Tre unge industriteknikere skal lave jagerfly i Texas

DI og Dansk Metal kan nu offentliggøre navnene på de tre industriteknikerlærlinge, der næste år skal tilbringe to måneder hos flyproducenten Lockheed Martin i Texas som et led i deres uddannelse.

For andet år i træk får tre industriteknikerlærlinge nu mulighed for at tilbringe to måneder i praktik på Lockheed Martins fabrik i Fort Worth i Texas. I år er det Annelie Helén Elisabeth Mannerfelt Hersley - ansat hos DSB Vedligehold, Rasmus Frøland ansat fra Thoka Finmekanik og Emil Jung Johansen, der er ansat hos Grundfos A/S, der er udvalgt af dommerpanelet til opholdet hos flyproducenten.

”Det er vigtigt for os at vise, at en erhvervsuddannelse i industrien også giver muligheder for en international karriere. Vores virksomheder har brug for, at flere dygtige unge har lyst til en af de mange spændende uddannelser inden for industrien. Derfor giver vi med initiativet her tre dygtige unge mulighed for et studieophold i udlandet som led i deres uddannelse som faglært”, siger viceadm. direktør Kim Graugaard, DI.

Også tidligere i år var tre danske industriteknikerlærlinge i praktik på virksomheden. Projektet er et samarbejde mellem DI, Dansk Metal, virksomheden Multicut A/S og Lockheed Martin.

”Hovedtanken bag projektet er, at det ikke kun skal være forbeholdt akademikere og ingeniører at tage en del af deres uddannelse i udlandet. Danske faglærte har en masse at byde på ude i verden. Så ud over at de unge får en spændende og uvurderlig erfaring i rygsækken, så er de også med til at sætte Danmark på verdenskortet som et land med nogle af de dygtigste faglærte”, siger forbundsformand i Dansk metal Claus Jensen.

De tre er udvalgt ud af 20 indstillede kandidater. Det er et uvildigt dommerpanel bestående af undervisere fra tre erhvervsskoler, der har valgt de tre på baggrund af konkrete produkter og motiverede ansøgninger.

”Vi ved fra sidste gang, vi havde lærlinge på fabrikken, at virksomheden er imponeret over det faglige niveau hos de unge danskere. De er meget bredere skolet end amerikanske industriteknikere, og det betyder, at danske industriteknikere på mange måder er på niveau med de amerikanske ingeniører”, siger Claus Jensen.

”Det er ikke kun på akademisk niveau, verden er blevet mindre. Overalt i verden arbejder faglærte fra danske industrivirksomheder med opsætning og vedligeholdelse af alt fra vindmøller, mejeriudstyr, vand- og varmepumper og mange andre produktionsmaskiner, hvor danske faglærte har den højeste ekspertise. De er simpelthen verdensklasse”, siger Kim Graugaard.

De tre udvalgte industriteknikerlærlinge skal afsted til Texas i maj og juni næste år. Lockheed Martin producerer kampflyet Joint Strike Fighter F35, som Danmark har bestilt 27 af. På flyvirksomheden får de unge danskere mulighed for at få et unikt indblik i flere forskellige led af produktionen af F35.

Yderligere oplysninger og kommentarer:
Kim Graugaard, viceadm. direktør i DI via pressechef Per Geckler, telefon 29494434
Claus Jensen, forbundsformand i Dansk Metal via pressechef Jens Dissing Munk, telefon 30178874

DI: Redegørelse viser klare fordele af lempet revisionspligt7.12.2018 13:35Pressemeddelelse

Der har været megen diskussion om de gennemførte lempelser af revisionspligten. Nu bekræfter en ny grundig redegørelse fra Erhvervsministeriet, at effekterne som ventet har været positive for de mange små og mellemstore virksomheder, der har været fritaget for revisionspligt. Mange har valgt i stedet at bruge revisor til rådgivning og anden sparring, der tilføjer værdi til virksomheden. DI har hele tiden støttet og støtter fortsat de gennemførte reformer af revisionspligten.

DI: Positivt med øget støtte til iværksættere6.12.2018 14:10Pressemeddelelse

Innovationsfonden og Vækstfonden vil fremover yde mere finansiel støtte til tidlige og videnbaserede virksomheder. DI ser mange positive aspekter i den nye iværksætterstrategi. Organisationen hæfter sig særligt ved, at Innovationsfonden nu vil understøtte flere iværksættere, ligesom strategien vil skubbe på mere samarbejde mellem universiteter og virksomheder. Mette Fjord Sørensen, DI’s chef for forskning, uddannelse og mangfoldighed udtaler: - Innovationsfonden har med strategien et helt rigtigt fokus på at få flere iværksættere og gode ideer bragt frem i verden, og det har Danmark brug for. Det er positivt, at fonden nu også vil understøtte mere erfarne iværksættere. Den type iværksættere med erfaring i bagagen klarer sig ofte rigtig godt – deres ideer skal vi netop ikke tabe af syne, men målrettet sætte i spil. DI er også meget positive for fondenes satsning på øget samarbejde mellem erhvervslivet og universiteterne. Det kan øge innovation og iværksætteri fra universiteterne og øge