Ringkøbing Handelsforening

Tusinder fejrer 1700 tallets Ringkøbing ved over 60 arrangementer

Når 1700 Festivalen afvikles i Ringkøbing kan de tusindvis af gæster deltage i flere end 60 arrangementer. Flere end 800 skoleelever har emneuge i denne uge om 1700 tallet og slutter den af med at deltage i festivalen.

1700 Tal Festival i Ringkøbing. Foto : Pressefoto
Der bliver historieformidling både i børne- og voksenhøjde, når 1700 Festivalen finder sted næste weekend den 21.-22. juni i Ringkøbing.

Ringkøbing Skole holder hele ugen op til emne uge forflere end 800 af skolens elever. De skal alve projekter, der relaterer sig til 1700 tallets Ringkøbing, og resultaterne kan man se fredag på festivalen, der finder sted overalt i Ringkøbing Centrum samt på havnen.

- Årets festival afspejler i høj grad, at det er hele byen, der er involveret i festivalen. Skolen laver emneuge, Ringkøbing-Skjern Museums Dragt- & Kostume Laug producerer og fremviser historiske dragter fra 1700 tallet, børnene kan komme med på en tidsrejse på museet, der bliver en middag med fokus på fødevarer fra 1700 tallets Ringkøbing, der er salonkaffe på det gamle dommerkontor, hvor der blandt andet serveres en kaffe, der skulle kunne kurere tandpine - i 1700 tallet altså, fortæller projektleder Katrine Frandsen.

Masser for hele familien
De over 60 programpunkter byder også på historie byvandringer, de ikoniske vægtere, mulighed for at opleve en vaskeægte rebslager arbejde, man kan møde gøglere der underholder på gader og stræder - og meget andet.

- Teatret OM´s Visekælling og markedsgøglere fylder gader og stræder med visesang, Cafe Te-ske byder på sang,  drama og mad i 1700 tals omgivelser, Spillemandsmusik på Havnepladsen, man kan møde rakkere, Skramle & Blæsekonen, der fyres kanoner af på havnen, der er klassisk koncert i kirken og meget andet. Og så kan man ikke mindst komme af med sine frustrationer og kaste med porcelæn på Torvet, fortæller Katrine Frandsen.

Hun glæder sig over den massive opbakning fra hele byen.

- Det her arrangement kunne slet ikke lade sig at gøre uden den kæmpe opbakning, vi har fået fra byens handelsliv og en lang række aktører. Derfor håber vi selvfølgelig også, at hele byen vil bakke op og gøre årets 1700 Festival til en kæmpe oplevelse for alle, fortæller Katrine Frandsen.

Man kan se hele programmet på www.1700festival.dk

Projektleder Katrine Frandsen, tlf. 2128 3108