Tre finalister i Midt- og Vestjylland udvalgt til Årets Ejerleder 2021

Den 28. oktober afholder PwC Årets Ejerleder 2021 i Midt- og Vestjylland for 18. gang i samarbejde med Nykredit og Dansk Erhverv. Prisen går til den ejerleder, der har gjort en stor forskel for virksomhedens succes og er med til at skabe en bæredygtig fremtid. De tre finalister i Midt- og Vestjylland er nu fundet.

Blandt en lang række af danske virksomheder med dygtige ejerledere i spidsen er der nu fundet tre finalister til kåringen af Årets Ejerleder 2021 i Midt- og Vestjylland.

”De tre finalister er alle eksempler på frontfigurer for ejerledede virksomheder, der har spillet en central rolle i at skabe en ekstraordinær succeshistorie til inspiration for andre ejerledede virksomheder. Vi ønsker finalisterne i Midt- og Vestjylland et stort tillykke og ser frem til at hædre dem ved regionskåringen,” fortæller Poul Spencer Poulsen, partner i PwC i Herning.

Ejerlederen gør en forskel

Hos Nykredit kender man ejerlederne godt, da de udgør en væsentlig andel af bankens kunder. Her fremhæver Christian Vejling, regionsdirektør i Nykredit, at de tre finalister har formået at skabe en bemærkelsesværdig vækst:

“Ejerlederne har en afgørende rolle i at skabe vækst og nye arbejdspladser - ikke blot i den enkelte region, men i hele Danmark. Vi vil derfor gerne være med til at hylde og fejre de ejerledere, der gør en stor forskel for virksomhedens succes og er med til at skabe en bæredygtig fremtid.”

Bæredygtig udvikling og innovation

De danske ejerledere er en afgørende drivkraft for bæredygtig udvikling og innovation i samfundet, og med årets tema sættes fokus på de ejerledere, der skaber forretning og en mere bæredygtig fremtid - miljømæssigt, socialt og ledelsesmæssigt. Hele 9 ud af 10 ejerledere arbejder ifølge Årets Ejerlederanalyse med bæredygtighed.

“Det er meget positivt, at så mange ejerledere arbejder med bæredygtighed. Det viser, at det i høj grad er en del af ejerlederens DNA at engagere sig det samfund, de er en del af, og særligt i miljømæssige og sociale forhold, ligesom de anser det som vigtigt for deres konkurrenceevne,” udtaler Poul Spencer Poulsen, partner i PwC i Herning.

Betina Hagerup, direktør for markeder i Dansk Erhverv, lægger vægt på dette års tema, som væsentligt for ejerledernes evne til at skabe vækst og innovation:

”Det bliver stadigt vigtigere at kunne rapportere om det ansvar, man tager som virksomhed. Miljø og klima, sociale forhold og rettigheder samt god selskabsledelse er blevet nøgleord og forhold, som er nødvendige for virksomheder at tage stilling til. Der er forventninger fra investorer, medarbejdere, kunder, og samfundet generelt om, at virksomhederne agerer ansvarligt og bidrager til samfundet.”

Finalisterne er:

Karl-Henrik Lind Lysgaard fra 2-Connect ApS (Ikast)

Karl-Henrik Lind Lysgaard er en ejerleder med stor erhvervserfaring og store ambitioner. Han kommer med over 20 års erfaring fra møbelfranchen og etablerede 2-Connect i 2008 med sin tidligere chef. Karl-Henrik har udført stort set alle funktioner i virksomheden gennem dens 13-årige levetid og bygget 2-Connect op fra bunden fra ingen ansætte udover Karl-Henrik til nu at have en virksomhed, der rammer en milliardomsætning. På trods af vækst og rekordhøj omsætning er Karl-Henriks ambitioner ikke indfriet endnu. Ejerlederen ser nemlig stadig store vækstpotentialer for 2-Connect, som har flere eksportmarkeder at indtræde på.

Som møbelvirksomheder har 2-Connect flere miljømæssige forhold at tage hensyn til, og det er noget ejerleder Karl-Henrik prioriterer højt. Det er vigtigt for 2-Connect at samarbejde med certificerede skove, og derfor har virksomheden været medlem af FSC siden 2014. På samme måde er det et væsentligt fokusområde for Karl-Henrik, at virksomhedens leverandører arbejder bæredygtigt for at fremme et mindre lokalt og globalt klimaaftryk.

