Troels Lund: Alle danskere skal rustes til digitalisering på jobbet

Hele Danmark og alle sektorer og danskere skal rustes til digitalisering på jobbet, fastslår beskæftigelsesminister Troels Lund Poulsen, der vil have konkrete løsninger ud af Disruptionsråd og trepartsforhandlinger om voksen- og efteruddannelse. FTF er enig og efterlyser løbende efteruddannelse i ny teknologi.

Nye digitale tider i hele samfundet kræver nye kompetencer hos alle danskere i alle sektorer.

Det fastslog beskæftigelsesminister Troels Lund Poulsen på en konference arrangeret af hovedorganisationen FTF om den digitale revolutions betydning for fremtidens kompetencer på jobbet.

”80 procent af FTF’erne er positive overfor ny teknologi, og det er rigtig godt. Det her en dagsorden, der kun bliver større og større. Vi forlader et industrisamfund, hvor Danmark har været presset. Nu har vi muligheden for at fastholde og tiltrække flere arbejdspladser til Danmark og blive mere konkurrencedygtige. Det handler i høj grad om at ruste virksomheder og danskerne til at gribe mulighederne. Derfor har vi nedsat et Disruptionsråd, og vi går snart i gang med trepartsforhandlinger om voksen- og efteruddannelse”, sagde Troels Lund Poulsen.

Troels Lund: Offentlig privat-samarbejde er vigtigt
Bente Sorgenfrey, formand for FTF, var glad for ministerens ønske om at opkvalificere alle faggrupper.

”Det er alle faggrupper, der udfordres af ny teknologi. Derfor er en bred efter- og videreuddannelse vigtig. Samtidig skal den offentlige og private sektor samarbejde langt meget mere om at udvikle nye produkter, som vi fx så det med ilt-sutten, som en sygeplejerske opfandt, og som i dag er bredt ud via et samarbejde med den private sektor”, mener Bente Sorgenfrey.

Samme budskab kom fra Kent Petersen, formand for Finansforbundet: ”Vi skal have opkvalificeret alle medarbejdere – også dem der allerede har korte og mellemlange videregående uddannelser”.

Beskæftigelsesminister Troels Lund Poulsen svarede de to formænd:

”Jeg er 100 procent enig i, at det her handler om hele Danmark og alle sektorer. Og ja, vi skal blive bedre til at lade det offentlige går forrest i udviklingen af nye løsninger”.

10.000 nye danske job i finansiel teknologi
Beskæftigelsesministeren fremhævede finanssektoren som en sektor, der er blevet presset på godt og ondt. Der er markant færre ansatte i den finansielle sektor i dag, men samtidig er der sket en massiv stigning i investeringerne i finansiel teknologi, også kaldet fintech.

Den udvikling har Finansforbundet grebet og i et tæt samarbejde med Københavns Kommune, arbejdsgivere, universiteter, advokater med flere har man i Finansforbundets lokaler udviklet et fintech innovationsmiljø, hvor mere end 100 iværksættere udvikler nye produkter mv.

”Vi kan skabe 10.000 nye arbejdspladser i Danmark i fintech, hvis vi gør det rigtigt. Derfor har vi i Finansforbundet valgt at gå foran som faglig organisation for at tilbyde de rigtige rammer og muligheder for fremtidens iværksættere.”

”Den digitale udvikling har medført, at mange bankopgaver bliver løst digitalt. For eksempel tinglysning, der før foregik i banken, men i dag kan klares på 10 minutter via NemId. Udfordringen er, hvordan medarbejderne er rustet: Her kan efter- og videreuddannelsessystemerne ikke følge med. Der er brug for nye efter- og videreuddannelsesmuligheder”, fastslog Kent Petersen.

Som et eksempel på, hvor gennemgribende udviklingen er, fremhævede han Danske Banks ”nye medarbejder” chatbotten ’Amelia’, som kunderne både kan skrive og ringe til. ’Amelia’ kan svare på 97 procent af alle spørgsmål fra kunderne, fortalte Kent Petersen.

TDC-direktør: Digital uddannelse skal ind alle steder
Digitalisering og udvikling af den offentlige sektor er helt afgørende for os alle, men det kræver en fælles indsats, fastslog Marina Lønning, koncerndirektør TDC Erhverv, der satte diskussionen ind i et virksomhedsperspektiv.

”I TDC anbefaler vi, at digital uddannelse kommer ind på alle uddannelser, på alle niveauer, for det her påvirker os alle. Samtidig er det afgørende med inddragelse af medarbejderne, så der skabes praktiske løsninger i et tæt samarbejde på tværs af de forskellige niveauer i organisationen. Og desuden er det vigtigt at indhente ekstern ekspertise i implementeringen og udbredelse af nye løsninger”, forklarede Marina Lønning, der fremhævede TDC's erfaring med telemedicin, der kan lette borgernes mulighed behandling i eget hjem mv.

Pressekontakt: Formand for FTF, Bente Sorgenfrey, tlf. 40 45 26 45 / beso@ftf.dk