Trods markant coronatab opnår Koda højeste omsætning nogensinde

Coronapandemien var også i 2021 skyld i et betydeligt økonomisk tab for Koda. Alligevel havde Koda i 2021 den højeste omsætning nogensinde, hvilket hovedsageligt skyldes afslutningen på en række delingsforhandlinger for tidligere års musikbrug samt en positiv vækst på streamingmarkedet.
Foto: SØS Gunver Ryberg af Krists Luhaers

Coronapandemien fik også i 2021 betydelige økonomiske konsekvenser for Koda og musikskaberne. De første fem måneder af året var samfundet stort set nedlukket, og det kan aflæses i Kodas indtægter på blandt andet området for baggrundsmusik (restauration, detailhandel m.m.) og koncerter. Kodas opgørelse viser et indtægtstab over to år på mindst 164 millioner, når man sammenligner med indtægtsniveauet i 2019, som var det seneste pandemifrie år.

Alligevel endte Koda i 2021 med en vækst på syv procent sammenlignet med året før og en samlet omsætning, som er den højeste nogensinde. Det skyldes primært, at en række delingsforhandlinger med andre rettighedshavere blev afsluttet, hvilket udløste betalinger for tidligere års musikbrug på tv-området. I alt omsatte Koda for 1.033 millioner kroner, hvilket betyder, at i alt 917 millioner kroner vil blive udbetalt til de rettighedshaverne i Danmark og udlandet, hvis musik danner grundlaget for indtægterne. Det fremgår af Kodas årsberetning, som udkommer i dag.

”I disse tider, hvor vi igen begynder at samles til koncerter og andre arrangementer, virker coronapandemien nærmest som et dårligt minde fra fortiden. Men når vi sort på hvidt ser de mange millioner, som vores medlemmer har mistet på grund af pandemien, kommer det hele desværre meget tæt på igen. Trods dette er jeg dog rigtig tilfreds med, at det er lykkedes os at skabe et ekstraordinært godt resultat. Det vidner om, at Kodas forretning er robust og sund, og at musikken fylder mere end nogensinde i danskernes liv – musikken lukker nemlig ikke ned, men finder andre og nye steder, hvor den kan spille videre,” udtaler Kodas direktør, Gorm Arildsen, om årets resultat.

Streaming- og udlandsområdet går frem
Det var ikke kun afsluttende delingsaftaler, som bidrog til Kodas fremgang i 2021. Først og fremmest har indtægterne på området for streaming af serier, film og tv fortsat sin positive fremgang fra året før. I løbet af 2021 tegnede danskerne flere abonnementer hos serie- og videostreamingtjenesterne og nye tjenester kom til, hvilket samlet betød, at Kodas indtægter på området steg med hele 26 procent.

Samtidig var indtægterne fra udlandet også inde i en positiv udvikling og nåede sidste år sit højeste niveau til dato, hvilket primært skyldes en fremgang i indtægterne fra musikstreaming. Det er desværre ikke fordi, at streaming af dansk musik har oplevet en markant fremgang i udlandet, men på grund af at Koda fra 2020 er gået sammen med vores finske og norske søsterselskab i Polaris Hub for at indgå aftaler direkte med de multinationale musiktjenester fremfor via de udenlandske forvaltningsorganisationer som hidtil.

”Resultatet af vores investering i Polaris Hub kommer tydeligt til udtryk i år. Denne konstruktion er netop årsagen til, at vi har opnået markant højere indtægter på udlandsområdet, fordi samarbejdet både øger korrektheden af betalingerne, men også sikrer, at pengene når langt hurtigere frem til Koda og vores medlemmer end tidligere. Jeg er derfor meget tilfreds med, at vi på så kort tid kan høste frugterne af samarbejdet om at sikre medlemmernes indtægter fra udlandet.”

Årets økonomiske resultat i hovedtal

• Samlede omsætning: 1.033 millioner kroner
    (966 millioner kroner i 2020)

• Beløb til fordeling: 917 millioner kroner