Tre grunde til at Barcelona er den ultimative feriedestination

Ferien er over os, og for mange betyder det en tur sydpå. Mange danskere vælger Spanien, som deres feriedestination - mere specifik storbyer såsom Barcelona eller Mardrid. Vi tager her et nærmere kig på Barcelona som destination.

Foruden sol og strand er Barcelona tre ting: mad, fodbold og arkitektur. Det er en by, der har det hele. Den har noget for dig der elsker at ligge på stranden hver dag alle dage. Der er noget til dig der vil opleve kunst og kultur. Der er noget til dig der elsker mad, og ikke mindst er der noget til dig der elsker sport. Derfor er Barcelona også den ultimative destination. I Barcelona kan du nyde tilværelsen på hotel. Det kan også anbefales, at du kigger efter en lejlighed i barcelona, så der er mere frihed til selv at kunne lave mad, slappe af eller blot at kunne vaske tøj. Med en lejlighed prøver du, hvordan det er at være ægte beboer i Barcelona.

Maden

Spanien er tapas. Går du langs den farverige Ramblas vil du møde små, hyggelige restauranter, cafeer og butikker. Der er også her, du finder La Boqueria, som er et af de mest kendte og største markeder i byen. Dog er Barcelona meget mere en Ramblaen. For eksempel har Barcelona den 20. Bedste restaurant i Verden. Det er nemlig Albert Adrias ikoniske restaurant Tickets. De har også den niende bedste restaurant i verden kaldet Disfrutar. Albert Adria har også åbnet restauranten Enigma, hvor du kan få 40 retter mad. Det er en hemmelig restaurant, hvor du skal bruge kode, og hvor du ikke må tage billeder. Enigma har én michelinstjerne. Det samme har Tickets og Disfrutar har hele to stjerner. Drømmer du om at opleve tre michelinstjerner, kan du besøge restauranten Lasarte i Barcelona. Vil du blot nyde autentiske tapas, så gå efter de forskellige bodegaer i byen. For eksempel Bodega Biarritz 1881.

Arkitekturen

Barcelona er også arkitektur. Du kan her finde Mies van der Rohes Pavilion fra 1929, som er et af de smukkeste moderne bygningsværker i Europa. Der er også MACBA, museet for moderne kunst, hvor bygningen er tegnet af arkitekten Richard Meier. En smuk, enkel og hvid bygning. Er du til det lidt ældre,  er der også klosteret Monestir de Pedrables fra 1326. Et flot kloster i gotisk arkitektur. I dag er stedet et museum. Når du siger Barcelona kan du ikke undgå at sige Antoni Gaudi og hans ironiske Temple Expiatori de la Sagrada Familia. Et endeløst projekt af en kirke som startede i 1883 og først regnes færdig i 2026, præcis 100 år efter Gaudis død. Vil du se flere af Gaudis værker, kan du gå efter hans første vigtige bygning, og hvor han også selv engang boede: Casa Vicens bygget mellem 1883 og 1888, og et af de største Art Nouveau steder i verden. Du kan også besøge Gaudis Casa Mila La Pedrera, som er en af Barcelonas mest populære bygninger. Den er endda på UNESCOs verdensarvsliste og blev optaget i 1984. Der findes også Parc Güell, også på UNESCOs liste og lavet af Gaudi. Det er en slags smuk have, hvor Gaudi også selv boede på et tidspunkt. Der er fyldt med de typiske mosaikker, som Gaudi er særdeles kendt for. Barcelona er fyldt med Gaudi og det er værd at besøge hvert enkelt sted - og der er mange flere end dem nævnt i denne artikel. Det er til gengæld muligt at købe totale billetter, som giver dig adgang af mange af Gaudis store arkitektoniske værker. Går du i Barcelona, kan du heller ikke undgå at se Torre Agda, en underlig oplyst cigarformet kontorbygning fra 2005 - noget helt andet end Gaudi, men dog vil du i dagslys, bemærke at de alligevel har tænkt på Gaudi, da de byggede den.

Fodbolden

Når nogen siger Barcelona, tænker du nok først og fremmest på fodboldholdet. Selvfølgelig kræver en tur til Barcelona også et smut forbi Camp Nou og FC Barcelona. Du kan nøjes med en stadium tour og et smut forbi museet, men hvorfor ikke gå all in og se en fodboldkamp? Det behøver ikke være særligt svært at få en billet til en hjemmebanekamp. Du skal dog ikke drømme for meget om at se El Clasico, dagen hvor FC Barcelona møder Real Madrid. De billetter kræver ventelister og en ordentlig potion held. Om du er fodboldfan eller ej, så er en Barcelonakamp en kæmpe oplevelse, som du aldrig vil glemme.