Trykkeri baner forfatterspirers vej til Bogforum

De store forlag fusionerer, mens antallet af mikroforlag og selvudgivere eksploderer. Ifølge Toptryk Grafisk ligger fremtiden hos de små forlag, der har deres helt egen platform på Bogforum 2018.
Et samarbejde mellem Toptryk Grafisk og NewPub åbner døren for små forlag og selvudgivere på årets Bogforum i Bella Center. Foto: PR.

Mens de store forlag fusionerer, stiger antallet af små forlag i Danmark, viser ny rapport fra Bog- og Litteraturpanelet. Sønderjyske Toptryk Grafisk, der er en af landets største bogproducenter, kalder det en gamechanger i branchen, og man er overbevist om, at fremtiden ligger hos mikroforlag og selvudgivere, der har deres egen stand på Bogforum 2018.

– De store forlag vil stadig have deres plads på bogmarkedet – også om mange år. Alt tyder dog på, at en større og større del af udgivne bogtitler i Danmark vil komme fra små forlag og selvudgivere. Og vi har først lige set begyndelsen på denne udvikling, fortæller Astrid van der Sterren, marketingchef i Toptryk Grafisk.

Håndsrækning til forfatterspirer

Trykkeriet sponsorerer et af Bogforums største standområder til foreningen NewPub, hvorfra mikroforlag og selvudgivere kan præsentere nye bøger og netværke med folk fra hele branchen.

– Vi vil rigtig gerne støtte den store og voksende undergrund af små forlag og selvudgivere, som drømmer om at komme ud med deres bøger. De mange talentfulde forfatterspirer derude fortjener chancen, siger Astrid van der Sterren, der er ansvarlig for Toptryk Grafisks bidrag til bogmessen.

– Det er hundedyrt at leje selv den mindste stand på Bogforum, så det har i mange år været forbeholdt de større forlag at udstille der. Vi giver selvstændige forfattere mulighed for at leje mikrostande, der er mindre end halvt så store som Bogforums mindste tilbud, og det er kun muligt, fordi Toptryk Grafisk lægger et økonomisk sikkerhedsnet under arrangementet, fortæller Karsten Pers, stifter af forfatternetværket NewPub.

Revolution i branchen

NewPub blev stiftet i 2011 med ønsket om at skabe mere rimelige forhold for forfattere og hjælpe dem med at udnytte de mange nye muligheder, som udviklingen i trykketeknologi og digitale formater åbnede for.

– I dag er vi mere end 2500 forfattere og bogfolk, som hjælper hinanden med at finde gode løsninger for os selv og vores bøger. Forfattere, der udgiver uafhængigt af de store forlag, er en bølge, der for alvor er begyndt at rulle, siger Karsten Pers.

Bogforum 2018 finder sted over tre dage fra den 26.-28. oktober i Bella Center Copenhagen. Der forventes mellem 11-13.000 daglige gæster.

Astrid van der Sterren
Marketingchef, Toptryk Grafisk
avs@toptryk.dk

Olav Arnkjær
PR Consultant, Epicent PR
oar@epicent.dk

Forfatterspirer har en af bogmessens største platforme, hvorfra de kan netværke med branchefolk og præsentere nye bøger, forklarer Astrid van der Sterren, Marketingchef i Toptryk Grafisk. Foto: PR.
Flere og flere bøger udgives af små forlag og selvudgivere, og tendensen vil fortsætte i fremtiden, mener Toptryk Grafisk. Foto: PR.

Toptryk Grafisk er et full-service-trykkeri, der blev grundlagt i 1981. Virksomheden, der siden 2002 har ligget i Gråsten, beskæftiger godt 30 medarbejdere og har AAA-rating fra Bisnode – den højeste kreditvurdering.