Call me

Tusindvis af børn løber for at hjælpe andre børn

På skolernes motionsdag vil tusindvis af skoleelever for tredje år i træk snøre løbeskoene og deltage i Venskabsløbet, der arrangeres af Call me og Red Barnet, og samler penge ind til et godt formål.

På skolernes motionsdag vil skolebørn på tværs af landet trække i træningstøjet og bevæge sig for mere end deres egen sundheds skyld. De deltager nemlig i Venskabsløbet, som både har til formål at styrke fællesskabet og trivslen blandt eleverne og samtidig løbe penge ind til Red Barnets arbejde for de dårligst stillede børn i Danmark og resten af verden.

Dermed har den traditionsrige Skolernes Motionsdag, som har eksisteret siden 1982, fået en ekstra positiv dimension. Venskabsløbet er udviklet i et samarbejde mellem Call me og Red Barnet og foregår for langt de fleste skolers vedkommende den 12. oktober. Sidste år samlede over 13.000 skolebørn lige over 780.000 kroner ind i denne gode sags tjeneste.

- Call me er mobilselskabet med et hjerte til forskel, og vi gerne gøre en forskel i relationen mellem mennesker. Det vil vi, fordi vi lever af kommunikation, og fordi vi ønsker at bidrage til en verden, hvor vi både lytter og taler ordentligt til hinanden. Derfor har vi etableret et tæt samarbejde med Red Barnet, hvor vi sammen både hjælper med at styrke trivslen i skolerne og samtidig bidrager til at støtte de, der har det svært, siger Julie Nilsson, kommunikationschef i Call me.

For hver runde, den enkelte skoleelev løber i Venskabsløbet, samler eleven penge ind til at hjælpe og beskytte dårligt stillede børn. Så jo flere kilometer eller runder, eleverne løber, desto mere samler de ind – og det er i sig selv en stærk motivationsfaktor for de deltagende børn, der løber sig helt ud for at hive de sidste kroner hjem til den gode sag.

På forhånd har eleverne lavet sponsorkontrakter med for eksempel forældre, bedsteforældre, tanter, naboer og det lokale erhvervsliv om at donere penge pr. tilbagelagt runde.

- Vi er så glade og imponerede over det engagement, som elever og lærere over hele landet lægger i Venskabsløbet. Det er rørende, når børn viser så stor lyst og vilje til at hjælpe andre børn, der har det svært. Jeg håber, at alle børnene igen i år får en sjov og lærerig dag med fokus på bevægelse, venskaber og fællesskab, siger Jonas Keiding Lindholm, generalsekretær for Red Barnet.

Skolerne kan kombinere Venskabsløbet med at arbejde med Red Barnets undervisningsmaterialer om f.eks. børn i katastrofer eller trivsel. Alle skolematerialer er gratis og findes på https://redbarnet.dk/skole/events/venskabsloebet/

Har din klasse eller skole endnu ikke tilmeldt sig, så kan det nås endnu. Tilmeld jer her: https://redbarnet.dk/skole/events/venskabsloebet/

Billeder

Information om Call me