Tre finalister i Midt- og Vestjylland udvalgt til kåringen af Årets Ejerleder

Den 5. november kårer PwC Årets Ejerleder 2019 i Midt- og Vestjylland for 16. gang i samarbejde med Nykredit og Dansk Erhverv. Prisen går til den ejerleder, der med et klart formål og tydelige værdier går foran og gør en forskel for Danmark ved at skabe vækst og arbejdspladser. De tre finalister i Midt- og Vestjylland er nu fundet.

Blandt en lang række af danske virksomheder med dygtige ejerledere i spidsen er der nu fundet tre finalister til kåringen af Årets Ejerleder 2019 i Midt- og Vestjylland.

”De tre finalister er alle eksempler på en dansk ejerleder, der med succes skaber vækst og udvikling til inspiration og stor betydning for dansk erhvervsliv. Vi ønsker vores finalister i Midt- og Vestjylland et stort tillykke, og vi ser frem til at hædre dem alle ved regionskåringen,” fortæller Poul Spencer Poulsen, partner i PwC i Herning.

Ejerlederen gør en forskel

Ejerledere udgør en væsentlig del af Nykredits kunder. Her understreger man, at de tre finalister er kendetegnet ved, at ejerlederen har formået at skabe en bemærkelsesværdig vækst, og som frontfigur gør en stor forskel for virksomhedens succes og værdier:

“Ejerlederne gør en forskel – regionalt ved at skaffe arbejdspladser og samfundsøkonomisk ved at være en væsentlig bidragsyder til dansk økonomi. At de har deres egen kåring giver velfortjent spotlight på en særlig type af virksomheder,” siger viceregionsdirektør i Nykredit, Christian Vejling.

Formål og værdier

I år sætter vi fokus på formål og værdier, da de spiller en væsentlig rolle for både virksomhedernes omdømme, konkurrenceevne og evne til at tiltrække og fastholde arbejdskraft. Danske familieejede virksomheder er gode til at skabe vækst - også sammenlignet med udlandet.

”Når vi spørger ejerlederne, hvad baggrunden er for deres succes, svarer de, at deres virksomhedsværdier og et klart formål er afgørende. Vi tror på, at fremtidens vindere er dem, der lykkes med at skabe fælles værdier og et tydeligt formål, og det er baggrunden for årets tema i Årets Ejerleder 2019,” forklarer Poul Spencer Poulsen, partner i PwC i Herning.

Jakob Ullegård, markedsdirektør i Dansk Erhverv, lægger vægt på, at dette års tema er væsentligt for ejerledernes evne til at skabe vækst og udvikling:

”Det er svært at sætte retning, hvis man ikke kan forklare sig selv og andre, hvorfor man er i gamet. En klar retning og et veldefineret værdigrundlag gør det så meget lettere at skabe fremdrift – dels internt i virksomheden, men såmænd også i forhold til samfundet omkring os. Derfor er det afgørende for virksomhedens evne til at skabe vækst, udvikling og succes.”

Finalisterne er:

Martin og Mikael Søgaard – ejerledere i Idealcombi A/S (Hurup)

Idealcombi blev grundlagt i 1973 af brødrene Henning og Bent Søgaard, som lavede de første vinduer i forældrenes lade i Thy. I dag har sønnerne Martin og Mikael Søgaard overtaget roret, og Idealcombi A/S beskæftiger nu ca. 570 medarbejdere i Hurup, Aarhus, København og England. Virksomheden producerer vinduer og døre på den store vinduesfabrik i Hurup. De to ejerledere har formået at overtage og generationsskifte sig ind i en stor og velkonsolideret virksomhed, som er vokset betydeligt over de seneste 5-10 år.

Martin og Mikael lever efter en filosofi om, at med kvalitet, innovation, ordentlighed og ansvarlighed kommer man længst – disse værdier er også de gennemgående i Idealcombi A/S. Det er tydeligt, at de to ejerledere har sat deres præg på virksomheden med deres nærværende og åbne ledelsesstil, som gør dem til to velansete ledere blandt de ansatte. Ejerlederne udviser stor omstillingsparathed ved løbende at tilpasse virksomheden til markedsforholdene og samtidig have fokus på at bevare arbejdspladser i Danmark. De har, ud fra hver deres spidskompetencer, formået at tilpasse sig og fordele ansvaret mellem sig, samtidigt med at de formår at samle menige ansatte såvel som ledende medarbejdere om et fælles mål, strategi- og værdigrundlag.

Nicolai Tange Jørgensen – ejerleder i Smart Lift A/S (Nykøbing)

Smartlift A/S blev grundlagt i 2006 og senere købt af Nicolai Tange Jørgensen i 2012, i et delt ejerskab med Vækst-Invest Nordjylland A/S.  Smart Lift beskæftiger i dag 50 ansatte og er beliggende med produktion i Nykøbing og med salg- og udvikling i Aalborg. Der er tale om en yderst innovativ virksomhed, som udvikler og producerer intelligente lifte, der markedsføres i hele verden. Præcision, driftssikkerhed og kvalitet på allerhøjeste niveau er kendetegnende for virksomheden. Med deres markedsførende position er Smart Lift A/S i gang med en spændende vækstrejse, hvor der konstant udvikles og investeres i eksisterende og nye produkter.

