Tre unge industriteknikere skal lave jagerfly i Texas

DI og Dansk Metal kan nu offentliggøre navnene på de tre industriteknikerlærlinge, der næste år skal tilbringe to måneder hos flyproducenten Lockheed Martin i Texas som et led i deres uddannelse.

For andet år i træk får tre industriteknikerlærlinge nu mulighed for at tilbringe to måneder i praktik på Lockheed Martins fabrik i Fort Worth i Texas. I år er det Annelie Helén Elisabeth Mannerfelt Hersley - ansat hos DSB Vedligehold, Rasmus Frøland ansat fra Thoka Finmekanik og Emil Jung Johansen, der er ansat hos Grundfos A/S, der er udvalgt af dommerpanelet til opholdet hos flyproducenten.

”Det er vigtigt for os at vise, at en erhvervsuddannelse i industrien også giver muligheder for en international karriere. Vores virksomheder har brug for, at flere dygtige unge har lyst til en af de mange spændende uddannelser inden for industrien. Derfor giver vi med initiativet her tre dygtige unge mulighed for et studieophold i udlandet som led i deres uddannelse som faglært”, siger viceadm. direktør Kim Graugaard, DI.

Også tidligere i år var tre danske industriteknikerlærlinge i praktik på virksomheden. Projektet er et samarbejde mellem DI, Dansk Metal, virksomheden Multicut A/S og Lockheed Martin.

”Hovedtanken bag projektet er, at det ikke kun skal være forbeholdt akademikere og ingeniører at tage en del af deres uddannelse i udlandet. Danske faglærte har en masse at byde på ude i verden. Så ud over at de unge får en spændende og uvurderlig erfaring i rygsækken, så er de også med til at sætte Danmark på verdenskortet som et land med nogle af de dygtigste faglærte”, siger forbundsformand i Dansk metal Claus Jensen.

De tre er udvalgt ud af 20 indstillede kandidater. Det er et uvildigt dommerpanel bestående af undervisere fra tre erhvervsskoler, der har valgt de tre på baggrund af konkrete produkter og motiverede ansøgninger.

”Vi ved fra sidste gang, vi havde lærlinge på fabrikken, at virksomheden er imponeret over det faglige niveau hos de unge danskere. De er meget bredere skolet end amerikanske industriteknikere, og det betyder, at danske industriteknikere på mange måder er på niveau med de amerikanske ingeniører”, siger Claus Jensen.

”Det er ikke kun på akademisk niveau, verden er blevet mindre. Overalt i verden arbejder faglærte fra danske industrivirksomheder med opsætning og vedligeholdelse af alt fra vindmøller, mejeriudstyr, vand- og varmepumper og mange andre produktionsmaskiner, hvor danske faglærte har den højeste ekspertise. De er simpelthen verdensklasse”, siger Kim Graugaard.

De tre udvalgte industriteknikerlærlinge skal afsted til Texas i maj og juni næste år. Lockheed Martin producerer kampflyet Joint Strike Fighter F35, som Danmark har bestilt 27 af. På flyvirksomheden får de unge danskere mulighed for at få et unikt indblik i flere forskellige led af produktionen af F35.

Yderligere oplysninger og kommentarer:
Kim Graugaard, viceadm. direktør i DI via pressechef Per Geckler, telefon 29494434
Claus Jensen, forbundsformand i Dansk Metal via pressechef Jens Dissing Munk, telefon 30178874

DI: Byrdelettelser for milliarder gavner erhvervslivet8.2.2019 08:24:08Pressemeddelelse

Regeringen har i dag offentliggjort sit udspil ”Mindre bureaukrati – mere vækst”, som skal lette byrder og bøvl for virksomhederne med i alt 2,6 mia. kr. fordelt på 42 initiativer. Udspillet indeholder mange elementer, som vækker glæde i DI. Udspillet består af tre dele: Bedre digitalisering, mere digitalisering samt enkle og effektive regler. - Vi er rigtig glade for udspillet. Det indeholder flere forslag, som vi længe har arbejdet for. Der er mange konkrete forslag, som regeringen vil kunne sætte i værk med det samme. Samtidig er der en lang række forslag til i alt cirka 1,3 mia. kr., som skal forhandles på Christiansborg, siger Kent Damsgaard, direktør i DI. DI opfordrer derfor til et bredt samarbejde på tværs af de politiske partier om at lette byrderne for erhvervslivet. - Ledere og medarbejdere i især mindre virksomheder knokler dagligt for at få forretningen til at udvikle sig og dermed skabe vækst og arbejdspladser. Derfor er der næppe noget mere frustrerende at bruge tiden på

H.K.H. Kronprinsen står i spidsen for danske og grønlandske virksomheder på international minekonference7.2.2019 17:00:00Pressemeddelelse

Hans Kongelige Højhed Kronprinsen tager i starten af marts sammen med mere end 30 danske og grønlandske virksomheder, energi-, forsynings- og klimaminister Lars Chr. Lilleholt, Dansk Industri (DI), Grønlands Erhverv og Generalkonsulatet i Toronto til verdens største minekonference i Canada. Det er første gang, at Kongehuset deltager i et erhvervsfremstød målrettet investeringer i Grønland.

DI: Det grønne vækstteam rammer plet31.1.2019 09:30:00Pressemeddelelse

De ti anbefalinger fra regeringens vækstteam for grøn energi- og miljøteknologi kan være med til at give et tiltrængt løft af eksporten. DI opfordrer regeringen til hurtigst muligt at følge op på anbefalingerne og præsentere en egentlig vækstplan. Vækstteamet for grøn energi- og miljøteknologi har haft til opgave at komme med anbefalinger til regeringen om, hvordan virksomhederne, som producerer grøn energi- og miljøteknologi, kan vokse i en tid med hård international konkurrence og stigende digitalisering. Anbefalingerne blev i dag præsenteret for regeringen. Og vækstteamet fokuserer på, hvordan man kan bruge de data, som forsyningsselskaberne har om danskernes forbrug af el, vand og varme, til at skabe nye grønne produkter, services og løsninger. - Danmark er i dag helt i front inden for digitalisering. Men vi har kun udtømt en brøkdel af mulighederne. Det er helt rigtigt set af vækstteamet, at vi skal i gang med at finde den næste generation af løsninger, siger Tine Roed, direktør i

Flere SMV’er skal tænke stort24.1.2019 11:11:04Pressemeddelelse

De små og mellemstore virksomheder (SMV’er) er kernen i dansk erhvervsliv. De udgør 99 pct. af alle virksomheder, og de er afgørende for væksten i Danmark. Mange SMV’er sprænger allerede i dag skalaen og vokser ud af SMV-segmentet. Men Danmark har brug for endnu flere små og mellemstore virksomheder, der tænker stort og har vækstambitioner. Og når SMV’erne tænker stort, er det helt afgørende, at resten af samfundet også gør det. På SMV Dagen 2019 sætter DI fokus på, hvad der skal til, for at flere SMV’er kan udvikle deres forretning, vokse og skabe vækst. Pressen inviteres til SMV Dagen 2019 – Tænk stort! Din virksomhed i større skala, Onsdag den 30. januar, kl. 8.30, Industriens Hus, Rådhuspladsen, Købehavn V. På SMV Dagen overrækker H.K.H Prins Joachim traditionen tro DI’s Initiativpris. Prisen er en hyldest til de virksomheder i DI's medlemskreds, som i særlig grad har udvist initiativ, vækst og virkelyst. Nogle andre af dagens hovedpersoner er virksomhedsledere, der sprænger skalae