Trods udskudt affaldsindsamling: Danskerne samler stadig skrald – hver for sig

Selvom den årlige affaldsindsamling er blevet rykket til efteråret pga. corona-situationen, bliver der stadig samlet affald rundtom i landet. Danmarks Naturfredningsforening opfordrer danskerne til – hver for sig – at give naturen en hånd på søndag, hvor den store landsdækkende indsamling skulle have fundet sted.

På søndag skulle tusindvis af frivillige have været ude med sæk, handsker og gribetang for at gøre forårsrent i naturen og i de danske byer i forbindelse med Danmarks Naturfredningsforenings årlige affaldsindsamling. Men på grund af coronavirus er den traditionsrige begivenhed og de godt tusind lokale indsamlinger blevet rykket til efteråret.

Det har dog ikke afholdt danskerne fra at gå på affaldsjagt på egen hånd. Der bliver nemlig flittigt samlet affald rundt omkring i landet, oplever Danmarks Naturfredningsforening.

- Vi mærker en stor lyst blandt danskerne til at komme ud i det gode vejr og befri naturen og lokalområdet for affald. Selvom vi har måttet gemme de store, fælles indsamlinger til september, har vi allerede fået mange tilbagemeldinger fra gæve danskere, der ikke har kunnet vente helt til efteråret med at fjerne noget af al den skrald, der ligger og flyder rundtomkring, siger Anders Vogel, der er projektleder på Affaldsindsamlingen.

Kom ud på søndag

Anders Vogel håber, at tendensen vil vare ved, og at endnu flere vil trække udendørs i den gode sags tjeneste. Han opfordrer derfor danskerne til at komme ud i weekenden og samle affald hver for sig.

- Grib en sæk, et par handsker og kom med ud i det gode vejr på søndag. Så kan du være med til at gøre en forskel for vores natur, der selvfølgelig ikke skal snydes for en ordentlig rengøring her op til sommeren, siger han.

Han understreger, at man stadig skal huske at følge myndighedernes anbefalinger, og at man skal sørge for at holde afstand til andre derude. Derudover bør man altid bruge handsker.

Spontane indsamlinger bliver del af den officielle indsamling

Hvert år efter Affaldsindsamlingen plejer Danmarks Naturfredningsforening at samle oplysninger om, hvor meget skrald der er blevet samlet på de lokale indsamlinger.

Men grundet den særlige situation i år har forening åbnet for, at alle, der samler affald på egen hånd, allerede nu kan registrere deres affald hos Danmarks Naturfredningsforening.

Hermed kommer de små spontane indsamlinger til at tælle med i det samlede resultat for Affaldsindsamlingen 2020.

Registreringen er åben året ud, og kan findes her eller på affaldsindsamlingen.dk. Her kan man registrere, hvor meget affald man har samlet – herunder antal stykker plastik og dåser m/u pant.

FAKTA: Sådan forløber Affaldsindsamlingen 2020

• Den officielle indsamlingsdag er rykket fra d. 26. april til den 19. september pga. corona-situationen.
  • Frivillige kan samle ind allerede nu og indtaste deres resultat på affaldsindsamlingen.dk året ud – herved tæller de med i det samlede resultat for Affaldsindsamlingen 2020.
  • Skoler og dagtilbud skulle oprindeligt have samlet ind i hverdagene op til d. 26. april, men opfordres i stedet til at samle affald, når de er tilbage og det passer ind. De kan også indtaste deres resultat på affaldsindsamlingen.dk
  • I Facebook-gruppen 'Danmark samler affald' kan man blive en del af den officielle Affaldsindsamlingen-bevægelse og følge med i årets indsamling. I gruppen kan man også få inspiration fra andre indsamlere og dele egne oplevelser.

FAKTA: Affaldsindsamlingen

• Affaldsindsamlingen har eksisteret siden 2006.
  • I 2019 blev der samlet 156.000 kilo affald, 110.000 dåser og 1.500.000 cigaretskod.
  • I 2019 deltog op mod 200.000 danskere på Affaldsindsamlingen.
  • Affaldsindsamlingen har siden sin begyndelse indsamlet flere end 1.500.000 dåser – knap 90 procent uden pant.

FAKTA: Bilka donerer 1 kr. pr. kilo

Bilka opfordrer alle danskere til at samle affald, og donerer samtidig 1 kr. pr. kilo affald, der bliver samlet ind på hele Affaldsindsamlingen 2020.

Sidste år blev det til en donation fra Bilka på 156.000 kr.

FAKTA: Økologisk kaffe fra Merrild til Affaldsindsamlingen

Kaffe udspringer af naturen, og Affaldsindsamlingen sætter fokus på ren natur og bedre affaldshåndtering. Naturen er vigtig for Merrild. Både der hvor kaffen gror og her i Danmark.

Derfor deltager Danmarks mest populære kaffemærke i indsamlingen – og giver kaffen. Kaffen sendes til alle deltagende skoler og dagtilbud samt arrangørerne, der inviterer på indsamlinger til september.

Mikkel Faartoft
Presse, Danmarks Naturfredningsforening