Trods corona: Flere og flere børn og unge bliver spejdere

I løbet af det seneste år er flere danskere begyndt at bruge mere tid i naturen. Tendensen kan mærkes hos Det Danske Spejderkorps, hvor en mangeårig medlemsfremgang fortsætter trods corona-nedlukning.
Foto: Det Danske Spejderkorps / Morten Voltelen

For mange mennesker har det seneste år stået i naturens og udelivets tegn. Fødselsdagsfejringerne er blevet rykket udenfor, caféturene er blevet skiftet ud med de populære walk’n’talks, og det har aldrig været sværere at få fat i en shelter lørdag aften.

Ifølge en ny undersøgelse udgivet af Friluftsrådet har hele 40 % af danskerne det seneste år har været mere ude i det fri end normalt, og knap ni ud af ti af denne gruppe vil bruge naturen mere efter coronakrisens ophør, end de gjorde førhen. Grøn er blevet det nye sort, og tendensen kan mærkes hos Det Danske Spejderkorps, som trods flere nedlukninger alligevel har oplevet medlemsvækst. Det fortæller generalsekretær i organisationen, Morten Gade:

Siden april 2020 har vi fået 2,5 % nye medlemmer, hvilket svarer til mere end 700 børn og unge, som har valgt at trække tørklædet over hovedet. Gennem et år, som har været mærkeligt for os alle, er det alligevel lykkedes vores kreative frivillige at tilbyde børn og unge masser af attraktive aktiviteter, som har været med til at skabe vækst. Derudover tror vi på, at den øgede medlemsfremgang skyldes, at endnu flere børn og unge har fået lyst at komme ud i naturen, blive klogere på den, dyrke friluftslivet og være en del af et solidt fællesskab. Netop de ting er en del af det fundament, som Det Danske Spejderkorps står på.”

Flere spejdergrupper skal forkorte ventelister

Det seneste års medlemsfremgang vækker stor glæde i Det Danske Spejderkorps, men tendensen bygger faktisk videre på en udvikling, der er foregået de seneste mange år hos Danmarks største børne- og unge organisation. Gennem de sidste ti år har organisationen oplevet vækst i medlemstallene, hvilket har fået spejdergrupperne til at spire – noget, Det Danske Spejderkorps har i sinde at blive ved med at gøde, fortæller spejderchefer, Mathias Faaborg og Kristine Clemmensen-Rotne:

”Rigtig mange børn og unge ønsker store oplevelser i det fri, og det afspejler sig i, at der hvert år er flere og flere, som ønsker at blive en del af Det Danske Spejderkorps. Men flere spejdergrupper, særligt i de større byer, har desværre ventelister. Som en del af vores strategi gør vi derfor en ekstra indsats i år for at få startet nye spejdergrupper op omkring de større byer i Danmark. Målet er, at alle de børn og unge, der gerne vil være spejder, kan blive det.”

• Det Danske Spejderkorps har 36.000 medlemmer fordelt i 407 grupper.
  • Det gennemsnitlige medlem er 9 år gammel.
  • Se hvor du kan blive spejder på spejder.dk/blivspejder

Spejdergrupper, der kan kontaktes som case

Sjælland:
Spejderne på Holmen
Stigning på et år: Spejdergruppen har fået 55 flere medlemmer i løbet af det seneste år, hvilket svarer til en fremgang på 108%.

Kontakt: Mathias Hesseldahl (gruppeleder) på spejdernepaaholmen@gmail.com eller tlf. 42 58 19 98.

Sydjylland:
Ørnebjerg Gruppe
Stigning på et år: Spejdergruppen har haft en medlemsvækst på 18 % i løbet af de seneste seneste to år. Gruppen har 92 medlemmer.

Kontakt: Anette (gruppeleder) på anettesp@hotmail.com eller tlf. 61 67 07 76

Nordjylland:
Aalborghus Gruppe
Stigning på et år: Spejdergruppen har haft en medlemsvækst på 13 % i løbet af det seneste år, og 26 % de seneste to år. Gruppen har 144 medlemmer.

Kontakt: Katharina (gruppeleder) på katharinafs@hotmail.com eller tlf. 23 74 25 85.

Information om Det Danske Spejderkorps

Det Danske Spejderkorps
Arsenalvej 10

32 64 00 50https://dds.dk/

Det Danske Spejderkorps er en børne- og ungdomsbevægelse, der udvikler børn og unge til vågne og selvstændige mennesker.

Følg pressemeddelelser fra Det Danske Spejderkorps

Flere pressemeddelelser fra Det Danske Spejderkorps