Trump får Googlesøgninger på “Greenland”, “Denmark” og “Mette Frederiksen” til at eksplodere

Og hvem ved, selvom Trump ikke har fået grønt lys med hensyn til sit køb af Grønland, kan det ses som reklame for både Grønland, Danmark og Mette Frederiksen - og måske planlægger flere amerikanere at svinge forbi Christiansborg, eller måske endda lande i Narsarsuaq inden året er omme?

Søgeinteressen eksploderet siden 16. august

Sådan skriver Donald Trump på sin Twitterprofil natten til onsdag, dansk tid. Dette skabte allerede fra morgenstunden stor debat blandt danskerne der vågnede op til rødglødende nyhedsopdateringer, inden de havde svunget benene ud af sengen. Men det mærkværdige tweet satte ikke kun gang i debatten herhjemme.

Hos mediebureauet Heymate365 har vi foretaget en analyse af amerikanernes Google-søgninger efter nattens tweet, og amerikanerne er i den grad nysgerrige på, hvad den grønne men også snefyldte ø, beliggende ved siden af Danmark, har at byde på. Og hvad med Danmark? Måske ved minoriteten af den amerikanske befolkning i forvejen, hvad det lille land, som mest af alt er kendt for tårnhøj beskatning, lykkelige indbyggere og hyggelige stunder, er for en størrelse - mens den øvrige befolkning også beder Google om hjælp til svar på dette spørgsmål.

Helt specifikt viser vores analyse, ligesom diagrammet nedenfor viser, at søgetermen “Greenland” nåede sit maksimale antal søgninger nogensinde i dag, kl. 12, dansk tid. I diagrammet ses hvordan interessen for søgning af både “Greenland” (blå) “Denmark” (gul) og “Mette Frederiksen” (rød) er steget indenfor det seneste døgn i USA.

Men det er ikke kun i løbet af det seneste døgn, at de nysgerrige amerikanere er strøget til søgemaskinen. Interessen for Grønland startede allerede den 16. august, hvor søgningerne eksploderede, og søgetermen “Greenland” nåede sit mest populære niveau nogensinde. Dette kan forklares med, at det netop var denne dag, at The Wall Street Journal udkom med en artikel, hvor de beskriver, hvordan Trump allerede da var begyndt at planlægge købet af Grønland. I artikel kalder han selv øen for “the ice-covered autonomous Danish territory between the North Atlantic and Arctic oceans”.

Tyvstjålet fra en 1995-episode af The Simpsons?

Men i udarbejdelsen af søgeordsanalysen, faldt interessen ligeledes på de relaterede søgeord, som ses i diagrammet herunder. Her står det nemlig klart, at den amerikanske befolkning forbinder den lille atlanterhavsø med den populære tv-serie The Simpsons. I et tweet af Chris Murphy, skriver han ordret, at aflysningen af besøget til Danmark, på baggrund af statsministerens nægtelse af købet af Grønland, netop var omdrejningspunktet for en 1995-episode af The Simpsons. I diagrammet ses det tilsvarende, hvordan søgningen på “Simpsons greenland” er steget med 4850 %, og det vidner om, at amerikanerne har prøvet at finde hoved og hale i den underlige forbindelse mellem Matt Groeningstv- klassiker og den ukendte ø, Grønland.

Tips til hvordan du griber store og små renoveringsprojekter an6.8.2019 08:51:58 CESTPressemeddelelse

Renoverings- og byggeprojekter er noget som rigtig mange danskere konfronteres med. Blandt andet står mange over for det i forbindelse med flytning, familieforøgelse eller bare ved at tiden går og boligen ældes. For nogen kan både store og små projekter synes overskuelige og nemme at gå til, mens andre kan have svært ved at få overblik over selv de helt små projekter. Uanset om du hører til den først- eller sidstnævnte gruppe, er det en god ide at få dannet et overblik over, hvad et kommende projekt kræver af ressourcer, før du sætter projektet i gang.

Fodboldsæsonen står for døren1.8.2019 13:49:17 CESTPressemeddelelse

Den danske superliga er startet, og i resten af verden begynder fodbolden også lige så stille at blive sparket i gang. Den kommende sæson kan blive mere spændende end nogensinde før. I England er der seks titelkandidater, i Italien opruster klubberne som sjældent set, og i Spanien skal de to Madrid-klubber forsøge at vippe F.C. Barcelona af pinden. I dette skriv kan du læse mere om, hvad du som seer kan forvente dig af den kommende fodboldsæson i de europæiske topklubber.