Tre banebrydende robotgribere giver industrien ekstra hænder

OnRobot i Odense har netop lanceret sin tredje verdensnyhed, Gecko Gripper, der imiterer gekkoens geniale klæbeteknik. Griberen med gekko-egenskaber er det seneste tilbehør til industriens nye vidunderværktøj, samarbejdende robotter. De nye ”robothænder” kan løse nogle af den globale industris hidtil uløselige automationsudfordringer.

”Vi er en one-stop-shop med alle tænkelige værktøjer, der kan bruges på en robotarm. For få år siden skulle virksomhederne selv konstruere de værktøjer, som var nødvendige for at bruge en robotarm. Nu kan vi levere alle de værktøjer, de skal bruge, og de er lette at anvende. Vores ambition er at være førende i verden, når det gælder end-of-arm-tooling til robot-arme. Derfor har vi nu sikret, at alle vores fleksible gribere kan bruges på stort sagt enhver type robot uanset fabrikat,” understreger OnRobots General Manager North Europe, Thomas Knudsen.

Gribeværktøjerne fra OnRobot kan for eksempel monteres på robotarme fra Universal Robots, KUKA, Kawasaki og Fanuc.

Klæber sig til og løfter glatte flader: Gecko Gripper
Gecko-griberen hæfter på og løfter til alle flader, også perforerede og porøse emner. Den unikke teknologi åbner nye muligheder inden for håndtering af for eksempel solpaneler, printplader, metalplader og glas. Teknikken er oprindeligt udviklet af Nasa og udnytter den samme teknik, som gekkoen ude i naturen bruger til at klæbe sig fast på de overflader, den sidder på. Det foregår - lige som i naturen – helt uden af luftslanger. Gecko-griberen har indbyggede sensorer, så den kan genkende emnerne på afstand og løfte dem meget præcist. Den kan løfte op til 4,1 kg.

Flere bolde i luften på én gang: VG10 Vacuum Gripper
Har man brug for adrætte hænder, der kan holde flere bolde i luften på én gang, er VG10 Vacuum Gripper den rigtige til opgaven. Griberens 16 sugekopper med justerbart vakuum kan kombineres på utallige måder, og det giver robotten ”hænder”, så den kan håndtere flere ting på samme tid og kan håndtere emner i meget forskellige størrelser. Vakuumgriberen kan løfte op til 10 kg og har en pumpe integreret i selve griberen, så man ikke behøver at installere luftslanger, trykluft eller kabler. Den er meget fleksibel og kan installeres på under 30 minutter.

Vakuumgriberen kan også bruges på droner. Den har en vigtig rolle i et nyt koncept, som Teknologisk Institut arbejder med. Det handler om at bruge droner til at bringe pakker ud for eksempel til et afsidesliggende sted, hvor en strandet bil mangler én bestemt reservedel, som det vises i denne video.

Skrøbelige materialer håndteres præcist med RG2-FT
RG2-FT har to følsomme og præcise fingre, der kan se og føle objekter, så den for eksempel kan sikre, at emner ikke bliver tabt af en robot. Griberen har uendelige anvendelsesmuligheder til brug inden for præcisionsmontage, sortering eller inspektion. Det er den første intelligente griber på markedet, og dens indbyggede 6-aksede kraftmomentsensor med integrerede nærhedsfølere i fingerspidserne gør det muligt meget præcist at detektere og centrere emner. Dermed kan griberen nænsomt håndtere selv de mest skrøbelige materialer og sikre en høj produktionskvalitet.

”Med vores sortiment af end-of-arm-tooling kan både større og mindre virksomheder få det maksimale udbytte af cobots. På produktionslinjer, hvor man laver hyppige omstillinger, er det afgørende, at værktøjerne er hurtige og nemme at montere, indstille og justere. Det gør dem økonomisk fordelagtige, og så er det selvfølgelig vigtigt, at de kan aflaste medarbejdere, der udfører monotont og nedslidende arbejde. Så samlet set kan man sige, at vores gribere både bidrager til øget produktivitet og bedre arbejdsmiljø,” fastslår Thomas Knudsen.

