Tre råd fra psykologen til sommerens bilferier

Mange nordmenn reiser på sommerferie i egen bil. Emma Alvius, psykolog i SOS International gir tre råd for å lykkes med bilferien.

Etter to år med korona går vi en sommer i møte som åpner for muligheten til å ta bilen og reise ut i verden. Med sommertrafikk på motorveiene kan det fort oppstå uforutsette forsinkelser. Emma Alvius, psykolog i SOS Internationals Healtcare division, deler tre gode råd til feriebilistene:

Forbered alt det praktiske før avreise
Det kan være frustrerende for hele familien når det oppstår forsinkelser på bilferien. Derfor er det ifølge Emma Alvius en fordel for alle å forberede seg mentalt på at turen kanskje ikke går etter planen:

– Når du har forberedt deg praktisk på det uforutsette, vil du også være i bedre stand til å håndtere det mentalt når det faktisk skjer. Det er ikke sikkert at reisen går etter planen, men hvis du og resten av familien er forberedt på at det kan skje, føles det som regel ikke så tungt når det skjer. Faktisk ligger en stor del av vår psykiske trivsel i det praktiske, sier Emma Alvius.

Hun peker på at praktiske forberedelser kan være å pakke litt ekstra mat, drikke og underholdning, som spill og bøker, slik at alle kan holde seg mette og beskjeftiget hvis kjøreturen blir lengre enn beregnet.

Hold på den gode stemningen
På bilferier tilbringer vi ofte mange timer på veien i en tettpakket bil. Ved forsinkelser som punkteringer eller kø kan det noen ganger være vanskelig å holde humøret oppe og det kan gå utover andre sjåfører. Psykologen advarer mot å la irritasjon føre til at man roper til andre sjåfører – det skaper dårlig stemning i bilen og øker risikoen for ulykker.

– Køkjøring fører fort til frustrasjon, som igjen kan føre til upassende oppførsel overfor andre trafikanter og medpassasjerer. Dette kan forhindres ved å ha fokus på å ivareta god stemning i bilen allerede fra man kjører hjemmefra. Det kan for eksempel være med god musikk, podkaster eller lydbøker. Man kanaliserer oppmerksomheten på noe annet som kan bidra til at man lettere aksepterer situasjonen, Emma Alvius.

Hold hodet kaldt og fordel roller på forhånd
Skulle det oppstå en kritisk situasjon på turen, er det viktig at man forsøker å holde hodet kaldt og tenke alternative løsninger.

– Hvis bilen må en tur på verksted underveis, så sjekk ut om det er noe i nærområdet som kan holde familien opptatt mens bilen blir reparert. Og så er det jo lurt å ha sjekket på forhånd om man har orden på alle forsikringer. Det er også lurt å ha telefonnummeret til forsikringsselskapet ditt lett tilgjengelig, slik at du raskt kan få hjelp dersom uhellet er ute, sier Emma Alvius.

Reiser man med barn er det en fordel å fordele roller før avreise. Slik at den voksne som ikke sitter bak rattet har ansvar for barna og deres behov, mens sjåføren kan fokusere på kjøringen så vel som det praktiske dersom uforutsette situasjoner skulle oppstå.