Trepartsaftale: Nu får vi flere værktøjer til at styrke dimittendernes og seniorernes beskæftigelse

Akademikerne glæder sig over aftalens indhold, som med relativt små greb dog formentlig fint kan vise nye veje for både kommende dimittender og seniorer til flere af de mange jobs, der er på markedet lige nu.

I Akademikerne er der stor tilfredshed med fokus på at forbedre match ved de reelle jobordrer her i opsvinget.

Formand Lars Qvistgaard udtaler:

”Virksomheder der bruger systemet, skal have bedst mulig service - og ikke mindst skal flere ledige med i opsvinget og have del i de mange ordinære stillinger, der er i øjeblikket. Det er også glædeligt, at både jobcentre og a-kasser får mulighed for at udvikle deres service til at matche jobordrerne. Vi lægger særlig vægt på, at de skal blive endnu bedre til at udsøge et bredt udvalg af kandidater med nærbeslægtede fagligheder til virksomhedens drømmeprofil. Dette resultat flugter med de ideer, vi har fremlagt i regeringens ”Partnerskab for Dimittender”, og vi er glade for at arbejdet her bærer frugt. Det er vejen til at få alle med i opsvinget”, siger Lars Qvistgaard, formand for Akademikerne.

Akademikerne er særligt spændte på det helt nye initiativ overfor gruppen af de ældste studerende, som har risiko for længere ledighed, når de bliver færdige. Ligeså glæder Akademikerne sig over, at der med denne trepart gøres noget ekstra for at sikre, at de internationale dimittender hjælpes til at imødegå manglen på arbejdskraft. De internationale dimittender er her jo allerede! Akademikerne er også meget glade for, at der findes midler til at øge indsatsen for at få de nyuddannede hurtigere i job via Trainee-ordningen.

Sidst, men ikke mindst, så sætter Akademikerne stor pris på, at seniorerne er kommet i søgelyset. De udgør det helt store potentiale for os at se, hvis der skal mere kvalificeret arbejdskraft på den korte bane. Og her tænker vi både de ledige seniorer, men også på at fastholde flere på den korte bane. Mange seniorer føler sig låst i deres nuværende job af frygt for ledighed, hvis de skifter.

Akademikerne repræsenterer ca. 450.000 privat og offentligt ansatte.

Yderligere information:
Kontakt Lars Qvistgaard, formand for Akademikerne, tlf:21472686

Akademikerne er en partipolitisk uafhængig paraplyorganisation for 28 faglige organisationer, der organiserer akademisk uddannede i Danmark. Akademikerne repræsenterer pr. 1. januar 2021 ca. 447.000 medlemmer med en lang videregående uddannelse.

Lønstrukturkomite: Nu er det tid til at blive klogere8.10.2021 13:15:04 CEST | Pressemeddelelse

Det vækker glæde hos formanden for Akademikerne, at regeringen nu har fremlagt et kommissorium for den nye lønstrukturkomite for den offentlige sektor, og dermed igangsat det længe ventede arbejde, efter opfordring fra de to hovedorganisationer på det danske arbejdsmarked, Akademikerne og FH. Lars Qvistgaard er tilfreds med, at der er lagt op til at lønstrukturkomitéen skal skabe et godt og solidt analytisk videngrundlag om lønstrukturer på tværs af arbejdsmarkedet.

Ny måling: Stort flertal af danskerne er imod at skære i de nyuddannedes dagpenge17.9.2021 06:30:00 CEST | Pressemeddelelse

Regeringens forslag om skære i de nyuddannedes dagpenge har ikke opbakning i hverken befolkningen generelt eller blandt deres egne vælgere. Det viser en dugfrisk undersøgelse, foretaget af Kantar Gallup for Akademikerne. Kun hver fjerde dansker mener, at satsen skal sættes ned. Tværtimod mener mere end halvdelen, at satsen skal sættes op eller holdes på det nuværende niveau. Undersøgelsen bør give stof til eftertanke hos Folketingets partier. Det mener Akademikernes formand Lars Qvistgaard.

Socialdemokratiets generationstyveri er dybt skuffende7.9.2021 10:34:54 CEST | Pressemeddelelse

Det er under al kritik, at socialdemokraterne, trods løfter om det modsatte, nu foreslår forringelser af dimittendernes dagpenge. Hvis Socialdemokratiets forslag går igennem, kommer det til at have alvorlige konsekvenser for både de nyuddannede og det solidariske dagpengesystem. Det er helt uacceptabelt, at regningen sendes til de unge. Det mener Lars Qvistgaard, der er formand for hovedorganisationen Akademikerne.