Nicolai er en visionær ejerleder med et indgående kendskab til bygge- og anlægsbranchen og primært virke inden for ledelse, strategiudarbejdelse og salg. Han har sørget for at tilpasse virksomheden til markedet og morgendagens udfordringer. Hertil kommer, at han er handlekraftig og villig til at tage de nødvendige beslutninger. Nicolai er en vellidt og anerkendt ejerleder, som har skabt en kultur blandt medarbejderne, der er præget af stolthed. Hans store fokus på udvikling og innovation af selskabets produkter er en stor del af årsagen til virksomhedens bemærkelsesværdige indtjening og vækst samt den værdi, produkterne skaber hos slutbrugeren.

Bjarne Jeppesen – ejerleder i Sports Group Danmark A/S (Silkeborg)

I 2012 stiftede Bjarne Jeppesen Sports Group Denmark A/S baseret på erfaringer og relationer fra en stilling som direktør for en dansk sportstøjvirksomhed med 65 ansatte i Hong Kong. Den grundlæggende forretningside baserer sig på at sælge smart, funktionelt sports- og fritidsbeklædning til en lav profit-margin over for detailkæderne. Bjarne har på 7 år skabt en virksomhed med en omsætning på mere end 500 mio. kr. og har realiseret overskud alle år siden etableringen i 2012. De seneste år har virksomheden skabt nye arbejdspladser med fokus på igangsætning og opbygning af salg på nye eksportmarkeder.

Bjarne har en enestående forretningssans, som ligger til grund for hans måde at drive virksomhed på, visionen bag virksomheden og de resultater, han har opnået. Resultaterne er skabt ved en nytænkning i relation til lav bruttoavance og bredt varesortiment, som ingen andre i Danmark har gjort inden for samme branche. Samtidig har virksomheden en klar holdning til bæredygtighed og miljømæssige footprints – og tør kommunikere ærligt og klart med kunder og leverandører samt øvrige stakeholdere. Som ejerleder er Bjarne god til at inkludere den øvrige ledergruppe i sine ideer og beslutninger, så alle trækker i samme retning på vækstrejsen, og han er således meget bevidst om, at såfremt vækstmålene skal nås, kræver det, at alle på holdet arbejder for samme vision.

Tid og sted for Årets Ejerleder i Midt- Vestjylland

Tirsdag den 5. november 2019 kl. 16:30-18:30, PwC, Platanvej 4, 7400 Herning.

Fakta om Årets Ejerleder 2019
Det er PwC, Nykredit, Dansk Erhverv og Finans, der står bag prisen, som uddeles for 16. gang. Årets tema er formål og værdier.

De syv regionale vindere går videre til landskåringen, som finder sted den 14. november 2019 hos PwC, Strandvejen 44, 2900 Hellerup.

Juryen består af repræsentanter fra Dansk Erhverv, Nykredit, PwC og sidste års vindere.

Tidligere regionsvindere i Vestjylland
Bjarke Hansen, ejerleder i Primo Tours A/S (2018),Jan Bisgaard Sørensen, ejerleder i BILA A/S (2017), Mikkel Jensby Lund, ejerleder af Alpha Offshore Service (2016), Morten Dalsgaard, der er ejerleder af Westpack A/S (2015), Bloomingwille (2014), EP Tools (2013), Witt Hvidevarer (2012), H2 Logic (2011).

Malene Billund fra PwC på mobil 5133 2378
Pernille Plougheld fra Nykredit på mobil 3045 1006

I PwC arbejder vi for at styrke tilliden i samfundet og være med til at løse væsentlige problemstillinger. Det gør vi med udgangspunkt i vores viden inden for revision, skat og rådgivning. Vores kunder kommer fra alle dele af erhvervslivet og den offentlige sektor, og vi er flere end 2.400 medarbejdere og partnere, som brænder for at gøre en positiv forskel for kunder og kolleger. Globalt er vi over 276.000 PwC'ere i 157 lande, og i Danmark er vi markedsledende. Mød os over hele landet. Vi er der, hvor du er.

Unge i Vejle- og Kolding-området får privatøkonomi på skoleskemaet5.4.2024 06:00:00 CEST | Pressemeddelelse

Undersøgelser viser, at alt for mange unge kommer i økonomiske vanskeligheder tidligt i livet, og tidlige gældsproblemer kan få konsekvenser langt ind i voksenlivet. Med undervisningsforløbet ’Ung privatøkonomi’ klæder PwC folkeskoleelever i 7. og 8. klasse på med forståelse for økonomi, ansvarligt forbrug og personligt lederskab. I starten af april starter tiltaget op på skoler i Vejle- og Kolding-området.

Ny afgørelse fra Skatterådet: Smartwatches er omfattet af reglerne om beskatning af fri telefon25.3.2024 06:00:00 CET | Pressemeddelelse

PwC har i en sag for Skatterådet d. 19. marts 2024 spurgt ind til, om man som medarbejder skal beskattes af et smartwatch, som ens arbejdsgiver stiller til rådighed. På baggrund af den teknologiske udvikling og smartwatches funktionalitet har Skatterådet fastslået, at smartwatches er underlagt de samme regler for beskatning som telefoner, når de stilles til rådighed af arbejdsgivere til deres medarbejdere.