusindvis af danskere væk fra deres hjem for at holde sommerferie uden at vide, at de kan risikere at vende tilbage til et oversvømmet hjem. De fleste har nemlig ikke sikret deres hjem mod rørvandskader, som hvert år rammer over 100.000 danskere.

Sommeren og feriesæsonen er over os, og det betyder, at mange danskere har gjort sig tanker om, hvordan de beskytter deres hjem og ejendele mod tyveri og hærværk. Men det er langt de færreste, der har sikret deres hjem mod rørvandsker.
Ifølge nye tal fra Forsikring & Pension rammes over 100.000 danskere af vandskader årligt, som er en langt større trussel mod hjemmet end tyveri og hærværk.

”Folk ser ikke vandskader som en risiko i forhold til brandskader og tyveri. I Danmark har vi igennem 20 år vænnet os til brandalarmer og tyverialarmer, men vandalarmer i hjemmet er stadig nyt for os”, siger Brian Wahl Olsen, Skadedirektør hos Alm Brand og fortsætter:

"Mange er ikke klar over, at vandskader i hjemmet kan opstå på alle årstider i Danmark - og ikke kun, når der er meget nedbør. Sidste år var sommervarmen f.eks. skyld i, at mange vandrør gik i stykker”, siger Brian Wahl Olsen.

Tallene viser også, at fritidshuse i langt højre grad er udsat for rørvandskader end for tyveri eller hærværk.

Forsikringen dækker ikke alt
De fleste vandskader bliver dækket af en udvidet husforsikring, men hvis uheldet er ude, kan det alligevel ende med at det bliver en dyr affære. Forsikringsselskaberne dækker i gennemsnit kun 61% af skadeudgifterne - og tager ikke højde for de personlige omkostninger, som en vandskade kan medføre.

”Vandskader er opslidende både økonomisk og menneskeligt og kan ødelægge hele huset og alle ens personlige ejendele som arvestykker og værdigenstande, som er uerstattelige. Ved at installere en vandsikring kan man sikkert og trygt tage på sommerferie, uden at skulle bekymre sig om ens hjem flyder i vand, når man kommer hjem fra ferie”, fortsætter Poul Christian Pedersen, Landedirektør hos GROHE.

En vandsikring fra GROHE kan hindre 93% af alle lækager eller rørvandskader – også på skjulte rør, der er svære at få øje på og som typisk sidder i vægge eller under gulvet.

Fælles kamp mod vandskader
For at sætte en stopper for de mange tusinde vandskader, der hvert år rammer danskerne, har GROHE blandt andet indgået et partnerskab med forsikringsselskabet Alm Brand.

Med partnerskabet vil forsikringskunder have mulighed for at få installeret en vandsikring i hjemmet, og hos Alm Brand håber man på, at partnerskabet kan skabe et øget fokus på vandsikringer og vandskader i Danmark.

Fakta om vandskader:

• I 2018 rapporterede forsikringsselskaber 71.024 vandskader relateret til drikkevand i private hjem.
  • I 2018 blev 2.000 danske fritidshuse ramt af rørvandskader. Der er registreret 221.905 fritidshuse i Danmark.
  • I 2018 blev der indberettet 100.939 anmeldte vandskader (inkluderer alle typer vandskader) på bygninger på landsplan.
  • I 2018 blev der udbetalt knap 2,2 mia. kr. til vandskader på bygninger
  • Siden 2012 har erstatningerne på vandskader været stigende med en gennemsnitslig årlig stigning på 5%.
  • Erstatninger for vandskader udgjorde i 2017 31% af de samlede skader, og var dermed den skadestype med de højeste udbetalinger.
  • Ca. 20.500 kroner er gennemsnitsprisen på erstatninger efter en vandskade
på bygninger.
  • Forsikringsselskaberne dækker i gennemsnit 61% af vandskaderne.
  • 54% af alle husstande har haft en vandskade.
  • 65% af skaderne var relateret til rør.
  • 93% af vandskaderne kunne have været forebygget.
  • Huse fra 70’erne er særligt disponerede for rørvandskader, men
rørvandskader kan også opstå i helt nye huse.

Casefamilie:

• Familien Jensen fra Farum (to voksne og to børn) blev i efteråret ramt af en vandskade i deres parcelhus fra 2003. En utæt og skjult ventil havde sprøjtet vand ned under gulvet og betonlaget i seks måneder, uden at familien havde opdaget det.
  • Vandskaden havde ødelagt to tredjedele af huset på 164 kvm.
  • Trods en udvidet forsikring, rakte forsikringspengene ikke til at sætte et personligt præg på hjemmet.
  • Familien har boet i skurvogn i haven hele vinterhalvåret.

Fakta om GROHE:

• GROHE forventer, at innovationer som GROHE Sense Guard mod rørvandskader kommer til at udgøre ca. 40% af GROHEs vækst i de kommende år.
  • GROHE er verdens førende leverandør af sanitære produkter globalt.

For yderligere oplysninger:

• Mette Krøjgaard, PR Manager, GROHE Nordeuropa & Baltikum, tlf. + 45 60 17 91 78
  • Magdalena Misiak, PR-kontakt, Brandhouse, tlf. +45 23 67 55 42

Information om GROHE

GROHE

Om GROHE

I Nordeuropa findes det regionale hovedkontor i København, og man kan finde lokale salgskontorer i Oslo, Stockholm og Helsinki. GROHE er verdens førende udbyder af sanitære løsninger og et globalt brand, dedikeret til at bringe innovative produkter til markedet. I mange årtier har vi hos GROHE været dedikeret til vores brandværdier; teknologi, kvalitet, design og bæredygtighed. Disse illustrerer alle vores forpligtelse til at skabe fantastiske oplevelser og til at levere "Pure Freude an Wasser". Med produktions-, innovations- og designfaciliteter placeret i Tyskland, kan vi være stolte af "Made in Germany"-mærkatet. Alle vores fabrikker gør brug af en høj præcisionsteknik i produktionen for at sikre, at den konsekvent høje GROHE standard overholdes. Det er derfor, at vi hos GROHE kan forsikre dig om, at vores produkter lever op til de mest kompromisløse krav i form af håndværk og funktionalitet.

Over de seneste ti år er den succes, vi har opnået, blevet bevist med mere end 280 design- og innovationspriser, samt CSR-prisen for den mest bæredygtige virksomhed med 1000+ medarbejdere i 2017 givet af Tysklands regering. Utallige eksklusive projekter i hele verden har GROHE produkter installeret, hvilket bevidner om, at GROHE også er arkitekternes og designernes foretrukne valg.

GROHE er en del af LIXIL Group Corporation, et børsnoteret selskab på Tokyo Fondsbørs. LIXIL er den verdensomspændende markedsleder inden for sanitetsindustrien og forvalter en bred portefølje af kendte brands inden for husholdning som GROHE, American Standard og INAX. Lixil er også Japans førende udbyder af boliger,  byggematerialer, produkter og tjenester.

Om Lixil

Lixils unikke portefølje spænder fra teknologier, der revolutionerer, hvordan vi interagerer med vand i vores dagligdag, til et komplet sortiment af produkter og tjenester til huse og større arkitektoniske projekter. LIXIL, INAX, GROHE, American Standard og Permasteelisa er alle førende inden for vand-, køkken-, bolig- og byggeteknologier i deres respektive markeder og industrier. LIXIL opererer i mere end 150 lande og beskæftiger mere end 70.000 mennesker, der forener funktion, kvalitet og design i et forsøg på at forenkle livet hvor vi er.

Følg pressemeddelelser fra GROHE

Flere pressemeddelelser fra GROHE