PwC

Tre finalister i Sydjylland udvalgt til Årets Ejerleder 2021

Den 3. november afholder PwC Årets Ejerleder 2021 i Sydjylland for 18. gang i samarbejde med Nykredit og Dansk Erhverv. Prisen går til den ejerleder, der har gjort en stor forskel for virksomhedens succes og er med til at skabe en bæredygtig fremtid. De tre finalister i Sydjylland er nu fundet.

Blandt en lang række af danske virksomheder med dygtige ejerledere i spidsen er der nu fundet tre finalister til kåringen af Årets Ejerleder 2021 i Sydjylland.

”De tre finalister er alle eksempler på frontfigurer for ejerledede virksomheder, der har spillet en central rolle i at skabe en ekstraordinær succeshistorie til inspiration for andre ejerledede virksomheder. Vi ønsker finalisterne i Sydjylland et stort tillykke og ser frem til at hædre dem ved regionskåringen,” fortæller Palle H. Jensen, partner i PwC i Esbjerg.

Ejerlederen gør en forskel

Hos Nykredit kender man ejerlederne godt, da de udgør en væsentlig andel af bankens kunder. Her fremhæver Mogens B. Sørensen, regionsdirektør i Nykredit, at de tre finalister har formået at skabe en bemærkelsesværdig vækst:

“Ejerlederne har en afgørende rolle i at skabe vækst og nye arbejdspladser - ikke blot i den enkelte region, men i hele Danmark. Vi vil derfor gerne være med til at hylde og fejre de ejerledere, der gør en stor forskel for virksomhedens succes og er med til at skabe en bæredygtig fremtid.”

Bæredygtig udvikling og innovation

De danske ejerledere er en afgørende drivkraft for bæredygtig udvikling og innovation i samfundet, og med årets tema sættes fokus på de ejerledere, der skaber forretning og en mere bæredygtig fremtid - miljømæssigt, socialt og ledelsesmæssigt. Hele 9 ud af 10 ejerledere arbejder ifølge Årets Ejerlederanalyse med bæredygtighed.

“Det er meget positivt, at så mange ejerledere arbejder med bæredygtighed. Det viser, at det i høj grad er en del af ejerlederens DNA at engagere sig det samfund, de er en del af, og særligt i miljømæssige og sociale forhold, ligesom de anser det som vigtigt for deres konkurrenceevne,” udtaler Palle H. Jensen, partner i PwC i Esbjerg.

Betina Hagerup, direktør for markeder i Dansk Erhverv, lægger vægt på dette års tema, som væsentligt for ejerledernes evne til at skabe vækst og innovation:

”Det bliver stadigt vigtigere at kunne rapportere om det ansvar, man tager som virksomhed. Miljø og klima, sociale forhold og rettigheder samt god selskabsledelse er blevet nøgleord og forhold, som er nødvendige for virksomheder at tage stilling til. Der er forventninger fra investorer, medarbejdere, kunder, og samfundet generelt om, at virksomhederne agerer ansvarligt og bidrager til samfundet.”

Finalisterne er:

Martin Heinze og Lasse Nielsen fra RackBuddy ApS (Esbjerg)

Martin Heinze og Lasse Nielsen er to arbejdsomme ejerledere og to symboler på skaberkraft og iværksætteri. De har udviklet RackBuddy, der laver garderobeløsninger, fra en garagevirksomhed til nu at have to showrooms i Esbjerg og København, hvor ejerlederne viser deres løsninger frem. Martin og Lasse har formået at udvikle en idé til en virksomhed, udvikle virksomheden og ikke mindst udvikle dem selv som ejerledere. De prioriterer teamet højere end noget andet og er meget opmærksomme på, hvilke kompetencer de har, og hvilke de mangler. De har derfor nedsat et advisoryboard med Danish Network Association, hvor eksterne deltagere med kompetencer indenfor økonomi, kreativitet og salg deltager i månedlige møder. Det har været med til at udvikle de to ejerledere både som ledere og ejere.

Det er vigtigt for Martin og Lasse, at alle skal føle sig som en del af deres team. Derfor har alle en buddy, ligesom de arbejder med antimobning og senest er påbegyndt samarbejder med skoler. Derudover har de to ejerledere også et bæredygtigt fokus med cirkulær økonomi og miljørigtige produkter. RackBuddy har udfaset brugen af plastik ved at fremstille genanvendelig emballage til deres produkter. Martin og Lasse har et stort fokus på, at deres produkter er langtidsholdbare, kan medtages ved flytninger, udbygges gennem hele livet og gives videre til næste generation for på den måde at få skabt en cirkulær økonomi.

