Tredobling af svanemærket byggeri på tre år

Nye tal fra Nordisk Miljømærkning viser, at antallet af svanemærkede byggerier er tredoblet på bare tre år. I Norden runder antallet af svanemærkede lejligheder, huse, skoler og daginstitutioner, der enten er opført eller under konstruktion, snart 50.000.
Svanemærket byggeri vinder i stigende grad indpas i Norden. På billedet ses Kolding Sky, det første svanemærkede etagebyggeri i Jylland. Foto: AP Pension & nood. - Alle rettigheder forbeholdt.

Svanemærket byggeri vinder i stigende grad indpas i Norden og i Danmark. Det viser nye tal fra Nordisk Miljømærkning, hvor antallet af byggerier med Svanemærket er tredoblet fra januar 2018 til januar 2021. I dag findes der næsten 18.000 færdigbyggede svanemærkede lejligheder, huse, skoler og daginstitutioner i Norden, mens godt 31.000 er under opførelse.

”Hos Miljømærkning Danmark glæder vi os over, at kurven for svanemærkede byggerier fortsætter opad – og at vi snart runder 50.000 svanemærkede lejligheder, huse, skoler eller daginstitutioner opført eller under konstruktion. Det er en vigtig milepæl, der er god grund til at være stolt af – og ikke mindst glad for på miljøets vegne. Det viser tydeligt, at byggebranchen begynder at tænke mere bæredygtigt og har fokus på at fremme den cirkulære omstilling”, siger Martin Fabiansen, direktør i Miljømærkning Danmark og tilføjer:

”I starten skød de fleste byggerier op i hovedstadsområdet, men nu kan vi se, at interessen har bredt sig til resten af landet, ikke mindst til Jylland”.

Flere svanemærkede byggerier uden for hovedstadsområdet
En af de parter, der opfører svanemærkede byggerier i Jylland, er AP Pension, der blandt andet står bag Kolding Sky – Jyllands første etagebyggeri med Svanemærket.

”I AP Pension vil vi gerne være med til at påvirke byggeriet i en bæredygtig retning, og derfor har vi taget en beslutning om kun at opføre svanemærkede boligbyggerier. Jeg tror, det er den eneste måde, du kan fremtidssikre dine ejendomsinvesteringer på. For erfaringen viser, at vi med Svanemærket kan skabe nogle meget attraktive ejendomme for vores lejere og brugere – og som giver gode afkast til vores kunder”, siger Peter Olsson, administrerende direktør i AP Ejendomme.

Også i Guldborgsund Kommune har man taget Svanemærket til sig:

”Vi har et højt ambitionsniveau i Guldborgsund Kommune og vil gerne skabe fremtidens bæredygtige skole i absolut topklasse. Derfor er vi lige nu i gang med at bygge en folkeskole i Sundby, der bliver certificeret med Svanemærket. Vi vil gerne være med til at skabe et godt arbejdsmiljø for børnene og lærerne, og det er muligt med en svanemærket skole, der netop er kendetegnet ved bl.a. et godt indeklima. Derudover er vi også ved at opføre en svanemærket skovbørnehave”, siger Simon Hansen, der er formand for Børn, Familie og Uddannelsesudvalget i Guldborgsund Kommune.

Svanemærkets krav til de enkelte produktgrupper – herunder byggeri – bliver løbende evalueret og strammet. Det sikrer, at kravene bliver stillet ud fra den nyeste viden og udviklingen i markedet – og på den måde er Svanemærket med til at sikre en bæredygtig udvikling. Nordisk Miljømærkning forventer at sende skærpede krav i høring efter sommerferien og at kunne lancere kriterierne i starten af 2022.

SVANEMÆRKET
Svanemærket er Nordens officielle miljømærke. Svanemærket er med til at fremme cirkulær økonomi, reducere klimabelastningen og er et stærkt redskab til at realisere FN’s 12. verdensmål om at sikre bæredygtige forbrugs- og produktionsformer. 94 procent af danskerne kender Svanemærket, og 63 procent af danskerne ser efter Svanemærket, når de vælger varer.

FAKTA OM SVANEMÆRKET BYGGERI I NORDEN

• På tre år – fra januar 2018 til januar 2021 – er antallet af svanemærkede lejligheder, huse, skoler og daginstitutioner, der enten er færdige eller under konstruktion – næsten tredoblet i Norden.
  • Pr. 1/1-2021 var der i Norden næsten 18.000 færdigbyggede lejligheder, huse, skoler og daginstitutioner med Svanemærket – og godt 31.000 er under konstruktion. Tallene er opgjort i boenheder.

KENDETEGN VED ET SVANEMÆRKET BYGGERI

• Lavt energiforbrug
  • Godt indeklima
  • Skrappe kemikaliekrav
  • Strenge krav til bæredygtigt certificeret træ
  • Høj byggeteknisk kvalitet via kontrol af en uvildig tredjepart
  • God mulighed for genbrug og genanvendelse af bygningsdele

Grafen viser udviklingen i svanemærket byggeri i Norden fra 2018-2021.
Fra januar 2018 til januar 2021 er antallet af svanemærkede lejligheder, huse, skoler og daginstitutioner, der enten er opført eller under konstruktion, næsten tredoblet i Norden.