Turismeerhvervet i hovedstaden går sammen om fælles vision om at blive verdens mest bæredygtige destination

Hovedstadens turisme sætter ambitionerne om bæredygtighed højt, og nu samler branchens aktører sig for første gang om nogle fælles, ambitiøse mål i et nyt manifest. Virksomheder og andre aktører, der forpligter sig med konkret handling, er i fuld gang med at tilslutte sig.

Verdens mest bæredygtige turistdestination, til gavn for hovedstaden og til inspiration for resten af verden. Det er den overordnede vision, hovedstadens turisme skal styre efter med det nye manifest om bæredygtighed, som en række af aktørerne i erhvervet nu tilslutter sig.

Blandt målene er, at hovedstaden vil være nummer 1 i internationale turisters vurdering af destinationen som miljøvenligt rejsemål; at turismen i hovedstaden i højere grad skal bidrage til den lokale økonomi; at skabe en turismeudvikling med en stærk borgeropbakning og endelig, så skal turismen bidrage til, at hovedstaden og Danmark når sine klima- og miljømål.

Planen og visionen er på den ene side enkel og har samtidig ambition om at bidrage globalt. Hovedstaden vil give de millioner af mennesker fra hele verden, der hvert år besøger Danmarks hovedstad, grøn inspiration med hjem i bagagen. Visionen er, at besøget i hovedstaden skal inspirere vores gæster til at træffe flere grønne bæredygtige valg i deres liv i hjemlandet.

Første gang erhvervet samler sig
Det er Wonderful Copenhagen, der står bag initiativet, som skal samle erhvervets aktører om at indfri den fælles vision. Og det er første gang, erhvervet samler sig om en fælles retning for arbejdet for en bæredygtig destination, hvor hver enkelt virksomhed samtidig forpligter sig til konkrete handlinger, som bakker ambitionerne op. Når virksomhederne tilslutter sig manifestet, forpligter de sig nemlig til at udarbejde individuelle handlingsplaner, der skal bidrage til, at hovedstaden samlet kan indfri de overordnede mål.

På den måde forpligter virksomhederne sig til – med afsæt i deres egne handlingsplaner – at arbejde for forskellige fokuspunkter, der bakker de overordnede mål op. Det kan eksempelvis være bæredygtighedscertificering af erhvervet, at gøre det nemmere for turisterne at træffe grønne valg, at fremme lokal produktion af fødevarer og materialer og at udvikle hovedstaden som en attraktiv helårsdestination.

”Den bæredygtige omstilling af hovedstadens turisme er en stor og kompleks opgave, som vi skal lykkes med. Det kræver, at vi som erhverv sætter en klar, ambitiøs og fælles retning, og at vi løfter i flok. Det gør vi med det nye manifest, Planet Copenhagen,” siger Mikkel Aarø-Hansen, administrerende direktør i Wonderful Copenhagen, og fortsætter:

”Erhvervet er allerede i fuld gang med den bæredygtige omstilling, men det er første gang nogensinde, at vi går sammen om fælles ambitiøse mål kombineret med et klart commitment til handling. Med manifestet tager turismeerhvervet et klart ansvar for at bidrage til Danmarks ambitiøse bæredygtighedsmål, og for at Danmarks hovedstad styrker og manifesterer sin globale førerposition inden for bæredygtighed – til gavn for borgere og til inspiration for verden. Vi skal sikre, at turismeudviklingen sker med opbakning fra borgere, og vi kan og skal i langt højere grad vise verden – gennem de millioner af internationale gæster, der hvert år besøger hovedstaden – hvordan bæredygtighed og livskvalitet i hverdagen er to sider af samme sag.”