Knud Majgaard Jensen, Anders Jensen & Palle Jensen fra Autocentralen.com A/S (Kolding)

Knud Majgaard Jensen driver Autocentralen med sine to sønner Anders og Palle Jensen og sammen udgør de tre ejerledere en stærk familiefunderet virksomhed med en over 40-årig historik. Der er særligt tre forhold, som de tre ejerledere vægter højt; lokalsamfundet, kunderelationer og medarbejderne. Familien engagerer sig i lokalområdet og sponsorerer både KIF Håndbold og Kolding IF, og de er samtidig ikke bange for at hive lokal ufaglært arbejdskraft ind.

Ejerlederne lever efter mantraet “Kunden har altid ret”, og det gælder, uanset om kunden er lille eller stor. Det gælder også, når det kan resultatere i en meromkostning for Autocentralen. Medarbejderne er alfa og omega for ejerlederne. De går ikke på kompromis med deres trivsel, og uanset hvor dygtig og værdifuld en medarbejder er, bliver god respektfuld opførsel altid vægtet højest. Familien har for nyligt valgt at afgive 10 % af virksomheden til en ledende medarbejder for at udvise tillid og give medarbejderen endnu mere commitment til Autocentralen.

Kenneth Hagelskjær fra Esbjerg Maritime Service ApS (Esbjerg)

Kenneth Hagelskjær er indbegrebet af en ægte iværksætter og ejerleder. Han har vist vilje, evne og mod på vejen mod at skabe en virksomhed med overskriften: "Det skal være sjovt". Kenneth er motiverende og nærværende i sit lederskab, og det er vigtigt for ham at være tilgængelig, synlig og have det rigtige team sammensat. For at opnå det optimale team har Kenneth et særligt fokus på at få flere kvinder ansat. Kenneth er aktiv bidragsyder i Education Esbjerg, fordi han mener, det er vigtigt at bidrage til at udvikle lokalsamfundet og dermed gøre Esbjerg mere attraktiv for unge talenter.

Esbjerg Maritime Service er i fuld gang med at investere i en kapacitetsudvidelse, der skal imødekomme fremtidens pladskrav til håndtering af større emner. Udvidelsen sker på en så klimavenlig måde som muligt, hvor hele bygge- massen og -processen bliver tænkt ind i et bæredygtig perspektiv. Udvidelsen skal samtidig være med til at give Esbjerg Maritime Service mere bæredygitge maskiner.

Kontakt
For yderligere information kontakt PR Manager Malene Billund fra PwC på mobil 5133 2378 eller pressekonsulent Rikke Gredsted Seidenfaden fra Nykredit på mobil 44 55 14 49 eller pressekonsulent Jesper Ingemann fra Dansk Erhverv på 22650941.

Tid og sted for Årets Ejerleder i Sydjylland
3. november 2021, kl. 16:30-18:15, PwC, Herredsvej 32, 7100 Vejle.

Fakta om Årets Ejerleder 2021
Det er PwC, Nykredit, Dansk Erhverv og Finans, der står bag Årets Ejerleder, som afholdes for 18. gang. Årets tema er bæredygtighed.

De syv regionale vindere går videre til landskåringen, som finder sted den 18. november 2021 hos PwC, Strandvejen 44, 2900 Hellerup.

Juryen består af repræsentanter fra Dansk Erhverv, Nykredit, PwC og en erhvervsprofil.

Tidligere landsvindere
2020 (særår uden vinder pga COVID-19), Michael Holm fra Systematic (2019), Bjarke Hansen fra Primo Tours A/S (2018), Mikkel Borg Bjergsø fra Mikkeller ApS (2017), Marie-Louise Bjerg fra Top Mountain Industries ApS (2016), Anders Byriel fra Kvadrat A/S (2015) Susanne Hessellund fra Bel Air Aviation A/S (2014), Thomas Dinesen fra Dinesen Floors (2013), Peter Eriksen fra Nilpeter A/S (2012), Jørgen Hallundbæk fra Welltec A/S (2011), BK Engineering A/S (2010), KM Telecom A/S (2009), Webtop A/S (2008) og Expo-Net Danmark A/S (2007).

Information om PwC

PwC
Strandvejen 44

51332378https://www.pwc.dk/

Følg pressemeddelelser fra PwC

Flere pressemeddelelser fra PwC

Ny afgørelse fra Skatterådet: Smartwatches er omfattet af reglerne om beskatning af fri telefon25.3.2024 06:00:00 CET | Pressemeddelelse

PwC har i en sag for Skatterådet d. 19. marts 2024 spurgt ind til, om man som medarbejder skal beskattes af et smartwatch, som ens arbejdsgiver stiller til rådighed. På baggrund af den teknologiske udvikling og smartwatches funktionalitet har Skatterådet fastslået, at smartwatches er underlagt de samme regler for beskatning som telefoner, når de stilles til rådighed af arbejdsgivere til deres medarbejdere.