Tre finalister i Sydjylland udvalgt til kåring af Årets Ejerleder 2019

Den 31. oktober kårer PwC Årets Ejerleder 2019 i Sydjylland for 16. gang i samarbejde med Nykredit og Dansk Erhverv. Prisen går til den ejerleder, der med et klart formål og tydelige værdier går foran og gør en forskel for Danmark ved at skabe vækst og arbejdspladser. De tre finalister i Sydjylland er nu fundet.

Blandt en lang række af danske virksomheder med dygtige ejerledere i spidsen er der nu fundet tre finalister til kåringen af Årets Ejerleder 2019 i Sydjylland.

”De tre finalister er alle eksempler på en dansk ejerleder, der med succes skaber vækst og udvikling til inspiration og stor betydning for dansk erhvervsliv. Vi ønsker vores finalister i Sydjylland et stort tillykke, og vi ser frem til at hædre dem alle ved regionskåringen,” fortæller Henrik Forthoft Lind, partner i PwC i Trekantområdet.

Ejerlederen gør en forskel

Ejerledere udgør en væsentlig del af Nykredits kunder. Her understreger man, at de tre finalister er kendetegnet ved, at ejerlederen har formået at skabe en bemærkelsesværdig vækst, og som frontfigur gør en stor forskel for virksomhedens succes og værdier:

“Blandt danske virksomheder er langt de fleste ejet og ledet af én og samme person, og typisk har de stor indflydelse på lokalområdet. Ejerlederne har derfor betydning for, hvor meget vækst og hvor mange nye arbejdspladser, der bliver skabt i den enkelte region – og i hele Danmark. Dét vil vi gerne være med til at hylde og fejre,” siger regionsdirektør i Nykredit, Mogens B. Sørensen.

Formål og værdier

I år sætter vi fokus på formål og værdier, da de spiller en væsentlig rolle for både virksomhedernes omdømme, konkurrenceevne og evne til at tiltrække og fastholde arbejdskraft. Danske familieejede virksomheder er gode til at skabe vækst - også sammenlignet med udlandet.

”Når vi spørger ejerlederne, hvad baggrunden er for deres succes, svarer de, at deres virksomhedsværdier og et klart formål er afgørende. Vi tror på, at fremtidens vindere er dem, der lykkes med at skabe fælles værdier og et tydeligt formål, og det er baggrunden for temaet i Årets Ejerleder 2019,” forklarer Henrik Forthoft Lind, partner i PwC i Trekantområdet.

Jakob Ullegård, markedsdirektør i Dansk Erhverv, lægger vægt på, at dette års tema er væsentligt for ejerledernes evne til at skabe vækst og udvikling:

”Det er svært at sætte retning, hvis man ikke kan forklare sig selv og andre, hvorfor man er i gamet. En klar retning og et veldefineret værdigrundlag gør det så meget lettere at skabe fremdrift – dels internt i virksomheden, men såmænd også i forhold til samfundet omkring os. Derfor er det afgørende for virksomhedens evne til at skabe vækst, udvikling og succes.”

Finalisterne er:

Jesper Ratza Hansen – ejerleder i Auction Group A/S - AUTOproff (Kolding)

Auction Group A/S har med AUTOproff skabt autobranchens største digitale platform for handel med brugte biler. Stifter, Jesper Ratza, er uddannet biløkonom og har været sælger og filialchef hos Autohuset Vestergaard. Her fik han idéen til den succesfulde virksomhed, der oplever høj vækst og i dag beskæftiger i alt 60 medarbejdere både i Danmark og på kontorer i udlandet. Som et led i virksomhedens vækststrategi er planerne at indtræde på flere markeder i Europa frem mod 2021.

De nøgleord, der beskriver ejerlederen Jesper Ratza Hansen, er passion, troværdighed og ordentlighed. Jesper går forrest med en klar vision og strategi. Han har en meget åben ledelsesstil og lægger vægt på gennemsigtighed blandt alle ansatte. Således giver Jesper meget store frihedsgrader og medbestemmelse på virksomhedens udvikling til de medarbejdere, som viser lyst og evne. Jesper tager stor del i samfundet omkring sig. Ideen om at afholde bilauktioner digitalt i stedet for at flytte bilerne rundt på diverse auktioner støtter bl.a. op om hans vision om et grønnere aftryk på miljøet. Herudover støtter Jesper op om lokalsamfundet med økonomisk hjælp til diverse arrangementer, og han sørger for, at det socialøkonomiske aspekt også er indtænkt i virksomhedens tilgang til medarbejderrekruttering. På den måde tæller medarbejderstaben også flexjobbere og andre på kanten af arbejdsmarkedet. Kort sagt har Jesper skabt en succesfuld virksomhed, hvor der er plads til alle.

