Aarhus Universitet: Arts

Tre prisvindende gymnasieelever sætter fokus på sprog

Del
74 gymnasieelever har deltaget i en essay-konkurrence med sprog som omdrejningspunkt. Nu er de tre vindere fundet.

En personlig beretning om at være ordblind, en oplevelse af hvor ”frygtindgydende” det kan være at lære et helt nyt sprog, og hvor svært det kan være at lære dansk for en udvekslingsstuderende fra Colombia.

Sådan lød emnerne på de tre essays, der løb med sejren i en nylig sprogkonkurrence, hvor danske gymnasieelever blev inviteret til at skrive et essay om sprog eller et fremmedsprog. Bag konkurrencen står blandt andet lektor Peter Bakker fra Aarhus Universitet, der sammen med forsker Kristoffer Friis Bøegh er initiativtager bag bloggen Lingoblog.dk, hvor forskere og ph.d.-studerende formidler indhold om sprog og lingvistik.

Bloggen får nu fornemt selskab af de tre gymnasielever, der ud over en præmiesum på 1500 kr. hver også får publiceret deres essay på bloggen.

Man kan dermed læse om Alberte Hartmann Misser fra Køge Gymnasium. Hun har skrevet essayet ”Mine or danser tit for mig”, et essay i to udgaver – på såkaldt ”ordblindsk” og almindelig dansk, som giver et personligt indblik i hverdagen som ordblind. Selma Murray fra Gladsaxe gymnasium vandt for essayet: ”Det frygtindgydende fremmedsprog”, der fra et elevperspektiv sætter ord på, hvorfor det kan være svært at lære et nyt fremmedsprog, men også hvorfor det er vigtigt. Det sidste essay er forfattet af den udvekslingsstuderende fra Colombia Sofia Plazas, der går på Varde Gymnasium. I essayet ”Mi relación amor/odio aprendiendo danés” forklarer hun på en humoristisk måde udfordringerne ved at lære dansk.

Konkurrencen er støttet af NCFF, Det Nationale Center for Fremmedsprog, der arbejder for at styrke fremmedsprogsområdet på alle niveauer af uddannelsessystemet og for at få flere elever og studerende til at vælge og blive dygtige til fremmedsprog.

Dommerkomitéen bestod ud over Peter Bakker af Christina Smedegaard Jensen fra NCFF og forsker og underviser i Nordisk Kristoffer Friis Bøegh. De er taknemmelige over den store opbakning og interesse gymnasieeleverne udviste for projektet.

”Vindernes bidrag udkommer som indlæg på Lingoblog over de næste tre uger. Vi håber også at kunne præsentere mange andre af de virkelig gode bidrag, vi modtog. Vi håber, at alle deltagerne har haft en god oplevelse med at skrive OM og PÅ (fremmed)sprog på Lingoblog – den største tak går til jer, nemlig for at ville lege med.”

Selv om man ikke var blandt vinderne, kan alle de øvrige gymnasieelever se frem til en personlig feedback, der ud over dommerkomité også bestod af en fagjury.

Læs mere om konkurrencen på Lingobloggen:https://www.lingoblog.dk/lingoblogs-essay-konkurrence-for-gymnasieelever-2022-og-vinderne-er/

Kontakter

Lektor Peter Bakker
Mail: linpb@cc.au.dk
Mobil: 31 37 82 51

Billeder

Download
Alberte Hartmann Misser fra Køge Gymnasium
Alberte Hartmann Misser fra Køge Gymnasium
Download
Selma Murray fra Gladsaxe Gymnasium
Selma Murray fra Gladsaxe Gymnasium
Download
Sofia Plazas fra Varde Gymnasium
Sofia Plazas fra Varde Gymnasium
Download

Information om Aarhus Universitet: Arts

Aarhus Universitet: Arts
Aarhus Universitet: Arts



Følg pressemeddelelser fra Aarhus Universitet: Arts

Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.

Flere pressemeddelelser fra Aarhus Universitet: Arts

Mellemformer kan være svaret på udfordringer med inklusion27.5.2025 10:56:35 CEST | Pressemeddelelse

Skal skolebørn med særlige behov have specialundervisning? Eller skal de deltage i den almene undervisning på lige fod med andre børn? Svaret behøver ikke være enten-eller. Ny forskningsoversigt fra DPU, Aarhus Universitet om de såkaldte 'mellemformer' giver et første, samlet bud på, hvad specialpædagogik er, når den indgår som en del af almenpædagogikken. Og den peger på forudsætninger for, at denne særlige form for inklusion kan lykkes.

Rav, kunst og glemte fortællinger – arkæologer undersøger ravværksted fra istidens slutning19.5.2025 08:27:58 CEST | Pressemeddelelse

Et af Europas ældste værksteder for ravkunst er i disse dage genstand for nye udgravninger af et dansk- tysk forskerteam. Fundstedet ved Grabow i Nordtyskland har tidligere givet opsigtsvækkende fund – blandt andet Nordtysklands ældste skulptur. Nu håber forskerne at afdække, hvordan rav blev bearbejdet og brugt for omkring 14.000 år siden – i en tid med store klima og kulturskift.

Aarhus Universitet åbner digitalt bibliotek for antikke græske tekster16.5.2025 09:20:39 CEST | Pressemeddelelse

Hvordan kan computere og algoritmer bruges til at analysere antikke græske tekster som de bibelske tekster og andre tekster af fx Platon, Sofokles og Plutark? Det spørgsmål står centralt i forskningsprojektet, Computing Antiquity, som nu lancerer en digital database, hvor forskere og andre interesserede frit kan hente antikke græske tekster i formater, som computere og algoritmer kan arbejde med. I spidsen for projektet står Jacob P.B. Mortensen, lektor i Ny Testamente på Afdeling for Teologi på Aarhus Universitet.

I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.

Besøg vores nyhedsrum
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye