Tunesisk hækling til kvinder i alle aldre

Helle Kampp Mathorne præsenterer 17 opskrifter på alt fra elegante sommertoppe til mere vinterlige sweatre i bogen Tunesisk hækling til alle årstider.
Bogens forside viser en af bluserne fra bogen.

Tunesisk hækling, der også kaldes hakning, er en kombination af strik og hækling. Teknikken kommer fra Nordafrika, Centralasien herunder Afghanistan og Mellemøsten, og tog Helle Kampp Mathorne med storm, da hun stødte på den første gang og tænkte: ”Wauw, hvis du kan samle de to verdener – strik og hækling – så er der jo uanede muligheder for nye design.”

Nye design er der kommet ud af fascinationen, for teknikken kan bruges til at skabe både et kompakt og stofligt udtryk og til et florlet og luftigt udseende. Bluse med v-hals og bluse med striber. Nederdele, lange trøjer og rullekravesweater. Flere af designene har fået et legende twist af strikkede og hæklede kanter.

Alle 17 opskrifter findes i størrelserne 36-46. Sværhedsgraden varierer, så både begynderen og den øvede kan være med. Mange af teknikkerne forklares pædagogisk i trin-for-trin billeder bagerst i bogen.

Helle Kampp Mathorne er uddannet håndarbejdslærer fra Hellerup Håndarbejdsseminarium og har i forskellige regi undervist og afholdt workshops inden for både syning og garn. Hun har desuden i en årrække lavet design til Alt og Håndarbejde og Kreativ strik. Tunesisk hækling til alle årstider er hendes første bog.

Titel: Tunesisk hækling til alle årstider
Forfatter: Helle Kampp Mathorne
Udgivelsesdato: 27. januar 2023

Bogens forside viser en af bluserne fra bogen.