Jesper Hansson – ejerleder i Svane Shipping A/S (Kolding)

Svane Shipping er en familievirksomhed, som oprindeligt blev etableret i 1926. Siden har virksomheden været en aktiv del af Kolding Havn. I alle de år, hvor virksomheden har eksisteret, er den blevet drevet ud fra værdier som tillid og vedligeholdelse af relationer. Ledelsen har altid arbejdet ud fra mottoet “We always meet twice”, hvilket for virksomheden betyder, at alle aftaler og relationer skal kunne bære, at en aftale eller et møde kan gentages mere end én gang. Jesper Hansson er i dag den daglige leder og ejer mere end to-tredjedel af virksomheden.

Jesper lægger vægt på at deltage aktivt i Koldings kulturliv og støtter forskellige initiativer, herunder byens flagskibe, KIF Håndbold samt KIF Fodbold. Visionen for Jesper og Svane Shipping har hele tiden været at udvikle potentialet på havnen, herunder også i samarbejde med havnens øvrige parter. Det har resulteret i fælles ejerskab med andre virksomheder på havnen. Gennem årene har Svane Shipping således opkøbt og investeret i aktiviteter på havnen og skabt nye muligheder for både erhvervslivet og byens beboere. Med en klar vision og et tydeligt formål er Jesper den synlige forkæmper for at bevare erhverv, virksomheder og arbejdspladser på Kolding Havn.

Poul B. Jakobsen – ejerleder i Process Engineering A/S (Fredericia)

Process Engineering leverer ingeniørydelser indenfor mange brancher i procesindustrien med et unikt koncept, hvor de udfører opgaverne som var de kundens egen organisation. De fokuserer på procesindustrien og har altid kunden og helheden i kundens projekt i fokus. Der er i dag 110 ansatte i virksomheden, og målsætningen er 200 ansatte i Danmark og 100 ansatte i udlandet i 2023.

Poul B. Jakobsen er en engageret ejerleder, som har hjertet på rette sted. Med sin faglige baggrund som ingeniør har han formået at skabe og udvikle en virksomhed gennem de seneste 20 år, som er blevet en stor succes, og som i dag er en anerkendt spiller på det danske og udenlandske marked i forhold til de store konkurrenter. For Poul er det ”primære formål” ikke kun at tjene penge. Han vægter virksomheden og medarbejdernes arbejdsmiljø og arbejdsglæde højt med fokus på kvalitet og spændende tekniske opgaver. Udover at være lokalt forankret og nærværende, bl.a. som formand for den lokale kunstforening i Fredericia, har Poul også et stort fokus på bæredygtighed set ud fra et mere globalt perspektiv. Virksomheden fokuserer på FN’s 17 verdensmål og har bl.a. plantet 12 træer pr. medarbejder med den vision at skabe en grønnere profil i virksomheden. Poul er en ejerleder, der giver plads til den enkelte medarbejder, er nærværende og går forrest med en vision om fortsat at udvikle og vækste sin virksomhed på den lange bane, mens de familiære og grundlæggende værdier bliver bevaret som en del af virksomhedens fundament.

Tid og sted for Årets Ejerleder i Sydjylland
Torsdag den 31. oktober 2019 kl. 16:30-18:30, PwC, Herredsvej 32, 7100 Vejle.

Fakta om Årets Ejerleder 2019
Det er PwC, Nykredit, Dansk Erhverv og Finans, der står bag prisen, som uddeles for 16. gang. Årets tema er formål og værdier.

De syv regionale vindere går videre til landskåringen, som finder sted den 14. november 2019 hos PwC, Strandvejen 44, 2900 Hellerup.

Juryen består af repræsentanter fra Dansk Erhverv, Nykredit, PwC og sidste års vindere.

Tidligere landsvindere
Bjarke Hansen fra Primo Tours A/S (2018), Mikkel Borg Bjergsø fra Mikkeller ApS (2017), Marie-Louise Bjerg fra Mountain Top Industries ApS (2016), Anders Byriel fra Kvadrat A/S (2015), Susanne Hessellund fra Bel Air Aviation A/S (2014), Thomas Dinesen fra Dinesen Floors (2013), Peter Eriksen fra Nilpeter A/S (2012), Jørgen Hallundbæk fra Welltec A/S (2011), BK Engineering A/S (2010), KM Telecom A/S (2009), Webtop A/S (2008) og Expo-Net Danmark A/S (2007).

Malene Billund fra PwC på mobil 5133 2378
Pernille Plougheld fra Nykredit på mobil 3045 1006.

I PwC arbejder vi for at styrke tilliden i samfundet og være med til at løse væsentlige problemstillinger. Det gør vi med udgangspunkt i vores viden inden for revision, skat og rådgivning. Vores kunder kommer fra alle dele af erhvervslivet og den offentlige sektor, og vi er flere end 2.400 medarbejdere og partnere, som brænder for at gøre en positiv forskel for kunder og kolleger. Globalt er vi over 276.000 PwC'ere i 157 lande, og i Danmark er vi markedsledende. Mød os over hele landet. Vi er der, hvor du er.