Tre landsbyer kæmper om at blive Årets Landsby

Tidligere minister Annette Vilhelmsen og formand for Landdistrikternes Fællesråd Steffen Damsgaard har præsenteret tre finalister, der skal kæmpe om at blive Årets Landsby.

Det er tyvende gang, at prisen som Årets Landsby skal uddeles til et lokalsamfund med ildsjæle og udvikling. De tidligere landsbyer er Hvilsom, Skovlund, Tise, Jordrup, Billum, Svindinge, Samsø, Bårse, Filskov, Klejtrup, Korinth, Ballum, Gjøl, Vejrup, Janderup, Horslunde, Bagenkop, Vrads og Vestervig.

Årets tema er de frivillige ildsjæles betydning for fællesskab og lokaludvikling. Bedømmelseskomiteen har nomineret tre landsbyer til finalen, som blev afholdt fredag d. 17. juni til Folkemødet på Bornholm.

Det var Annette Vilhelmsen, som er formand for bedømmelseskomiteen, der kunne præsentere de tre landsbyer. Det er Torup på Sjælland, Bårring-Asperup på Fyn og Trekroner i Jylland.

Bedømmelseskomiteen tager i sommeren rundt til de tre landsbyer og vi kåre den endelige vinder til efteråret.

Vi tæller 47 kommuner, der tilsammen repræsenterer over 2,6 millioner danskere. Medlemmerne er tillige en række landsdækkende organisationer og virksomheder samt et større antal landsbyer og landdistriktsråd.