De første virksomheder har meldt sig
Det er summen af de mange virksomheders bidrag, der skal gøre den store forskel, og derfor er det afgørende, at så mange virksomheder som muligt tilslutter sig. Selvom arbejdet med at få erhvervet med først rigtig går i gang her i efteråret, så har de første virksomheder allerede meldt sig på banen. Fem af dem begrunder tilslutningen til manifestet her:

Scandic Hotels:
”Alle har en interesse i, at København bliver den mest bæredygtige destination i verden. I Scandic er vi allerede langt på den bæredygtige omstilling, men vi er ambitiøse på hele branchens vegne og vil gerne være med til løfte bredt. Med manifestet forpligter vi os til at dele, hvad vi hver især laver, og det sætter store og mærkbare aftryk, når vi løfter sammen og får alle med, herunder også leverandører. Og hvis vi med vores standarder for bæredygtighed også sætter et positivt aftryk på alle vores internationale gæster, begynder vi at komme rigtig langt,” siger Søren Faerber, adm. dir. Scandic Hotels Danmark.

Bellagroup:
“I Bellagroup arbejder vi aktivt med at skabe fremtidens bæredygtige platform for hospitality i København, og derfor er vi begejstrede for det ambitiøse manifest, Wonderful Copenhagen nu byder ind med på vegne af den samlede branche. Som en af hovedstadens største spillere ser vi frem til at byde ind med vores egne, levede erfaringer, men også til at søge og skabe ny viden i tæt samarbejde med vores branchekollegaer på tværs af værdikæden. For kun én ting er sikkert, når det kommer til bæredygtighed: Vi bliver aldrig færdige med at forsøge at finde fremtidens løsninger,” siger Christian Folden Lund, CEO Bellagroup.

Dansk Arkitektur Center:
”Vi tilslutter os Planet Copenhagen, fordi bæredygtighedsdagsordenen er supervigtig, og hovedstaden skal være med i front og skille sig ud som destination på det område. Det vil smitte af på hele Danmark. Dansk Arkitektur Centers opgave er at formidle og skabe netværk, blandt andet om bæredygtige byer, så vi har noget at byde ind med, ikke mindst i 2023, hvor København bliver verdens arkitekturhovedstad – World Capital of Architecture. Her er spotlightet rettet mod os, og vi har alle muligheder for at gøre en forskel både for klima og miljø, for bæredygtig turisme og for hovedstaden som destination,” siger Dorthe Weinkouff Barsøe, vicedirektør i Dansk Arkitektur Center.

Stromma:
”Alle må gøre noget, og derfor støtter vi det bæredygtighedsmanifest, Wonderful Copenhagen står bag. Vi vil være med til at fastholde Københavns position på verdenskortet og sørge for, at det klimaaftryk, vi afsætter, bliver minimalt for fremtidige generationer. Manifestet underbygger vores allerede eksisterende bæredygtighedsaktiviteter og positionerer København helt fremme i førerfeltet, nu også når det kommer til bæredygtighed. Stromma arbejder aktivt og målrettet for at gennemføre vores ambitioner for udledning. Disse er en 50% reduktion af emissionerne i 2030 og 100% reduktion eller bedre i 2040,” siger Mads V. Olesen, CEO Stromma Danmark A/S."

Meyers Madhus:
”Med manifestet for Nyt Nordisk Køkken har vi gennem næsten 20 år set, hvordan en fælles vision fra et lille land har formået at skabe nysgerrighed og innovation på tværs af hele kloden. Og netop derfor er vi glade for at støtte op om manifestet Planet Copenhagen, fordi vi tror på, at en fælles indsats kan skabe den opmærksomhed og bevægelse, der kan gøre hovedstaden til den mest bæredygtige destination –  ikke bare i verden, men for verden,” siger Peter Rønn-Petersen, direktør i Meyers Madhus.

Arbejdet med at få resten af erhvervet til at slutte op om manifestet skydes i gang til konferencen Planet Copenhagen d. 27. september, hvor Wonderful Copenhagen sætter fokus på, hvordan hovedstadens turisme kan sætte fart under den grønne omstilling.

