TREFOR

TREFOR Vand leder efter gode steder at hente grundvand til Trekantområdet

Byerne vokser, der kommer flere boliger og virksomheder og dermed større efterspørgsel på vand. Derfor går TREFOR Vand og Vejle Kommune nu sammen om en indsats, der skal fremtidssikre adgang til rent grundvand.
Byerne vokser, og det skaber problemer for vandudvindingen i Vejle Kommune. Derfor er TREFOR nu på jagt efter nye gode steder at hente grundvand fra. Foto: EWII

Fra efteråret vil fagfolk afsøge naturområder i området mellem Give og Billund for steder at hente grundvand op til kommunens vandforsyning.

”Vi skal være på forkant, og i Natur- og Miljøudvalget arbejder vi med grundvandet på mange fronter sammen med vandværkerne. Nu sætter vi gang i et af de helt store projekter sammen med TREFOR Vand, der vil sikre, at vi er rustet til den stigende efterspørgsel, som vi blandt andet oplever her i Vejle,” siger Karl Erik Lund, formand for Natur- og Miljøudvalget i Vejle Kommune.

Hos Trekantområdets største private vandselskab, TREFOR Vand, ser vandforsyningschef, Lars Skjerning, også frem til at komme i gang:

”I TREFOR planlægger vi at bygge et nyt vandværk, der skal sørge for, at indvindingen er sikret mange år ud i fremtiden. Derfor begynder vi at undersøge nye områder til potentielle nye boringer, der i sidste ende kan danne grundlag for beslutningen om et nyt vandværk,” siger vandforsyningschef Lars Skjerning.

Seismiske undersøgelser – hvad er det?

I øjeblikket kan borgere mellem Give og Billund derfor støde på TREFOR Vands folk, der er på jagt efter gode steder at lave nye boringer til vandforsyningen.

Helt konkret foregår kortlægningen sådan, at TREFOR Vand kører rundt på vejene med en Landrover, der har en maskine monteret, som sender vibrationer ned i undergrunden. Ud fra den data, som bliver indsamlet på denne vis, kan TREFOR Vand danne sig et billede af, hvordan der ser ud under overfladen.

Nyt vandværk i 2030 - 2035

Går kortlægningen som planlagt, så kan der arbejdes videre med planlægningen af et nyt vandværk i Vejle Kommune.

”Vi har et fantastisk samarbejde med alle vandværkerne i kommunen, og har gennem et par år været i en rigtig god proces med TREFOR VAND om at sikre rent vand i fremtiden,” siger Keld Andersen, afdelingsleder i Teknik & Miljø i Vejle Kommune.

Han forklarer, at det tager tid at finde en ny kildeplads og bygge et nyt vandværk, og når arbejdet med at finde den rette placering er nået lidt længere hen, skal borgere, de andre vandværker i området, landbruget og naturfolk også involveres. Lige nu og her handler det dog om at finde det rigtige område, og det arbejde er TREFOR VAND godt i gang med nu.

”Det har stået klart i et par år, at vi må længere vestpå med vores vandindvinding, og ønskescenariet er, at vi ender med at finde et godt sted, hvor vi kan lave boringer,” lyder det fra vandforsyningschef Lars Skjerning.

Drømmescenariet er, at TREFOR Vand snarest kan gå i gang med at planlægge et vandværk, der i så fald vil stå færdigt i 2030-35.

Vandforsyningschef Lars Skjerning på 28 10 72 86
Formand for Natur- og Miljøudvalget i Vejle Kommune, Karl Erik Lund på 21 54 83 37

Billeder

Information om TREFOR