Tredje guldmedalje til Danmark ved ungdoms-OL

Sofie Heby Pedersen og Mie Saabye vinder guld i cykling ved ungdoms-OL
Foto: Cecilie Bak/DIF. (Billedet må benyttes frit redaktionelt

Efter fem dage med fem konkurrencer kunne de to 17-årige cykelryttere Sofie Heby Pedersen og Mie Saabye endelig stille sig øverst på medaljeskamlen.

“Jeg er mega glad for, at vi ender med at vinde guld. Det er en konkurrence, der foregår over fem dage, så et godt resultat ville kræve, at alt gik op i en højere enhed. At vi har formået at samarbejde gennem det hele og vinde konkurrencen er bare super fedt, og noget som jeg kun turde at drømme om, inden vi tog af sted. Både sportsligt, men også socialt, har det bare været en kæmpe oplevelse,” siger Sofie Heby.

Konkurrencen består af to MTB-løb og tre landevejsløb. Efter hvert løb får man point alt efter sin placering. Den første over målstregen får 100 point, nummer to får 80, nummer tre får 65 osv.

Sofie Heby Pedersen kører til dagligt MTB i Aalborg MTB Klub, mens Mie Saabye kører landevejscykling i MTBK Silkeborg.

“Vi har haft den fordel, at jeg tidligere har kørt MTB på højt plan. Det er teknisk sværere at køre MTB, så dem, der kun har prøvet landevejscykling, har måske haft det lidt sværere i den her konkurrence,” siger Mie Saabye.

Pigerne har gennem hele konkurrencen vist, at de er et stærkt par. Allerede på den første dag kørte de sig i front i Team Time Trial og kunne derfor inkassere 100 point. Med 276 point endte de 21 point over Østrig og 121 point over Ungarn.

Alexander Young Andersen og Jacob Hindsgaul har ligeledes været i vælten, og efter en nervepirrende konkurrence måtte de se sig slået på målstregen af Storbritannien, som nappede bronzen.

Ungdoms-OL

Ungdoms-OL minder på mange måder om ’de voksnes OL’. Det er en multisportsevent, der foregår over 12 dage med 32 idrætsgrene og 36 discipliner på programmet og med deltagelse af 3.998 atleter fra hele verden.

Da legene åbnede den 6. oktober, tændtes den olympiske ild. Den brænder frem til afslutningsceremonien den 18. oktober.

I 2014 vandt Danmark fem medaljer ved ungdoms-OL i Nanjing, mens det blev til tre medaljer ved det første ungdoms-OL i historien i Singapore i 2010.

Yderligere kommentarer:

Mikkel Sansone Øhrgaard, chef de mission for det danske hold i Buenos Aires, mio@dif.dk, mobil: 51559334.

Foto: Cecilie Bak/DIF. (Billedet må benyttes frit redaktionelt
Foto: Cecilie Bak/DIF. (Billedet må benyttes frit redaktionelt)

DIF blev stiftet tilbage i 1896 og er interesseorganisation for foreningsidrætten i Danmark. Gennem årene er der kommet flere og flere specialforbund til, så DIF-familien i dag består af 62 forbund, ca. 9.000 idrætsforeninger og flere end 1,9 millioner medlemmer. DIF er samtidig national olympisk komité i Danmark.

Store danske virksomheder og topatleter: Det ligger i vores DNA - Ingen vinder alene17.4.2024 10:00:00 CEST | Pressemeddelelse

Nu er der kun 100 dage til OL begynder i Paris. Kampagnen ’Ingen vinder alene’ sætter fokus på Danmarks unikke tilgang, når der skal opnås verdensklasse: Sammenhængen mellem bredde og elite. Danmarks olympiske partnere Salling Group, Danish Crown, Toyota, Poul Schmith og paralympisk partner Elsass Fonden er gået sammen med Team Danmark og Danmarks Idrætsforbund for at vise, hvorfor vi som land bliver ved med at lykkes med at skabe verdensstjerner.