Wonderful Copenhagen:
Uffe Hartmann - ufh@woco.dk - mobil: 21 73 98 90

Stor fremgang i danske turister hjælper hovedstaden gennem sommersæsonen i en usikker tid12.8.2022 13:09:57 CEST | Pressemeddelelse

I en tid, hvor intet er, som det plejer, kan København og hovedstadsregionen glæde sig over at få besøg af markant flere danskere end før. Aldrig har så mange danskere holdt ferie i deres egen hovedstad som denne sommer. I hovedstaden plejer hovedparten af turisterne at være internationale, og også her er der vendt op og ned på tingene. Her er flere gæster fra nabolandene Norge, Sverige og Tyskland end tidligere, til gengæld er der færre fra England, markant færre fra USA og kun meget få fra Kina. Oven i det har krigen i øst og de afledte effekter heraf afløst corona som en generel udfordring og et kæmpe benspænd specifikt for Københavns mangeårige succes med krydstogtturister. Her forventes nu stor nedgang i krydstogtgæster. Den store forandring af, hvor hovedstadens turister kommer fra, fremgår af de seneste tal fra Danmarks Statistik over overnatninger på hoteller mm. i juni måned. Selvom der officielt kun er sat tal på juni indtil videre, så er det pt Wonderful Copenhagens vurderin

Hovedstadens turisme: Flere danske gæster den kommende sommersæson18.5.2022 08:31:43 CEST | Pressemeddelelse

Efter to år i pandemiens skygge, hvor der har været langt mellem turisterne på hovedstadens hoteller, restauranter og kulturinstitutioner, ser den kommende sommersæson ud til at nærme sig niveauet fra før krisen. Modsat før corona booker hovedparten af turister i hovedstaden først deres ferie få uger før afrejsen. Så nu tegner der sig et billede af, at juni 2022 vil ligge på niveau med juni i 2019. Og selvom tallene for juli og august først vil kunne ses få uger før, så forventes de to måneder også at nærme sig 2019-niveau. Og med udgangspunkt i de seneste officielle overnatningstal fra foråret, understøttet af tal for internationale søgninger på flyrejser, tyder det på, vi får en sommer, hvor andelen af danske gæster i hovedstaden vil være højere end tidligere. Og at det dermed er de danske gæster, der vil trække sommersæsonen op i år. Vil fortsat mangle internationale turister Hvor danskere normalt står for hvert tredje solgt hotelværelse i hovedstaden, ser danskerne ud til til denne

Globale krydstogtrederier mødes i København: Underskriver hensigtserklæring om brug af landstrøm6.4.2022 08:00:51 CEST | Pressemeddelelse

En række af de største krydstogtrederier i verden har netop været samlet i København for at skrive under på en hensigtserklæring om brug af landstrøm i Østersøen hurtigst muligt og senest i 2024. Det er første gang i den globale krydstogtbranche, at en hel region sammen med rederierne i fællesskab tager så stort et skridt fremad mod brug af landstrøm. Der var i alt 19 rederier, der skrev under i København, og de inkluderer de 4 største krydstogtrederier i verden. De underskrivende rederiers skibe står således for en stor del af anløbene i Østersøen, som de danske havne er en del af. Alene i år står de for ca. halvdelen af alle anløb i Østersøregionen. Rederierne har underskrevet en hensigtserklæring om at benytte landstrøm, når de ligger til i havne i Østersøen, der har et landstrømsanlæg. Hvilket kræver, at skibene omstilles til at kunne benytte landstrømmen. Underskrifterne blev nedfældet i forbindelse med konferencen Sustainable Cruising, som netværket Cruise Baltic afholdt. Konfere

For første gang siden nedlukningen: København igen vært for stor international kongres med 8000 deltagere23.11.2021 07:38:10 CET | Pressemeddelelse

Bella Center i København slår i dag dørene op for 8000 repræsentanter for den internationale vindenergibranche til første store kongres i hovedstaden i flere år. Det er både en milepæl for hovedstadens turisme og en vigtig international platform for dansk vindenergi, hvor ca. 90 danske virksomheder får fremvist produkter og kan lande nye aftaler med den internationale vindenergibranche.