Hent fotos:

Thomas Knudsen
General Manager, Northern Europe
OnRobot
Tlf. +45 20 14 30 77
thomas.knudsen@onrobot.com

Om OnRobot
OnRobot ligger i Odense i Danmark og tilbyder produktionsvirksomheder innovative plug-and-produce-løsninger – både hardware og software – der bruges som tilbehør til robotarme primært på kollaborative robotter (cobots). On Robot blev stiftet i 2015. I 2018 fusionerede virksomheden med OptoForce fra Ungarn og Perception Robotics fra USA under det nye navn OnRobot. OnRobot integrerer gribere, sensorer og andet cobot-udstyr, som letter brugen af teknologien inden for anvendelsesområder som emballering, kvalitetskontrol, materialehåndtering, maskinpasning, samling og svejsning. Virksomheden planlægger at udvide paletten med endnu flere cobot-teknologier i de kommende år via produktudvikling og virksomhedsopkøb. Foruden hovedkontoret i Danmark har OnRobot nu også kontorer i Tyskland, Kina, USA, Malaysia og Ungarn, og der ydes teknisk support i hele verden.

Älykkäät työkalut älykkään tuotantoekosysteemin luomiseen15.4.2019 11:19:51 CESTPressemeddelelse

Jokainen yritys tarvitsee ainutlaatuisia automaatioratkaisuja omaan tuotantoympäristöönsä, mutta yritykset eivät voi suunnitella ratkaisuja alusta lähtien jokaiseen eri prosessiin ja käyttötarkoitukseen. Tämän vuoksi on tärkeää, että yritykset valitsevat optimaaliset robottivälineet maksimoidakseen automaatioarvonsa. Kunnolliset välineet voivat auttaa muuttamaan koko tuotantosyklin saumattomaksi prosessiksi ostosta ja asennuksesta aina käyttöön ja uudelleenkehitykseen saakka.

Nyt opkøb: OnRobot sikrer sig flere nye teknologier og produkter15.4.2019 09:34:21 CESTNyhed

Rettighederne til den unikke robotteknologi bag den nordjyske robotløsning RAGNAR er blevet købt af at Odense-firmaet OnRobot, fordi fynboerne ser oplagte synergimuligheder med OnRobots produktsortiment. 12 robotudviklere fra det konkursramte Aalborg-firma Blue Workforce i Aalborg får samtidig ny arbejdsgiver, efter OnRobot har tilbudt dem arbejde som udviklere i den succesfulde internationale robotvirksomhed.

Scape Technologies udvider igen markedet: Ny SCAPE Mini-Picker er det nemme startsæt til driftssikker bin-picking10.4.2019 07:00:00 CESTNyhed

Scape Technologies henvender sig nu igen til nye segmenter på markedet med lanceringen af et nyt produkt, nemlig SCAPE Mini-Picker. Den nye SCAPE Mini-Picker er en nem løsning med et startsæt til driftssikker bin-picking. SCAPE Mini-Picker er udviklet til virksomheder, teknologicentre eller uddannelsesinstitutioner, som gerne vil hurtigt i gang med at få bin-picking erfaringer uden at foretage store investeringer.

ROEQ fuldautomatiserer den nye MiR1000 robot9.4.2019 06:00:00 CESTNyhed

To splinternye danske robotopfindelser udgør tilsammen en komplet automatiseret logistikløsning. De bliver præsenteret i denne uge på USA’s største robotmesse Automate 2019 i Chicago. ROEQ lancerer en unik rullebane TR1000 Top Roller, som monteres på toppen af den nye MiR1000-robot og automatiserer læsning og aflæsning af robotterne ved afgangs- og modtagestationer. Nyskabelsen automatiserer håndtering af et helt ton gods. Derved kan industrien eliminere belastende fysisk arbejde i logistikkæden og fjerne flaskehalse og ventetid

Mobile Industrial Robots sætter igen ny standard: Ny mobil robot fra MiR fordobler løftekapacitet og trumfer med AI9.4.2019 06:00:00 CESTNyhed

Med lancering af en ny og endnu stærkere mobil cobot: MiR1000 med ikke mindre end 1 ton løftekapacitet, markerer Mobile Industrial Robots (MiR) sig endnu en gang som markedsleder indenfor logistikoptimering. MiR1000 imødekommer et stærkt ønske fra industrier med tunge komponenter. Oven i de fordoblede kræfter lægger den verdensledende robotproducent som den første i verden en optimeret navigation med kunstig intelligens.

Universal Robots udvider sin turné med besøk i Trondheim hvor norske produsenter kan se fordelene ved brukervennlig og fleksibel automasjon9.4.2019 06:00:00 CESTNyhed

Universal Robots og Cobotnor kommer til Trondheim den 24. april på sin suksessfulle UR+ Workshop 2019-turné i Norge. De første arrangementene på turnéen har vært så godt besøkt at man har valgt å utvide med et arrangement i Trondheim. Besøkende får praktisk opplæring med samarbeidende roboter og gode råd fra industrieksperter om produksjonseffektivisering med samarbeidende roboter og automasjon.