Tre millioner kroner forløbig udbetalt i forsinkede time-dagpenge

Efter Fængselsforbundet vandt en principiel sag, er der kommet gang i udbetalingerne til de medlemmer, der er gået glip af time-dagpenge i forbindelse med tjenesterejser.

Når man som fængselsbetjent rejser landet rundt i statens tjeneste, skal man kompenseres økonomisk. Det gør man blandt andet via de såkaldte time-dagpenge. Reglerne om dem blev fortolket forkert af Kriminalforsorgen, og derfor har fængselsforbundets medlemmer siden foråret fået udbetalt tilgodehavende fra arbejdsgiveren.

Selvom tallene er foreløbige og ikke endelig opgjort, ser devisen om at 'mange bække små gør en stor å' ud til at holde. Der er nemlig forløbig udbetalt omkring tre millioner kroner til medlemmerne i forsinkede time-dagpenge siden maj 2017.

Det glæder forbundssekretær Bente Benderska, der førte den sag, som endte med, at Kriminalforsorgens HR-afdelinger bliver nødt til at gennemgå manglende time-dagpenge fem år tilbage.

"Det er positivt, at vores medlemmer får de penge, som de er berettiget til. Og beløbet viser da også, at der i den grad var noget at komme efter," siger forbundssekretæren.

"Rent praktisk foregår processen på den måde, at medlemmerne henvender sig til sin HR-afdeling, der så gennemgår ens lønforhold i forbindelse med tjenesterejsen. Den proces er efter Bente Benderskas opfattelse fungeret effektivt," siger hun.

Hovedstaden har endnu ikke udbetalt
Tre af områderne har løbende udbetalt medlemmernes penge, der løber op i de tre millioner kroner. Område Hovedstaden har valgt en mere langsommelig tilgang.

De oplyser, at ingen udbetalinger er gennemført, men 10 af 38 sager er færdigbehandlet, og at der i de færdigbehandlede sager kan forventes en udbetaling indenfor den næste måned. Udbetaling i de øvrige sager vil ske løbende med, at sagerne indkommer og sagsbehandles.

Det endelige beløb der vil blive udbetalt på baggrund af sejren i den principielle sag, står derfor til at stige betragteligt.

Bente Benderska opfordrer alle medlemmer, der endnu ikke har henvendt sig til sit områdes HR-afdeling om eventuelt efterslæb på time-dagpenge om at gøre det snarest.

Læs også: Time-dagpenge er begyndt at rulle tilbage til medlemmernes lommer

Af Kristian Westfall

På tide med bedre vidnebeskyttelse af fængselsbetjente17.5.2018 13:43pressemeddelelse

Det er et vigtigt og tiltrængt skridt for bedre beskyttelse af fængselsbetjente, at de fremover sikres større anonymitet, når de afgiver vidneforklaring. Sådan lyder budskabet fra Fængselsforbundet efter, at Folketinget i dag har vedtaget en række initiativer fra justitsministerens vidnepakke. Lovændringerne gør det blandt andet muligt at nægte utryghedsskabende tilhørere, eksempelvis bandemedlemmer, adgang til retssalen. Samtidig sikrer lovændringerne, at fængselsbetjentes fulde navn og adresse fremover ikke fremgår af politirapporter og i straffesager. Derudover sikres det, at fængselsbetjente kan afgive forklaring uden, at gerningsmanden får kendskab til deres fulde navn og adresse. Fængselsforbundets formand Kim Østerbye hilser lovændringerne velkommen: ”Vi har længe ønsket bedre beskyttelse af fængselsbetjente, der vidner i retten. Det er noget, vi har rejst flere gange over for regeringen. Derfor er jeg meget glad for, at justitsministeren med Folketinget i ryggen har valgt at si