Trivsel og klima topper unges politiske dagsorden

Folketingsvalget er udskrevet – men hvad kommer til at fylde i debatten? Står det til ungdommen skal klima, sundhed og trivsel højt på dagsordenen. Unges trivsel er ny på topscorer på listen, der stiger med 9 procentpoint sammenlignet med sidste år. Det viser nye tal fra Demokratianalysen 2022 foretaget af Epinion for DUF – Dansk Ungdoms Fællesråd.

I hele landet turnerer folketingskandidater fra alle partier rundt med valgplakater og flyers. De er i dialog med mange tusinde unge, som skal stemme til et folketingsvalg for første eller anden gang. Men hvad er de vigtigste politiske emner for unge? Det har DUF – Dansk Ungdoms Fællesråd undersøgt i Demokratianalysen 2022. Står det til ungdommen, så er de vigtigste politiske temaer klima og grøn energi, sundhed og sygehuse og unges trivsel.

Trivsel er ny topscorer

En ny topscorer på unges politiske dagsorden er unges trivsel. Knap hver fjerde (24 %) af de 16-25-årige angiver unges trivsel som ét af de tre vigtigste politiske temaer. Det er en stigning på 9 procentpoint sammenlignet med Demokratianalysen 2021.

”Unge mistrives mere end nogensinde før. Derfor håber jeg virkelig, at unges trivsel kommer til at fylde i folketingsvalgkampen. For der er virkelig brug for gode og reflekterede politiske svar på, hvordan vi kommer ud af trivselskrisen” siger Christine Ravn Lund, forkvinde for DUF – Dansk Ungdoms Fællesråd.

Blandt resten af befolkningen (over 26 år) angiver 8%, at unges trivsel er et af de tre vigtigste politiske emner.

Klima er fortsat topprioritet

På toppen af de unges prioritetsliste ligger fortsat klima og grøn energi. 42% af de 16-25-årige angiver klima og grøn energi som et af de tre vigtigste politiske temaer. Det samme gør sig kun gældende for 29% af den resterende befolkning (over 26 år). Klima og grøn energi toppede også listen i Demokratianalysen 2021.

”Ungdommen er enormt bevidst om den enorme klimaudfordring, vi står overfor. Vi har set, at unge har råbt politikerne op. Og jeg er slet ikke i tvivl om, at vi ikke havde haft en klimalov i dag, hvis ikke ungdommen var gået forrest” siger Christine Ravn Lund, forkvinde for DUF – Dansk Ungdoms Fællesråd.

De vigtigste landspolitiske emner for unge

1. Klima og grøn energi (42%)
  2. Sundhed og sygehuse (28%)
  3. Unges trivsel (24%)

Fakta om Demokratianalysen 2022

DUF – Dansk Ungdoms Fællesråd udgiver hvert år en Demokratianalyse, som tager temperaturen på demokratiet og unges demokratiske deltagelse. Undersøgelsen er foretaget af Epinion. Som et element af Demokratianalysen har DUF undersøgt, hvad danskerne og særligt unge angiver som de tre vigtigste politiske temaer.

Data er indsamlet over tre uger mellem d. 24. maj og d. 14. juni 2022 af Epinion. Undersøgelsen består af i alt 653 webinterviews med unge i alderen 16-25 år og 1.200 interviews med danskere over 26 år.

Demokratianalysen 2022 offentliggøres i sin fulde form i november måned.

DUFs pressetelefon

Henvendelser pr. SMS læses ikke. Send en mail til presse@duf.dk

Tlf:22109005presse@duf.dk

DUF er en paraplyorganisation for ca. 80 demokratiske, samfundsengagerende og landsdækkende børne- og ungdomsorganisationer. Spejdere, rollespillere, studenterorganisationer, kirkelige foreninger, miljøorganisationer og de politiske ungdomsorganisationer er blandt medlemmerne.