Sex & SamfundSex & Samfund

Tusindvis af danske elever trækker i dag i arbejdstøjet

Uddeling af valgmateriale, havearbejde, rengøring samt musik og sang. Listen over kreative måder at støtte Operation Dagsværk på er lang. I dag tager flere tusinde danske elever et fælles ansvar ved at støtte sexarbejdere i Etiopien.

I dag, onsdag den 3. november, sætter danske elever etiopiske sexarbejderes rettigheder på dagsordenen. Elever på ungdomsuddannelser i hele Danmark har meldt sig frivilligt til på Operation Dagsværks dagsværkdag at støtte unge sexarbejderes kamp for et liv uden stigmatisering.

På Dagsværkdagen tager elever i hele Danmark én dag ud af deres egen uddannelse for at støtte udsatte unge andre steder i verden. Ved at give 5 timers arbejdskraft gør eleverne i år en aktiv indsats for, at unge etiopiske sexarbejdere kan få en tryg hverdag uden vold og overgreb. Tværs over landet vil eleverne være at finde i både haver, køkkener og i bybilledet, hvor de arbejder for og donerer deres løn til årets projekt.

- Som frivillig i Operation Dagsværk synes jeg, at det er vigtigt at støtte kampen for andre unges rettigheder. De forhold, som sexarbejdere i Etiopien arbejder under, er under al kritik. Derfor er jeg glad for, at mange unge har valgt at arbejde på Dagsværkdagen og bakke op om projektet, siger Anton Vejby, bestyrelsesmedlem i Operation Dagsværk.

Om projektet:

Operation Dagsværk er de danske gymnasieelevers egen udviklings- og solidaritetsorganisation. I 36 år har danske elever arbejdet på Dagsværkdagen for at give unge i verdens fattigste lande en uddannelse. Gennem Operation Dagsværk bakker danske unge i samarbejde med Sex & Samfund i år op om unge etiopiske sexarbejderes rettigheder og vilkår.

Projektet skal foregå i hovedstaden Addis Ababa samt Adama, og formålet er at gøre op med normer samt hjælpe sexarbejdere til et liv med styrkede fællesskaber og uden ensomhed.Projektet skal hjælpe sexarbejdere gennem uddannelse samt adgang til safe spaces og aktivist-netværk, som sexarbejderne kan bruge til at skabe forandringer.

Magthavere og aktører inden for relevante myndigheder skal gennem projektet uddannes i sexarbejderes rettigheder, så de kan bakke op om og udbrede viden om deres rettigheder. Projektet løber fra 2022 til udgangen af 2024, og vil styrke knap 5.000 sexarbejdere og engagere 700 aktører fra relevante myndigheder

Operation Dagsværk:

Juliane Stege, kampagneleder