True crime-roman om den danske massemorder Carl Wagner

Forfatteren Jørn Tranekjær Andresen har rekonstrueret den utrolige og modbydelige historie om en af dansk kriminalhistories mest hårdkogte forbrydere.

Dansk kriminalhistorie byder heldigvis ikke på mange massemordere, men de findes. En af dem var serieforbryderen Carl Wagner, der huserede på Nordsjælland i midten af 1930’erne, hvor hans forbrydelser fyldte avisforsider i hele landet.

I Udyret. Logbog om en massemorder dykker Jørn Tranekjær Andresen ned i den grusomme og gådefulde fortælling om et menneske, som helt fra barnsben udviste psykopatiske personlighedstræk.

Med afsæt i grundig research og et omfattende kildemateriale rekonstruerer forfatteren for første gang massemorderen Carl Wagners i fiktionaliseret form. Vi hører om en barndom med tendens til hysteriske raserianfald og seksuelle forulempelser af søstrene. Om en ung mand med dårlig arbejdsmoral, som hurtigt supplerer løsarbejdet med en voksende indbrudsaktivitet. Og om en egenrådig mor, som holder hånden over sin søn, selvom det får katastrofale konsekvenser.

Carl Wagner får smag for ældre kvinder og brandstiftelse, og den eneste lektie, han tager med sig fra seks år i tugthus for grov voldtægt, er vigtigheden af at slette sporene efter sine forbrydelser. Et træk, der kommer til at sætte det lokale politi alvorligt på prøve.

Udyret. Logbog om en massemorder er en fascinerende og urovækkende skildring af en af de mest omfattende mordsager på dansk grund. En true crime-historie, som Jørn Tranekjær Andresen tilfældigt faldt over i midten af 2018, og som det – med udgangspunkt i retsdokumenter, forhørsprotokoller, breve, avisartikler m.m. – tog godt halvandet år at sammenstykke bid for bid.

Om forfatteren

Jørn Tranekjær Andresen (f. 1951) er cand.mag. i dansk og musik og har bl.a. arbejdet som musikjournalist og tekstforfatter i en lang årrække. Han har tidligere udgivet bogen Blod og jord. Soldaterskæbner fra det dansk-tyske grænseland. 1938-48, som var shortlistet til Blixenprisen for Bedste Faglitterære Udgivelse i 2019.

Titel: Udyret. Logbog om en massemorder
Forfatter: Jørn Tranekjær Andresen
Udkommer d. 22. oktober 2020

Jack Kerouacs "Big Sur" for første gang oversat til dansk30.11.2021 10:51:00 CET | Pressemeddelelse

I 1962 udkom Jack Kerouacs roman "Big Sur" for første gang og nu er den oversat til dansk af Brian Dan Christensen, som en del af Turbines klassikerserie. Romanen følger Kerouacs alterego Jack Duluoz, som er ved at blive vanvittig efter tre år med konstant opmærksomhed fra journalister og nysgerrige fans og derfor søger tilflugt i en hytte i Big Sur, Californien. Men Jack kan ikke flygte fra sig selv, og kampen mod hans indre dæmoner fortsætter.

Martin Grøndal serverer dåsemad af høj kvalitet11.11.2021 08:16:00 CET | Pressemeddelelse

Den tid, hvor konservering af madvarer primært tjente det formål at gemme mad til dårligere tider, er for længst forbi. I dag kan man finde dåser, der indeholder de lækreste delikatesser, hvis man finder de rigtige. Martin Grøndal har gjort fiskekonserves af god kvalitet til sin levevej, og med kogebogen Dåsemad viser han, hvor nemt det er at lave et yderst delikat måltid baseret på indholdet fra små tindåser.

De klassiske pålægssalater får nyt liv10.11.2021 08:00:00 CET | Pressemeddelelse

Rugbrødsmadder er det suverænt mest spiste måltid i Danmark. Men på trods af hvor meget rugbrød vi spiser, så syntes Jean-Michel Grønnegård Deleuran, at der manglede noget godt pålæg. Det fik ham i 2019 til at skabe RØRT, som laver deres egne pålægssalater. Og nu er han klar med en bog, hvor han lærer alle, hvordan man kan pifte julefrokosten eller andre frokoster op med en god, hjemmerørt pålægssalat af friske råvarer.