Anders Boll fra Elas A/S (Herning)

Elas er indbegrebet af en familievirksomhed, der gennem årtier har leveret alle typer af bånd. Ejerleder Anders Boll fører nu virksomheden videre som 3. generations ejerleder, efter faren overtog virksomheden i 1985, og farfaren etablerede Elas i 1950’erne. Anders driver Elas som administrerende direktør, mens broderen, Mads Boll, er ansvarlig for produktionen. Familievirksomheden slutter ikke ved Anders, som har planer om at bringe Elas videre til 4. generation. Anders er ejerleder med stort E og går forrest med alt, hvad der sker i virksomheden. Han er opsat på at inkludere sine medarbejdere og få dem med på rejsen. Noget tyder på, at det virker, da en medarbejder i Elas bliver i gennemsnit hele otte år.

Bæredygtighed fylder mere og mere for Anders og Elas, der gennem de sidste 3-5 år for alvor har arbejdet med klima og FN’s verdensmål, så det er blevet en integreret del af virksomhedens DNA. Elas’ kunder kan nu i langt højere grad tilvælge mere bæredygtige løsninger, uanset hvilke produkter kunden efterspørger, fordi Anders vægter bæredygtighed højt i alle dele af virksomhedens produktionsprocesser.

Kasper Rosenkvist Christensen fra Profil Værktøj A/S (Herning)

Kasper Rosenkvist Christensen er en energisk ejerleder, som i en ung alder overtog det primære ejerskab og ledelsen af Profil Værktøj, efter at han startede som salgselev for mere end 10 år siden. Handlekraftig, inddragende og høj arbejdsmoral er nogle af de karakteristika, der indrammer Kasper og den måde, han leder virksomheden på sammen med de øvrige ejere, der alle arbejder i virksomheden.

For Kasper er udvikling et nøgleord og altafgørende for ikke at gå i stå. Derfor har ejerlederen fokus på at fortsætte udviklingen af Profil Værktøj og ser gode vækstmuligheder i fremtiden. Kasper ER ejerleder, men også meget bevidst om, at den fortsatte udvikling sker bedst i fællesskabet i virksomheden, hvor alle bidrager uanset anciennitet eller titel.

Kontakt
For yderligere information kontakt PR Manager Malene Billund fra PwC på mobil 5133 2378 eller pressekonsulent Rikke Gredsted Seidenfaden fra Nykredit på mobil 44 55 14 49 eller pressekonsulent Jesper Ingemann fra Dansk Erhverv på 22650941.

Tid og sted for Årets Ejerleder i Midt- og Vestjylland
28. oktober 2021, kl. 16:30-18:15, PwC, Platanvej 4, 7400 Herning.

Fakta om Årets Ejerleder 2021
Det er PwC, Nykredit, Dansk Erhverv og Finans, der står bag Årets Ejerleder, som afholdes for 18. gang. Årets tema er bæredygtighed.

De syv regionale vindere går videre til landskåringen, som finder sted den 18. november 2021 hos PwC, Strandvejen 44, 2900 Hellerup.

Juryen består af repræsentanter fra Dansk Erhverv, Nykredit, PwC og en erhvervsprofil.

Tidligere landsvindere
2020 (særår uden vinder pga COVID-19), Michael Holm fra Systematic (2019) Bjarke Hansen fra Primo Tours A/S (2018), Mikkel Borg Bjergsø fra Mikkeller ApS (2017), Marie-Louise Bjerg fra Top Mountain Industries ApS (2016), Anders Byriel fra Kvadrat A/S (2015) Susanne Hessellund fra Bel Air Aviation A/S (2014), Thomas Dinesen fra Dinesen Floors (2013), Peter Eriksen fra Nilpeter A/S (2012), Jørgen Hallundbæk fra Welltec A/S (2011), BK Engineering A/S (2010), KM Telecom A/S (2009), Webtop A/S (2008) og Expo-Net Danmark A/S (2007).